Jeg overvejer at sælge min virksomhed pga. travlhed med andet arbejde..
Hvordan gør jeg det i praksis (ikke værdiansættelse og hvordan den sættes til salg)?
- køber en køber hele molevitten - altså cvr-nummer, inventar osv? Eller beholder man CVR-nummeret, men sælger fx hjemmeside, agentur, og så beholder man CVR-nummeret?
Håber der er nogen der kan give nogle retningslinjer...
Ja, skal helt sikkert ha' rådgiver på - det er mere de indledende spørgsmål jeg lige vil ha' afklaret.
JEg har en mellemregningskonto, hvor mit firma skylder mig en del penge.
Med det du så skriver, så er det vel ikke noget problem, da jeg "blot" skal sørge for at beholde likviditet til skattefar. Altså jeg mener, ved salget af aktiverne, kan jeg udbetale mellemregningskontoen til mig privat og skal så være klar over at overskuddet (salg af aktiver + almen indtjening i 2010) kræver likviditet til beskatning?
Ja, og afhængig af hvilke aktiver og eks. Virksomhedsskatteordning, så er det muligt at udskyde noget skatteafregning til næste år, hvilket kan være en fordel, hvis din personlige indkomst skulle overstige topskattegrænsen.
Som sagt der findes flere mulighed for en optimal løsning i.f.m. salget af virksomheden.
Her bør du få en rådgiver/revisor med ind over til en optimal beregning af, hvilket tidspunkt der skattemæssigt er det meste korrekte.
Tonny
Det mest korrekte ? Der er vel kun et tidspunkt og det er det tidspunkt hvor parterne indgår en bindende aftale. Efter det tidspunkt er der jo ingen virksomhed. Det gør han selvfølgelig på det tidspunkt hvor han kan få mest muligt for virksomheden. Det er jo heller ikke rigtigt at aktiverne beskattes forskelligt. De skatterelevante aktiver (driftsmidler, goodwill, rettigheder m.v. beskattes som personlig indkomst/virksomhedsindkomst) og de øvrige aktiver beskattes ikke.
Der hvor revisor eller rådgiver er relevant er i forhold til avanceopgørelsen, og købesummens berigtigelse. Skal det være et engangsbeløb, en earn out model, skal han omdanne til selskabet inden salg etc.
Jo det kan man godt, men der skal være reel aktivitet senest et år efter salget ellers ryger det hele til personlig beskatning. Derudover er der ikke rigtig nogen krav udover hvad Tonny også har beskrevet.
Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere