Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af tømrerfirma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er

Jeg skriver her på siden fordi jeg går rundt med en iværksætter drøm i maven. Jeg er 25 år uddannet tømrer, og har været i tømrer faget i nu 9 år!

Lige nu er jeg ansat hos en lille tømrermester, og dette er faktisk en stærk faktor i at ideen til at starte selv kom. FOR HVIS HAN KAN, KAN JEG OGSÅ! Det vender i mit hoved flere gange dagligt.

Jeg havde tænkt mig at starte med at kun kører mig selv, og så evt. leje en mand ind hvis jeg har brug for en hånd. Jeg vil holde timeprisen i bund, omkring 300-325+moms. Jeg har stort set alt hvad der skal bruges af elværktøj osv. Så startudgifterne ville være til firmabil, lille varerlager i form af skruer, fugemasse osv.

Men jeg har nogle bekymringer:

- Hvordan får jeg nok kunder til at kunne give nok penge til at holde skruen i vandet, dvs ca 15000 netto (giv gerne nogle eksempler på markedsføring)

- Kan det være en ide at kører rundt til de store kanoner som arla, medicinal industrien, store farbrikker osv, og ligge kortene på bordet: Lav timepris, overholdte aftaler, stor flexibilitet, og kvalitetshåndværk!

- Er det helt tåbeligt at starte nu her i disse krisetider?

Det skal lige siges at jeg nok aldrig kommer til at sidde billigere i det end jeg gør nu, qua billigt hus, kæresten indtjenening (fast arbejde), ingen børn;-)

Alle råd og vejledning kan bruges, og gerne erfaringer fra andre der er startet op selv!

På forhånd tak

Tømrersvenden med blod på tanden ;-)

 

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1. spar penge op/læg penge til side til driftskapital (så du har noget at leve af, de måneder hvor du ikke tjener de 15.000)

2. Begynd arbejde i din fritid; udfør småjobs o.lign. - nok til at du kan bevise overfor dig selv, at du har gejsten og blod nok på tænderne til, at du kan klare (næsten) alt. Herved tjener du også flere penge, hvilket bidrager til punkt 1, og du starter også på næste punkt.

3. Byg et netværk af tilfredse kunder. Det kan tage tid - men kan også være fundamentet for en fremtidig forretning.

(evt. 4. Hvis du er driftig og risikovillig nok, lukker du din bank på et lån til driftskapital, køb af maskinel eller hvad du nu kan finde på for at vride penge ud af de "stakler" [dette efter du vel og mærke har gennemført punkt 1, 2 og 3 med en vis succes])

Det lyder simpelt, men det er det ikke...det er r.. hårdt arbejde. Men en sikker metode.

/JG

Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som en fornuftig fremgangsmåde, min eneste betænkning er, hvad min min arbejdsgiver vil sige til at jeg driver en virksomhed sideløbende, som faktisk er en direkte konkurent til ham selv!

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke alle tømrermester der ser let på at ansatte også driver virksomhed ved siden af desværre, de frygter at de ansatte så render med kunderne efterfølgende, nogle tømrer virksomheder ser dog heldigvis også fordele i det, og tilbyder deres ansatte små jobs som underentreprenører i stedet for fast ansættelse, dog er der langt mellem disse.

Generelt ser håndværkere for det meste hinanden som konkurrenter, og er derfor ikke villige til at lukke andre ind i deres kundekreds.

Personligt sprang jeg selv ud i det med så godt som ingen kunder i forvejen, men det var også før denne "krise" og kunne ikke finde på det i dag, hvor der er så stort konkurrence om kunderne, også stor antal firmaer der må lukke dagligt, det er jo ikke som for 3 år siden hvor kalenderen konstant var fyldt ud, og man havde kunder der ventede ½-1 år på at man havde tid til at komme og skifte deres nedslidte tag.

En mindre kundekreds kan sikkert hjælpe dig i gang, og samarbejde med andre mindre håndværkere vil være et stort plus i starten, gerne andre fagentrepriser også som kan få dig ind ved andre kunder.

Samarbejde med andre firmaer, hvor man kan benytte hinanden som underentreprenører kan også være en god løsning, men det er svært at finde folk man har den tillid til.

Også skal du huske at det er altså hårdt arbejde, det er jo ikke kun tiden man bruger på at udføre arbejdet, men også alt det arbejde med at regne tilbud og skaffe ordrer i hus, som de fleste kører trætte af, og til sidste måske alligevel dropper drømmen for et lønmodtager job i stedet for.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)