Jeg har netop fået overdraget kassekladder, kvitteringer, kontrakter og kontoudskrifter fra Marts måned af.
Butikken det drejer sig om er en genbrugsbutik og jeg har følgende spørgsmål
(Det skal lige siges at jeg har lavet en kassekladde der er svarende til denne her, men butikken har kun skrevet ned hvad de har solgt på et papir fx. stol - 100 kr. osv. Dvs. jeg først skal skrive alle de tal ind på daglige kassekladder fra marts måned af)
1. Skal jeg lave udfylde de fysisk trykte kassekladder jeg har lavet med deres info - eller er det lettere hvis jeg indtaster alt dette i et online regnskabsprogram? Og kan man overhovedet det?
2. Hvilket regnskabsprogram vil egne sig bedst til en genbrugsbutik som rydder dødsboer og har som det eneste aktiv en lastbil?
3. Nogle gode råd til hvordan man skal takle denne situation bedst?
Jeg har netop fået overdraget kassekladder, kvitteringer, kontrakter og kontoudskrifter fra Marts måned af.
Butikken det drejer sig om er en genbrugsbutik og jeg har følgende spørgsmål
(Det skal lige siges at jeg har lavet en kassekladde der er svarende til denne her, men butikken har kun skrevet ned hvad de har solgt på et papir fx. stol - 100 kr. osv. Dvs. jeg først skal skrive alle de tal ind på daglige kassekladder fra marts måned af)
1. Skal jeg lave udfylde de fysisk trykte kassekladder jeg har lavet med deres info - eller er det lettere hvis jeg indtaster alt dette i et online regnskabsprogram? Og kan man overhovedet det?
Du skriver, at du har fået udleveret kassekladder - Hvorfor så lave dem en gang til?
Det der først er problemet, er at der formentlig mangler et dagligt fyldestgørende kasseregnskab. Hvis dette dog forefindes, er der ikke nogen grundt til at lave flere kassekladder.
Så kan du gå direkte til et regnskabsprogram og indtaste alle bilag samt afstemme kasse og bank m.v.
JaskoB:
2. Hvilket regnskabsprogram vil egne sig bedst til en genbrugsbutik som rydder dødsboer og har som det eneste aktiv en lastbil?
3. Nogle gode råd til hvordan man skal takle denne situation bedst?
Du kan bruge stort set alle regnskabsprogrammer, idet der formentlig ikke er noget specielt ved denne form for virksomhed.
De har sådan set ikke lavet kassekladderne for hverdag butikken har kørt. De har blot skrevet ned hvad de har solgt for og hvad de har købt og betalt fra kassen. Resten af udgifterne kører over netbank.
Det er derfor jeg spørger om jeg burde lave kassekladderne (altså den kassekladde jeg selv har lavet) og skrive deres "daglig kladde" ind i dem først. Eller om man kan gøre det direkte i et regnskabsprogram?
De har sådan set ikke lavet kassekladderne for hverdag butikken har kørt. De har blot skrevet ned hvad de har solgt for og hvad de har købt og betalt fra kassen. Resten af udgifterne kører over netbank.
Det er derfor jeg spørger om jeg burde lave kassekladderne (altså den kassekladde jeg selv har lavet) og skrive deres "daglig kladde" ind i dem først. Eller om man kan gøre det direkte i et regnskabsprogram?
Ja, så er der ikke nogen vej uden om! Du skal følgekig forsøge at rekonstruere de daglige kasseafstemninger, hvorefter du kan få dem bogført i et regnskabsprogram.
Vær opmærksom på, at den manglende daglige kasseafstemning er en overtrædelse af bogføringsloven og skattelovgivningen, hvorfor det kun anbefales, at de får sat dette i system straks og inden SKAT aflægger dem et besøg.
At kasseafstemningen er kørt bagud er vel næppe et argument for at undlade denne.
Det er alt lige noget bedre udgangspunkt at forklare SKAT, at der er sket en rekonstruktion som følge af mangel på kendskab til reglerne, end at lade stå til og risikere en økonomisk "øretæve".
Jeg er så ikke enig i din opfattelse, og kan kun anbefale at få det lavet så korrekt som muligt nu. D.v.s. få afsluttet de daglige kasseafstemninger og herefter bogføring.