Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du styr på dine opfølgende e-mails?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Rask Mølle
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 271
Fra  Team Annasminde Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja

Det er bare med at få det ind under generelle vilkår, som i de fleste web butikker, skal godkendes inden køb.

 

Dbh. 

Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var engang noget om, at man godt måtte sende mails til ens kunder såfremt det var relateret til deres tidligere køb (altså indenfor samme kategori). 

"Lovændringen betyder, at enhver virksomhed nu har tilladelse til at sende reklamer eller information i e-mails til kunder, hvis disse har oplyst deres e-mail adresse til virksomheden i forbindelse med et køb af en vare eller tjenesteydelse." - Bitconomy

Er den helt faldet bort siden? (7 år er jo lang tid, jeg gik bare stadig med den i baghovedet)

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må man stadig, så længe det er tæt relateret til et tidligere køb. Men dette kan jo selvfølgelig aldrig blive en objektiv vurdering.

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Det er genrelt en meget relevant emne du tager op for shop ejere. For det er ikke altid noget man lige er opmærksom på. Det ville være ærligt at blive "fældet" på at sende en opfølgningsmail i god tro, for så at komme på kant med lovgivningen.

Så det er helt sikkert i idé at kigge sine handelsbetingelser igennem... endnu én gang :-)

Tak for reminderen.

Mvh. Chris
12v LED 

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi arbejder, som nogen af jer sikkert ved, en del med emnet nyhedsbreve, og jeg vil da lige komme med lidt input til sagen samt til et par af kommentarerne. 

Årsagen til anmeldelsen er, at firmaet ikke har oplyst kunderne om, at de ville blive kontaktet efterfølgende, på en måde hvor kunden har haft mulighed for at takke nej. Markedsføringsloven er stedet hvor man skal lede efter grundlaget for anmeldelsen, og paragraffen er §6 stk. 1: 

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Kort sagt: Har kunden anmodet om at modtage henvendelser via elektronisk post (eller opkaldssystem/telefax), må man naturligvis sende henvendelser til kunden. Der er ikke umiddelbart nogen begrænsninger for hvor bredt man må sælge i disse henvendelser, så længe man holder sig indenfor loven samt hvad kunden har accepteret at modtage. 

§6 stk. 2 gør dog det hele lidt mere ugennemskueligt: 

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Kort sagt: Har en kunde handlet hos dig, og har kunden haft mulighed for at takke nej til henvendelser i forbindelse med afgivelse af e-mail-adresse, må du markedsføre egne, tilsvarende produkter eller tjenesteydelser via elektronisk post. 

Det kræver altså, at kunden har haft mulighed for at takke nej - og hvordan gør man så det? Jeg har taget et screenshot fra en af vores kunders site: 

Som I kan se har de valgt at markere en checkbox i købsprocessen på forhånd. Det betyder, at de må markedsføre relaterede produkter i deres nyhedsbreve. Havde checkboxen ikke været markeret på forhånd, måtte de markedsføre alle typer produkter de sælger. I denne købsproces har kunden mulighed for at takke nej til at modtage henvendelser, hvilket bringer mig til næste punkt.

Det er desværre ikke nok at oplyse om, at man tilmeldes et nyhedsbrev eller lignende i forretningsbetingelserne. Kunden skal informeres tydeligt, og skal have mulighed for at takke nej. 

Hvis I er i tvivl om lovgivningen omkring nyhedsbreve, kan jeg kraftigt anbefale Forbrugerombudsmandens spamvejledning. Den er lang! - men god læsning. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)