Det er faktisk er meget omfangsrigt spørgsmål du stiller - nu får du de overordnede linjer, så må du selv dyrke den videre.
Ved private skal du grundlæggende momse med momssatsen i det land, du leverer fra. Det vil sige, hvis du overtager varen i Tyskland og leverer til et andet EU-land (bortset fra Danmark) så skal du opkræve tysk moms - eller alternativt momsregistreres i købers land.
Du kan naturligvis alternativt vælge at tage varen her til Danmark, og så sende den til din kunde. Så skal du sælge med dansk moms.
Ovenstående er forudsat, din omsætning ikke kommer over fjernsalgsgrænserne i de lande du sælger til. Gør du det, så skal du momsregistreres i de pågældende lande.
Fsv. angår virksomheder kan du levere momsfrit efter fjernsalgsreglerne, forudsat der er tre lande involveret. Hvis du køber og leverer varer i Tyskland eksempelvis skal du (som udgangspunkt momsregistreres i Tyskland). Der kan være lokale afvigelser, hvor du kan undgå momsregistrering.
Mht. salg ud af EU kan du som udgangspunkt få din sælger til at eksportere varen for dig og anføre leveringssted i det pågældende land. Så kommer I uden om momsproblematikken.
Alternativt risikerer du, at skulle registreres i de lande du køber varerne i og sender dem ud af EU fra. Dette kan løses ved at tage varerne til Danmark og eksportere herfra.
Vh
Lars