Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At komme i gang med enkeltmandsvirksomhed: trække fra i moms, regnskab etc.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hårlev
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Fra  CykelRevisoren Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.startvaekst.dk/ er meget god

Hovedregel

1) hvis du kan putte noget i munden - ingen eller begrænset skat og moms

2) bruges tingen både privat og erhverv - skal udgiften fordeles forholdsmæssig både moms og skat

3) personaleudgifter - ingen eller begrænset momsfradrag - fuld fradrag skat

4) bil - hvide plade ingen momsfradrag - skat 3 løsninger (firmabil, km-godtgørelse eller forholdsmæssig fordeling af udgifterne)

5) bil guleplader - fuld momsfradrag på driftsudgifter- ingen moms på køb - skat 3 løsning 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Disse såkaldte hovedregler er meget firkantede og næppe særlig anvendelige:

Cykelrevisoren:
2) bruges tingen både privat og erhverv - skal udgiften fordeles forholdsmæssig både moms og skat

Gælder ikke helt, eks. bil - multimedier - bolig o.s.v.

Cykelrevisoren:
3) personaleudgifter - ingen eller begrænset momsfradrag - fuld fradrag skat

Snæver formulering, når der ikke defineres, hvilke poster der indgår i personaleomkostninger. Jeg tænker på arbejdstøj, lønservice, kurser o.s.v.

Cykelrevisoren:
5) bil guleplader - fuld momsfradrag på driftsudgifter- ingen moms på køb - skat 3 løsning 

Ikke forstået! Erhvervsmæssig i virksomheden uden privat anvendelse - fuldt fradrag også på anskaffelsen.

Pas på med disse firkantede regler, da de som oftest giver en forkert forståelse.

Hilsen

Tonny

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashionfix

Brug dit lokale iværksætter center (hvis et sådant da findes, hvor du bor:-)). Jeg har selv haft rigtig gode erfaringer med Erhvervscentret hvor jeg bor. De tilbyder bl.a. et (næsten) gratis kursus for nyopstartede virksomheder. Her kan du lære en lille smule om en hel masse ting, som man så selv kan studere nærmere. De tilbyder desuden også gratis rådgivning fra revisor og advokat.

Held og lykke med iværksætteriet

Bobles tumledyr og meget andet lærende legetøj

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fristes så til at sige lad være Big Smile Der findes desværre rigtig mange eksempler på at disse såkaldte iværksætterhjælpere har gjort mere skade end gavn hvor der skal bruges mange ressourcer på efterfølgende at reparere. 

Find dig en god bogholder i stedet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hinnerup
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 685
Fra  Partnerdesign.dk Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvilket firma er du igang med? :-)

Fashionfix.dk eller hvad?

Mvh 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Skattekonsulenterne"

Jeg ved ikke hvilke "iværksætter-hjælpere" du refererer til, men jeg har selv benyttet mig af Erhverv Silkeborg, hvor jeg føler, at jeg har fået meget kompetent rådgivning. Erhvervcentrene samarbejder med Væksthusene, som er en linie fra Startvækst (som igen figurerer under Erhvervs- og Byggestyrelsen, så mon ikke de ved en lille smule?:-))

Det er muligt der findes bedre råd og vejledning andre steder end hos Erhvervscentrene, men jeg har alligevel ikke hørt eksempler på, at de ligefrem har skadet en iværksætter.

Jeg kan kun sige igen: Erhvervscentrene kan give dig et godt overblik over mange ting og så er det jo op til én selv, hvilken vej man herefter vælger. Skal man dykke dybere i et emne, kan Erhvervscentret ikke hjælpe - så langt er jeg enig. Nu gik "Fashionfix's" spørgsmål jo netop på meget basale og konkrete spørgsmål (citat: "helt ned på dummies niveau") og disse spørgsmål kan man helt sikkert få svaret på fra sit lokale erhvervscenter.

Mvh Dorthe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Væksthusene er jeg helle ikke imponeret af. Jeg taler ikke om nogle specifikt men man kan som rådgiver(og det gælder også revisorerne) nogle gange undre sig over de råd som folk har fået når de kommer ind som nye kunder i revisionsfirmaerne. De helt grundlæggende ting kan de sikkert godt være med på men jeg tænker også på mere overordnede ting som valg af virksomhedsform m.v.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Med revisionsrådgivning er det vel som med alle andre fag - at der er forskellige synsvinkler og indgange til tingene. Spørgsmål som der ikke findes et entydigt svar på, vil altid besvares forskelligt af forskellige personer uanset hvor meget erfaring og hvor "kloge" de hver især er. Jeg mener ikke, at Erhvervscentrene altid giver det endegyldige svar eller den bedste rådgivning der findes. Min pointe er blot, at det er et godt sted at starte, hvis man er ny iværksætter og gerne vil have hjælp til de basale ting.

Mvh Dorthe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Det største problem er bare hvis de ikke forstår at sætte deres egen grænse og det har jeg desværre set eksempler på.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Det største problem er bare hvis de ikke forstår at sætte deres egen grænse

Jeg vil lige sige, at jeg er enig med dig Bent, men jeg vil nu ikke begrænse "problemstillingen" til iværksættercentre mv.

Det er jo noget som forekommer overalt, hvor man kan få lov at give gode råd uden ansvar, og da også her på Amino.

Jeg tror, at der "sker noget" når der pludselig kommer et ansvar og nogle mulige konsekvenser på banen. Så plejer folk pludselig at blive mere ærlige om hvad de ved - og især hvad de ikke ved. Så længe det er risikofrit at udøve "kvaksalveri", så vil der altid være kvaksalvere.

Vh
Lars

 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)