Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan forholder man sig til indtægter fra udlandet?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg laver indkast-træning for fodboldklubber og holder foredrag, og specielt på indkast-delen har jeg fået forespørgsler fra udlandet.

Når jeg får mit første job i udlandet, hvordan skal jeg så forholde mig til skat, moms, kørselsfradrag m.m.?

De bedste hilsner

Thomas

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

... og er der forskel på England, Tyskland og USA, som jeg indtil nu har fået forespørgsler fra?

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

SALDI Regnskab for iværksættere

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Grønnemark:

Jeg laver indkast-træning for fodboldklubber og holder foredrag, og specielt på indkast-delen har jeg fået forespørgsler fra udlandet.

Når jeg får mit første job i udlandet, hvordan skal jeg så forholde mig til skat, moms, kørselsfradrag m.m.?

De bedste hilsner

Thomas

Hej Thomas

Rart med respons på din lidt specielle disciplinWink

Vedrørende skat skal du forholde dig ligesom om, det var i Danmark den bliver optjent, forstået på den måde, at den følgelig skal beskattes, når du har fratrukket de fradrag, som er i forbindelse med erhvervelsen af indkomsten.

Der er ikke umiddelbart nogen særlige registreringer eller lignende, der skal foretages i relation til SKAT.

F.s.v. angår moms vil der ved indkomst fra EU skulle beregnes en EU-erhvervevelsesmoms, som kun er til statistisk brug idet den tillægges som udgående moms og fratrækkes som indgående moms. Ved indkomst udenfor EU er der kun en angivelsespligt af bruttobeløbet på momsangivelsen.

Ved at oppebære indkomst er alle driftsomkostninger, som er med til at sikre, erhverve og vedligeholde indkomsten fradragsberettiget, herunder eks. kørselsgodtgørelse, materialer m.v. ligesom eventuelle rejser til udlandet. Derudover vil du også kunne opnå at kunne få rejsegodtgørelse alt efter længden af udlansophold m.v..

Jeg vil derfor anbefale dig at tage kontakt til en skattekyndig eller en revisor, så du er helt på forkant med fordele og ulemper i denne forbindelse.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
F.s.v. angår moms vil der ved indkomst fra EU skulle beregnes en EU-erhvervevelsesmoms, som kun er til statistisk brug idet den tillægges som udgående moms og fratrækkes som indgående moms. Ved indkomst udenfor EU er der kun en angivelsespligt af bruttobeløbet på momsangivelsen.

Øhhh..... er man begyndt at skulle afregne erhvervelsesmoms af salg ???

Thomas, dit spørgsmål er momsmæssigt lidt kompliceret. Det første der skal afgøres - og det kræver en dybere analyse - er hvad din ydelse kan og skal karakteriseres som. Der kan være forskellige udlægninger, hvilket har indflydelse på, hvilken bestemmelse i momssystemdirektivet, du falder ind under. Det du laver kan både kaldes rådgivning, undervisning, kursusvirksomhed og ydelser i tilknytning til sport.

Først når dette er sket, kan det endeligt fastslås, hvordan du skal håndtere momsen. Dette vil nemlig afhænge af, hvem din kunde er (om din kunde er en såkaldt afgiftspligtig person eller ej = driver virksomhed omfattet af momslovgivningen i hjemlandet) og hvor din ydelse udnyttes.

Jeg vil give Tonny ret i, at du skal søge kvalificeret hjælp - faktisk især når det gælder momsen. Jeg vil gerne anbefale dig en rådgiver (og det er ikke mig selv, for jeg leverer ikke momskonsulentydelser). Det er ikke gratis - det er faktisk ikke en gang billigt - men jeg tror det er en nødvendig udgift for dig.

Vh
Lars

 

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle sammen Big Smile

Jeg kan godt fornemme det er lidt halv kompliceret det her, så jeg går lige ud og finder en kvalificeret person til at rådgive mig.... TAK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu hvor Thomas selv mere eller mindre har sluttet tråden, vil jeg lige sætte nogle ting på plads, skulle nogen komme forbi på et senere tidspunkt.

Tonny Skov Pedersen:

F.s.v. angår moms vil der ved indkomst fra EU skulle beregnes en EU-erhvervevelsesmoms, som kun er til statistisk brug idet den tillægges som udgående moms og fratrækkes som indgående moms. Ved indkomst udenfor EU er der kun en angivelsespligt af bruttobeløbet på momsangivelsen.

Denne passus indeholder to vægtige fejl, hvoraf jeg noget sarkastisk påpegede den ene i mit tidligere indlæg.

For at præcisere:

Der skal alene afregnes erhvervelsesmoms ved modtagelse (køb) af varer og ydelser fra andre EU-lande !

Erhvervelsesmoms har INTET med salg af varer og ydelser at gøre - og har aldrig haft det.

Afregning af erhvervelsesmoms har intet med statistik at gøre !

Erhvervelsesmoms afregnes af to årsager:

1. For at kunne sikre, at delvist momspligtige danske virksomheder kommer til at betale moms af varer og ydelser, der indkøbes til hel eller delvis brug i den momsfrie virksomhed

2. Som en vital del af VIES - som er det fælleseuropæiske kontrolsystem, der giver EU-landenes skattemyndigheder kontrolredskaber i forhold til afregningen af moms i EU.

Jo da, EU har et statistiksystem - det hedder Intrastat, og har grundlæggende intet med momssystemet at gøre.

Et indlæg som dette sætter egentlig meget godt fokus på min tråd fra i går: Lad os give folk et ordentligt grundlag for at vurdere vores svar

Vh
Lars 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)