Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regninger til ApS udstedet til privat person? Kan man blot det?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en iscafé som jeg har måttet lukke ned da det slet ikke gik, og det endte i et større underskud.

Det er stiftet som et ApS, og jeg har så en kreditor, som har leveret råvarer til min is, som har skrevet mit private navn på fakturaen i stedet for mit ApS.

Så nu her da jeg giver ham et tilbud på at få hans tilgodehavende ud af verden, siger han så, at hans krav er mod mig privat da det står på fakturaerne. Jeg har tidligere set hans fejl, og nævnt for ham over telefonen at det skulle rettes, men det har jeg jo ikke på skrift eller noget.

Kan man virkelig omstøde ApS reglerne blot ved at skrive det private navn på fakturaen i stedet for ApS navnet, og så håbe at vedkommende ikke siger noget?

Det synes jeg lyder helt grotesk og man kan jo heller ikke argumentere for, at det er til mig privat. Det er jo alt for store mængder til en privat person, og desuden havde jeg jo en iscafé, hvorfor det giver sig selv, at råvarerne var dertil.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig her, da jeg er lidt i vildrede om hvad jeg gør. Desuden vender han aldrig tilbage omkring sit krav, og det er altid mig som skal henvende mig til ham for at finde en løsning. Jeg ved ikke hvad han får ud af blot at afvente.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

kewell:
Kan man virkelig omstøde ApS reglerne blot ved at skrive det private navn på fakturaen i stedet for ApS navnet, og så håbe at vedkommende ikke siger noget?

Ja. I det omfang du ikke kan bevise at du har gjort indsigelse mod fakturaen og bedt din leverandør ændre denne så har han en god sag.

Problemet er som oftest når det går godt gør man intet og problemet opstår reelt oftest først når virksomheden er i krise og ikke kan betale.

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fakturaen må vel være udstedt på baggrund af en købsaftale eller en bestilling? Hvis denne er indgået mellem Aps og leverandør er der vel ikke noget at komme efter for leverandøren?

Hvis du har bestilt i dit eget navn ser det straks værre ud.

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

 

kewell:
Jeg har tidligere set hans fejl, og nævnt for ham over telefonen at det skulle rettes, men det har jeg jo ikke på skrift eller noget.

Når regningen ikke er udsted til den rigtige er det jo dit ansvar at få den rettet inden den den betales.  

Hvor stort et beløb har kredittor tilgode ?  

 

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er de pågældende regningerne jo ikke betalt, hvorfor kreditor har et tilgodehavende.

Men det kan da seriøst ikke være rigtigt, at sådan en detalje kan være så afgørende.

Selve købene sker jo blot telefonisk, hvor jeg ringer og bestiller varerne, så her er der ikke en adskillelse fra privat til ApS'et, bortset fra at det blev gjort fra firmatelefonen og i arbejdstiden.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

kewell:
Men det kan da seriøst ikke være rigtigt, at sådan en detalje kan være så afgørende.

Jeg har som kreditor været i en lignende situation, hvor vi skulle have faktureret til et aps -  eksempelvis "firma123 aps". På fakturaen havde vi kun skrevet "firma123".  "Firma123 aps" gik konkurs og vi rettede kravet mod ejeren direkte.

Jeg fik dom i byretten på at, da ejeren ikke havde gjort indsigelse mod fakturaen uden angivelse af aps, hæftede denne personligt for betalingen. Dommeren lagde vægt på at debitor havde forholdt sig passivt og ikke kunne dokumentere at der var forsøgt at rette fejlen på fakturaen.

/Henrik

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Men omvendt så skal kreditorer vel også kunne bevise at han har leveret varene til en privat person, og står der ApS'ets adresse på den følgeseddel som kom med varerne, så er varen jo leveret til firmaet og ikke privat personen, og så er der vel ikke nogen diskution.

Det ville da give mening. Ellers ryder hele meningen med et ApS jo!!!

Men kan selvfølgelig godt tage fejl.

 

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du kun fået leveret denne ene gang eller har du betalt for tidligere leverancer?
Har du kun denne levance som er nævnt her bliver den svær for så har du sovet i timen og Henrik har ret. Men har du haft tidligere levancer, hvor din leverandør har modtaget penge som betaling fra dit ApS og dette tydeligt fremgår må man jo bagvendt spørge leverandøren, hvorfor han ikke har sendt pengene tilbage til ApS såfremt han mener at det er dig personligt der har købt varen og derfor skal betale!!

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Jeg har som kreditor været i en lignende situation, hvor vi skulle have faktureret til et aps -  eksempelvis "firma123 aps". På fakturaen havde vi kun skrevet "firma123".  "Firma123 aps" gik konkurs og vi rettede kravet mod ejeren direkte.

Jeg fik dom i byretten på at, da ejeren ikke havde gjort indsigelse mod fakturaen uden angivelse af aps, hæftede denne personligt for betalingen. Dommeren lagde vægt på at debitor havde forholdt sig passivt og ikke kunne dokumentere at der var forsøgt at rette fejlen på fakturaen.



Lyder som noget jeg da vil forsøge i forbindelse med inddrivningen af udstående hos en APS firma der pt. er under opløsning.

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertil Vrou Thomsen:

Har du kun fået leveret denne ene gang eller har du betalt for tidligere leverancer?
Har du kun denne levance som er nævnt her bliver den svær for så har du sovet i timen og Henrik har ret. Men har du haft tidligere levancer, hvor din leverandør har modtaget penge som betaling fra dit ApS og dette tydeligt fremgår må man jo bagvendt spørge leverandøren, hvorfor han ikke har sendt pengene tilbage til ApS såfremt han mener at det er dig personligt der har købt varen og derfor skal betale!!

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

 

Jeg har handlet med ham mange gange, men jeg kan se, at han fra start af blot har anført mit personlige navn på fakturaen.

Han har dog leveret maskiner til produktionen da jeg åbnede butikken, og han har personligt været ovre og aflevere maskiner og vise mig hvordan de nu engang fungerede, så han er jo ikke et sekund i tvivl om, at det er til mit firma og ikke mig personligt.

Betalingerne er jo også forgået fra min firma konto i ApS'et, så for mig at se er det jo helt klart, at det er til Aps'et. Spørgsmålet er så blot, om den lille faktura detalje, kan være altafgørende i dette.

Det synes jeg personligt ville være en fallit erklæring af den sikkerhed man "køber" sig til ved at stifte et ApS, for som en anden herinde nævner, så kan det udnyttes som kreditor, da jeg tror mange ikke er klar over dette.

 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)