Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af enkeltmandsvirksomhed - hvordan?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg overvejer at sælge min virksomhed pga. travlhed med andet arbejde..

Hvordan gør jeg det i praksis (ikke værdiansættelse og hvordan den sættes til salg)?

- køber en køber hele molevitten - altså cvr-nummer, inventar osv? Eller beholder man CVR-nummeret, men sælger fx hjemmeside, agentur, og så beholder man CVR-nummeret?

Håber der er nogen der kan give nogle retningslinjer...

mvh

Ann

 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sæt din virksomhed til salg på Amino Virksomhedsbørs:

  • 20 virksomheder skifter hænder hver måned
  • Opret gratis annonce
  • 100 % anonymitet

Kom igang idag - klik her

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der købes ikke et CVR-nr, det er dit.

Du sælger derimod alle aktiver, som har en værdi, herunder inventar, hjemmeside o.s.v..

Når salget er overstået og afregnet, så skal du gøre op med dig selv, hvordan og ikke mindst hvornår dit enkeltmandsfirma skal lukkes.

Her bør du få en rådgiver/revisor med ind over til en optimal beregning af, hvilket tidspunkt der skattemæssigt er det meste korrekte.

Tonny

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så provenuet ved salget af de forskellige aktiver indgår så bare som indtjening i firmaet?

Eller beskattes salg af aktiver anderledes?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

skak-spil.dk:

Okay, så provenuet ved salget af de forskellige aktiver indgår så bare som indtjening i firmaet?

Eller beskattes salg af aktiver anderledes?

Ja, netop.

Ja, aktiver kan have en lidt forskellig beskatning, derfor mit råd om en rådgiver.

Tonny

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, skal helt sikkert ha' rådgiver på - det er mere de indledende spørgsmål jeg lige vil ha' afklaret.

JEg har en mellemregningskonto, hvor mit firma skylder mig en del penge.

Med det du så skriver, så er det vel ikke noget problem, da jeg "blot" skal sørge for at beholde likviditet til skattefar. Altså jeg mener, ved salget af aktiverne, kan jeg udbetale mellemregningskontoen til mig privat og skal så være klar over at overskuddet (salg af aktiver + almen indtjening i 2010) kræver likviditet til beskatning?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, og afhængig af hvilke aktiver og eks. Virksomhedsskatteordning, så er det muligt at udskyde noget skatteafregning til næste år, hvilket kan være en fordel, hvis din personlige indkomst skulle overstige topskattegrænsen.

Som sagt der findes flere mulighed for en optimal løsning i.f.m. salget af virksomheden.

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Her bør du få en rådgiver/revisor med ind over til en optimal beregning af, hvilket tidspunkt der skattemæssigt er det meste korrekte.

Tonny

Det mest korrekte ? Der er vel kun et tidspunkt og det er det tidspunkt hvor parterne indgår en bindende aftale. Efter det tidspunkt er der jo ingen virksomhed.  Det gør han selvfølgelig på det tidspunkt hvor han kan få mest muligt for virksomheden. Det er jo heller ikke rigtigt at aktiverne beskattes forskelligt. De skatterelevante aktiver (driftsmidler, goodwill, rettigheder m.v. beskattes som personlig indkomst/virksomhedsindkomst) og de øvrige aktiver beskattes ikke.

Der hvor revisor eller rådgiver er relevant er i forhold til avanceopgørelsen, og købesummens berigtigelse. Skal det være et engangsbeløb, en earn out model, skal han omdanne til selskabet inden salg etc.       

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne man ikke forestille sig en situation, hvor man solgte "det meste" af virksomheden (PEV)?

Og så fortsatte i en anden boldgade, og altså beholder CVR-nummeret?

mvh

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det kan man godt, men der skal være reel aktivitet senest et år efter salget ellers ryger det hele til personlig beskatning. Derudover er der ikke rigtig nogen krav udover hvad Tonny også har beskrevet. 

Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)