Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af løn i enkeltmandsvirksomhed - med frikort

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg står i den situation, at jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg har drevet siden 2009. Efterhånden har jeg fået lavet et overskud, som jeg gerne vil have udbetalt til mig selv som løn. Men, men, men... Da jeg er under 18 (pt. 17 år), har jeg frikort, som jeg vil høre, om jeg kan bruge i stedet for at betale de 25 % i skat for at kunne betale løn?

Derudover har jeg et tillægsspørgsmål: Hvordan får jeg et bilag i regnskabet for udtrækningen for personlig løn?

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Andreas

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det er enkeltmandsvirksomhed bliver du beskattet af hele overskuddet, og der skal derfor ikke laves bilag i regnskabet med hvor meget du har trukket ud. Man kan ikke spare penge op i en enkeltmandsvirksomhed, som kan fx kan i et aps eller et A/S.

men hvordan du ordner det med frikortet - det ved jeg sørme ikke.

Tobias.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo..man kan spare op i et enkeltmandsfirma ligesom i selskaber.

Virksomhedsskatteordningen, hvor man betaler 25% skat forlods af opsparingen.

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Jo..man kan spare op i et enkeltmandsfirma ligesom i selskaber.

Virksomhedsskatteordningen, hvor man betaler 25% skat forlods af opsparingen.

MvH

Peter

Ja men som sagt skal man betale 25% skat af det, dvs. dobbeltbeskatning.

Tobias

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Jo..man kan spare op i et enkeltmandsfirma ligesom i selskaber.

Virksomhedsskatteordningen, hvor man betaler 25% skat forlods af opsparingen.

MvH

Peter

Hej Peter,

Ved du, om man kan bruge et frikort i denne sammenhæng?

På forhånd tak.

Mvh
Andreas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Frikort..resultatet bliver modregnet fribeløbet.

Tobis..nej ikke dobbeltbeskatning...de 25% forlods skat bliver modregnet den endelioge skat ved

hævning.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du udbetaler ikke løn til dig selv i et enkeltmandsselskab - du foretager en privat hævning, og kan bruge dit kontoudtog som bilag. Elller registrere det på et almindeligt stk papir. Som enkeltmandsselskab betaler du normalt løbende b-skat, eller også bliver din skat opgjort efter at har lavet et årsregnskab og indberettet din selvangivelse

 

Mvh

Gundi Engilberts

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Gundi:

Du udbetaler ikke løn til dig selv i et enkeltmandsselskab - du foretager en privat hævning, og kan bruge dit kontoudtog som bilag. Elller registrere det på et almindeligt stk papir. Som enkeltmandsselskab betaler du normalt løbende b-skat, eller også bliver din skat opgjort efter at har lavet et årsregnskab og indberettet din selvangivelse

 

Mvh

Gundi Engilberts

 

Hej Gundi,

Vil det sige, at når jeg vil lave en privat hævning, så skal jeg blot skrive på et papir "privalt hævning. 1.000 kr. f.eks." og så angive det som b-indkomst på min årsopgørelse?

Og når jeg så laver virksomhedens årsregnskab, så skal jeg regne hævningen fra så jeg ikke betaler dobbelt skat, right? :)

På forhånd tak.

Mvh
Andreas

 

Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. Du noterer din hævning, faktisk især for din egen skyld. mht skat så er det således at hvis du ikke er sat til at betale B-skat af en forventet indkomst fra selvstændig virksomhed så kommer du til at betale skat af dit eventuelle overskud når din selvangivelse er lavet. selvangivelsen indeholder oplysniniger fra dit Årsregnskab.

 

Hvis dit overskud (Indtæger minus fradragsberettigede udgifter ) er f.ek 25.000 så betaler du 8% i arbejdsmarkedsbidrag og ikke yderligere idet dit Frikort er på c.a. 30.000

Hvis dit overskud er f.eks 50.000 så betaler du 8% af de 50.000 ( arbejdsmarkedsbidraget )  Så resterer 46.000, her er de 30.000 skattefrie ( frikortsgrænsen) Af de nu resterende 16.000 betaler du 33-35% eller der omkring bl.a. afhængigt af hvilke kommune du bor i.

 

Sådan cirka virker det.   Når året er gået så lægges alle dine indkomster sammen og dine evt. fradrag

modregnes hvorefter skat.dk`s computerværk fortæller hvordan din samlede situation er.

Mvh

Gundi

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er helt gal med forskudsregistreringen, idet frikort kun udstedes til lønmodtagere.

Har du lønmodtager arbejde og selvstændig virksomhed, så kan det dog forekomme.

Dit frikortbeløb kan alt andet lige sammenholdes med, hvad du kan tjene - overskud af virksomhed og indkomst som lønmodtager - inden du skal betale skat. AM-bidrag (Bruttoskat) skal du altid betale.

Tonny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)