Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

privat bil i enmandsfirma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle.

står og skal til at tage springet som selvstændig. skal leje mig selv ud til et andet firma.

jeg står så og skal vælge mellem firmabil eller privat bil.

jeg ville helst bruge min privatvogn (toyota hiace,værdi 20.000kr) og så få kørepenge,men så læste jeg at der var 60dage reglen. at hvis man møder samme sted mere end 60dage, så kan man ikke få de skattefri kørepenge.

og jeg møder 15 ud af 20 arbejdsdage det samme sted om morgen, for at få div opg. og så vider ud til forskellige steder--

 

og kan ikke helt forstå den muligehed der hedder 50% privat og 50% erhverv.

der må man trække div ting fra. men man skal betale privat benyttelses afgift plus skat af fri bil..

eller hvad??

 

jeg kommer til at køre 20.000km erhverv og 5-10.000km privat.

 

håber der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg skal greje det og evt hvad der er bedst

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du checker min profil, så har jeg netop et par links med nogle beregningsmodeller, som om ikke andet kan give dig idé om, hvilken løsninger, der er optimal.

http://www.amino.dk/members/Tonny-Skov-Pedersen/default.aspx

Ville egentlig have lavet en blog, men det er ikke muligt for mig på nuværende tidspunkt.

Tonny

Tilmeldt 6. Feb 10
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville klart foreslå at du leaser en bil, men at du leaser en bil som har været leaset ført. Dvs en eller anden form for gen-leasing det er nok det

 

Jakob / Sportnu,dk

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej... Efter min opfattelse vil din kørsel fra dit hjem (hjemmearbejdsplads) og til dit faste arbejdssted ikke anses som værende erhvervsmæssig kørsel, hvilket betyder at du falder for 60 dagesreglen iflg. de opl. du har givet (vedr. kørsel til første arbejdsplads). Hvis du vælger fradrag for de faktiske udgifter så skønner du din fordeling af kørslen eller fordeler denne efter registreringer i kørebog. Du skal blot huske at din kørsel til første arbejdssted ikke anses som værende erhvervsmæssig og derfor ikke kan indgå i din beregning/skøn af procentmæssig erhvervsdel af kørslen. Du skal derimod foretage befordringsfradrag for kørsel til den første arbejdsplads. Så derfor kan du ikke undgå at det faste arbejdssted vil minimere dit fradrag på den ene eller anden måde (fri bil ser ud til at være et mindre godt bud i din situation jf. bilens lave værdi og lavt privat kørselsforbrug. Jeg ved heller ikke om du er i vso, ellers kan du ikke benytte denne ordning).

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TD

60-dages reglen gælder lønmodtagere eller....I så fald vil jeg være enig.

Her er der tale om en selvstændig, som møder på arbejde enten på sin bopæl eller i hvert fald, når han sætter sig ind i bilen og påbegynder arbejdet.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

60 dages reglen gælder også selvstændige.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej TD

60-dages reglen gælder lønmodtagere eller....I så fald vil jeg være enig.

Her er der tale om en selvstændig, som møder på arbejde enten på sin bopæl eller i hvert fald, når han sætter sig ind i bilen og påbegynder arbejdet.

Tonny

Dette er beklageligvis ikke korrekt. 60-dages reglen er gældende, som det er anført af TD.

Beklager min fejlEmbarrassed

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :

TD:

Hej Tonny

60 dages reglen gælder også selvstændige.

EnigYes

Har korrigeret mit tidligere indlæg.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Come on

Du skriver, at du overvejer at blive selvstændig, ved at leje dig selv ud til et andet firma. Du bør få klarlagt om du faktisk bliver selvstændig. Hvis du udlejer dig selv til et og kun et andet firma, så kunne noget tyde på, at du ikke bliver selvstændig, men reelt er lønmodtager. Men meget kommer an på hvordan aftalerne og de faktiske forhold er, f.eks. har du ret til (og faktisk forsøger at få) andre hvervgivere? Hvis du afholder (væsentlige) udgifter udover befordring og du bærer risikoen for det arbejde, som udføres, kan det tale for, at du faktisk er selvstændig. Det kan i mange tilfælde være vanskeligt, at afgøre. Du kan læse mere om hvilke kriterier, som der lægges vægt på her: http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1967/1970/

Hvis du bliver selvstændig har du ret i, at der er 3 måder at behandle en bil på, som anvendes både privat og i virksomheden; standard fradrag efter godtgørelsessatserne, fradrag for de faktiske omkostninger og fri bil.

Hvis du vælger, at tage fradrag for befordring efter godtgørelsessatserne har du ret i, at 60 dagesreglen som udgangspunkt gør, at du kun har fradrag (i personlig indkomst) med de høje satser for befordring mellem hjem og et fast arbejdssted i de første 60 dage. Herefter vil du kunne tage et ligningsmæssigt fradrag (efter de regler som gælder for lønmodtageres befordring). Hvis du har befordring mellem forskellige arbejdspladser, vil du have ret til et fradrag efter de høje satser for denne befordring. Hvis du starter dagen med at arbejde hjemme, elller du har har nødvendigt arbejdsudstyr eller varer med i bilen kan man evt. argumentere for at befordringen mellem hjem og det faste arbejdssted også er erhvervsmæssig udover de 60 dage, men for at undgå ubehagelige overraskelser, må dette vurderes konkret og eventuelt drøftes med Skat inden du begynder.

Hvis du vælger fradrag for de faktiske omkostninger, skal du opgøre alle omkostninger (og gemme bilag) vdr. bilen, herunder benzin, forsikring, afskrivninger mv. herefter kan du tage fradrag for den procentdel af årets kørsel, som er erhvervsmæssig. Når bilen senere sælges, skal evt. genvundne afskrivninger beskattes. Denne metode kan være administrativt tung og med den beskedne værdi af bilen, kan den formentlig ikke svare sig.

Alternativt kan du fratrække alle omkostninger på bilen, men samtidig lade dig beskatte af fri bil (skattepligtig indkomst 25% af 160.000 kr.), hvilket formentlig heller ikke kan betale sig med en bil, der har en værdi på 20.000 kr.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

60 dages reglen gælder uanset om man er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende og uanset om man anvender statens takster eller en fordeling baseret på de faktiske udgifter. Du skriver at du størstedelen af dagene møder på det jeg vil kalde hovedarbejdsstedet for at få oplyst hvor du skal hen. Kunne man ikke forestille sig at dette skete på anden måde så du ikke først kørte til hovedarbejdsstedet (og ikke returnerede dertil). 60 dages reglen er et langt stykke af vejen noget man kan planlægge sig ud af, når man har mange arbejdssteder. Omvendt vil det ofte stride mod hvad vi kan kalde rationel arbejdstilrettelæggelse.   

Herudover bør du også som det blier sagt være meget opmærksom på problemstilingen med hensyn til om du overhovedet kan karakteriseres som selvstændigt erhvervsdrivende.   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)