Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver enkeltmands-virksomhed som bibeskæftigelse samtidigt med at jeg er på dagpenge (virksomheden har jeg drevet i ca 8 år). Min virksomhed er som reklamespeaker og til tider som oversætter. Jeg er momsregistereret.

Jeg er fra A-kassen omfattet af en 72-ugers regel, der gør at jeg nu mister min ret til dagpenge (på trods af jeg kun bruger max 1 time om måneden på min virksomhed).

Jeg har dog bla. fået det valg, at jeg kan fortsætte på dagpenge såfremt jeg udlejer min virksomhed...

Jeg vil i den forbindelse høre, om nogen har gode råd til, hvordan man griber dette an?


På forhånd tak

Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Syntes det lyder underligt at du bare kan leje din virksomhed ud, for så er du vel stadig selvstændig, nu bare hvor produktet er at udleje en virksomhed.

 

Hvis det dog er muligt så kan du vel bare leje den ud til en ven eller lignende og så kan han hyre dig som konsulent til at udføre arbejdet. Den ene time du arbejder notere du så bare på "timesedlen" til a-kassen og så bliver du trukket 1 time i dagpenge.

 

Men det vil nok være en god idé at spørge dem der har fortalt dig om udleje af virksomhed, hvordan det fungere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler nok lidt om, at man ved at udleje virksomheden, ikke har nogen form for drift med den.

Ligesom hvis man på dagpenge, udlejer en ejendom eller lignende. Så er der lidt forskellige definetioner på, hvad der er arbejde, og hvad der er formue forvaltning.

Bare mit synspunkt ;)

 

Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres kommentarer. Ja, det handler nemlig om at jeg skal fralægge mig drift og administrationen af virksomheden, og jeg vil undersøge nærmere ved A-kassen med regler mv. (det vil jo klart være svært for en anden at påtage sig arbejdsopgaverne i dette tilfælde.)

Det bør måske siges, at det for mig lidt er en principiel "sag", da jeg pt. ikke har nogen nævneværdig indtægt, men reglerne gør at selvstændige på dagpenge nok ofte må opgive deres hobbyvirksomheder for at passe ind i systemet, som jeg finder ganske ufleksibelt på det her område.

For mit vedkommende er der tale om en hobby-virksomhed, jeg har drevet i mange år, og havde i sinde at køre videre i mange år fremover. Men det må jeg bare ikke, for uanset mit meget lave timeforbrug (igen altså max 1 time pr. måned) mener A-kassen ikke at min virksomhed kan kategoriseres som "hobby"...

Hvis andre har erfaringer på området kunne det være rart at høre yderligere

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

prospeak:
Det bør måske siges, at det for mig lidt er en principiel "sag", da jeg pt. ikke har nogen nævneværdig indtægt, men reglerne gør at selvstændige på dagpenge nok ofte må opgive deres hobbyvirksomheder for at passe ind i systemet, som jeg finder ganske ufleksibelt på det her område.

Jeg synes egentlig ikke at det er helt urimeligt, hvis du som jeg forstår det, har været på dagpenge i 72 uger, og derfor ikke må fortsætte med egen virksomhed. Det kan hurtigt blive udnyttet, hvis man må sysle med egen virksomhed på dagpenge, og give en unfair fordel til folk på dagpenge.

Eftersom omfanget af din virksomhed er så lille, hvad er så problemet i, at lukke virksomheden, og starte en ny op, når du har fået dig en anden indtægtskilde og er uafhængig af a-kassen?

Når du bruger så lidt tid, er det så fordi du kun har én fast kunde? Kunne du så ikke blive lønmodtager den ene time om måneden?

Hvis du har hjemmeside etc. som du er ked af mister værdi, mon så ikke a-kassen vil acceptere, at du bare fjerner kontaktinfo og skriver noget i stil med "Vi tager desværre ikke nye kunder ind i øjeblikket"

Jeg kan ikke se hvordan du reelt set kan udleje din virksomhed, uden at det bliver ren proforma.

Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan sagtens følge dig i den tankegang, at det kan udnyttes i en negativ retning som en slags dobbelt indtægt med fordel for dagpengemodtagere. Det har aldrig været min intention - jeg vil jo for alt i verden gerne finde et job.

Tak for forslaget - jeg har pt. så få (udvalgte og eksklusive) kunder, at det kan tælles på én hånd, så ideen om lønmodtager arbejde er vist langt bedre end udleje-ideen, ved nærmere eftertanke. Alternativt vil jeg overveje at lukke biksen og først genoptage arbejdet når jeg er ude af "møllen".

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)