Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltsmandsvirksomhed til I/S - nu, i næste regnskabsår eller meget senere?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet et konsulentfirma (Innovationspartner) op, hvor der endnu ikke har været nogen omsætning. Nu ønsker jeg at få en samarbejdspartner med ind i firmaet, for at kunne tilbyde en bredere vifte af ydelser. Han skal indgå som medejer (50/50), men jeg er i tvivl om hvordan vi skal gribe samarbejdet an. Jeg har foretaget nogle indkøb af computer og mobiltelefon, som skal trækkes fra gennem firmaet. Disse aktiver skal min kommende samarbejdspartner ikke være med til at betale, og dermed heller ikke tage del i moms-/fradragseffekten af. Da der nemt kan gå lang tid før virksomheden ville blive en fuldtidsbeskæftigelse, har jeg overvejet om vi burde beholde hvert vores cvr.nr. og i stedet udarbejde en kontrakt, som giver ham 50% ejerskab af alle aktiviteter under Innovationspartner, samt af "brandet" i tilfælde af at vi får oparbejdet noget værdi dér. Dermed kunne vi køre andre aktiviteter på hvert vores cvr.nr. hver for sig, og evt. gå sammen om Innovationspartner på et senere tidspunkt, hvis det vokser sig større.

Altså:

  • Skal vi vente til næste regnskabsår med at gå sammen om et fælles cvr.nr., så jeg kan få "afregnet" mine indkøb - eller er det nemt at holde styr på, hvis vi går sammen nu?
  • Kunne vi lige så godt bevare hvert vores cvr.nr. så længe virksomheden har meget lidt aktivitet og dermed undgå issues med indkøb og evt. øvrige aktiviteter hver for sig?

På forhånd tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I kan indskyde jeres respektive aktiver mv. i et fælles I/S.

Indskuddet bliver så godskrevet jeres personlige kapitalkonto i I/S`et.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar.

Et fælles I/S - vil det sige at vi evt. kunne beholde vores nuværende cvr.numre og så opretter et 3., som er fælles? Bliver dette ikke mere omstændigt rent regskabsmæssigt?

Kan du uddybe det med at indskud bliver godskrevet på vores personlige kapitalkonto? Lad os sige at jeg har købt for 12.000 kr. IT og min samarbejdspartner ikke har købt noget.

Jeg vil meget gerne bevare muligheden for at kunne foretage øvrige aktiviteter, hvilket taler for at jeg har et cvr.nr., som min partner ikke har del i, ikke?

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hvis du indskyder beløb vil der på egenkapitalen blive påført virksomheden en større gæld til dig fordi du har udlagt for firmaet... Hvis du vil holde særlige aktiviteter fraskilt fra aktiviteten i jeres I/S vil jeg anbefale dig at oprette en helt ny virksomhed med eget cvr-nr.. Der er mulighed for at fordele resultat anderledes end 50/50 i et I/s men det skal selvfølgelig aftales med partner og det er svært at vurdere dine "særlige/andre aktiviteter" og hvorledes de bidrager til et fælles resultat. Hold dine aktiviteter adskilt i to virksomheder. Husk også at få lavet en interessentskabskontrakt med din nye partner så I bliver enige fra start af ellers kan det blive kedeligt når I en dag skulle blive uenige...

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...et I/S kører med separat CVR.nr.

Hvis i laver andet i jeres personlige virksomheder, som ikke vedrører I/S..bør i bibeholde CVR.nr. der.

Ja....debet IT-udgifter/Kredit kapitalkonto MSc

Jo..du kan bibeholde dit personlige CVR.nr., når du har aktiviteter, der ikke vedrører jeres I/S.

MvH

Peter

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er meget normalt at virksomhedsdrivende har flere virksomheder.... Jeg vil i forvejen anbefale dig revisor hvis du ikke har en.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener I om idéen med at lave en kontrakt på at evt. indtjening vedr. Innovationspartner i dette regnskabsår skal deles 50/50, men at I/S først etableres pr. 1/1-11? På den måde får jeg mine indkøb afviklet i dette regnskabsår.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det kan du ikke i et enkeltmandsejet.

Enten må du udbetale det som løn eller honorar evt. mod fsktura.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Så jeg har to muligheder:

1. Etablere I/S nu og godskrive indskud (IT-køb) på min personlige kapitalkonto i I/S.

(Hvordan fungerer dette med moms- og skatteeffekt af mit indkøb? Der kommer jo moms retur og der er en skattemæssig "godtgørelse" for omkostningen.)

2. Drive virksomheden i mit nuværende cvr.nr. og (i tilfælde af indtægt) aflønne min partner med honorar/løn mod faktura indtil 1/1-11, hvor I/S etableres.

 

Hvad mener I er den optimale løsning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg ville holde CVR.nr. til 1/1-2011...for ikke at komplicere tingene.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)