Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

må man virkelig gengive alt på plakater og t-shirts?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Vejerslev
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Min fornemmelse siger så afgjort nej, men jeg ved ikke om der er belæg for det...

Jeg trækker 2 eksempler frem her:

www.shirtstore.dk har en masse flotte t-shirts med motiver lige fra batman og supermand til obama, lennon, bob marley, elvis, marilyn monroe osv.
Nogle er tegninger, andre er fotos. Jeg tænker, at det må være svært at få tilladelse til at gengive f.eks. et af de helt klassiske marilyn monroe billeder uden at skulle betale en masse for det.

Det samme gør sig gældende for denne plakatbutik www.plakatforretningen.dk
hvor der f.eks. er masser af kendte som, audrey hepburn, clint eastwood, godfather, marilyn, johnny cash, en masse film og tv-plakater, benneweis plakat osv osv.

Er der ophavsret knyttet til dem alle, og skal man evt. ud og have tilladelse/betale sig til begrænset ret til at gengive og videresælge produkter med ovenstående på?

Må man f.eks. tage et "rigtigt" foto, og så konvertere den til en stregtegning og sige, at det er en anden ting, og ikke direkte gengivelse af  det "rigtige" foto?

Og hvad med f.eks. valo-trøjer, eller sjove trøjer med f.eks. gajol-logo på hvert bryst eller lignende?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)