Hej Come on
Du skriver, at du overvejer at blive selvstændig, ved at leje dig selv ud til et andet firma. Du bør få klarlagt om du faktisk bliver selvstændig. Hvis du udlejer dig selv til et og kun et andet firma, så kunne noget tyde på, at du ikke bliver selvstændig, men reelt er lønmodtager. Men meget kommer an på hvordan aftalerne og de faktiske forhold er, f.eks. har du ret til (og faktisk forsøger at få) andre hvervgivere? Hvis du afholder (væsentlige) udgifter udover befordring og du bærer risikoen for det arbejde, som udføres, kan det tale for, at du faktisk er selvstændig. Det kan i mange tilfælde være vanskeligt, at afgøre. Du kan læse mere om hvilke kriterier, som der lægges vægt på her: http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1967/1970/
Hvis du bliver selvstændig har du ret i, at der er 3 måder at behandle en bil på, som anvendes både privat og i virksomheden; standard fradrag efter godtgørelsessatserne, fradrag for de faktiske omkostninger og fri bil.
Hvis du vælger, at tage fradrag for befordring efter godtgørelsessatserne har du ret i, at 60 dagesreglen som udgangspunkt gør, at du kun har fradrag (i personlig indkomst) med de høje satser for befordring mellem hjem og et fast arbejdssted i de første 60 dage. Herefter vil du kunne tage et ligningsmæssigt fradrag (efter de regler som gælder for lønmodtageres befordring). Hvis du har befordring mellem forskellige arbejdspladser, vil du have ret til et fradrag efter de høje satser for denne befordring. Hvis du starter dagen med at arbejde hjemme, elller du har har nødvendigt arbejdsudstyr eller varer med i bilen kan man evt. argumentere for at befordringen mellem hjem og det faste arbejdssted også er erhvervsmæssig udover de 60 dage, men for at undgå ubehagelige overraskelser, må dette vurderes konkret og eventuelt drøftes med Skat inden du begynder.
Hvis du vælger fradrag for de faktiske omkostninger, skal du opgøre alle omkostninger (og gemme bilag) vdr. bilen, herunder benzin, forsikring, afskrivninger mv. herefter kan du tage fradrag for den procentdel af årets kørsel, som er erhvervsmæssig. Når bilen senere sælges, skal evt. genvundne afskrivninger beskattes. Denne metode kan være administrativt tung og med den beskedne værdi af bilen, kan den formentlig ikke svare sig.
Alternativt kan du fratrække alle omkostninger på bilen, men samtidig lade dig beskatte af fri bil (skattepligtig indkomst 25% af 160.000 kr.), hvilket formentlig heller ikke kan betale sig med en bil, der har en værdi på 20.000 kr.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk