håber at der er et kvikt hoved som kan hjælpe en regnskabs-novice :)
Mit problem er følgende:
Jeg købte en varer i en butik til kr. 399,- men det vidste sig at det ikke kunne det som sælgeren havde sagt. Derfor kom jeg tilbage i butikken og vi fandt et andet produkt til kr. 199,- som jeg kunne bruge istedet. Sælgeren tog den første kvittering tilbage og skrev en ny på det nye køb og gav mig differencen tilbage kontant.
Nu sidder jeg så med Summasummarum regnskabsprogrammet og ved ikke hvordan katten jeg skal bogfører alt dette?
Tak for rådene. Jeg har ikke bogført det endnu, fordi jeg som sagt ikke rigtigt vidste hvad kasser jeg skulle putte tingene i. Som sagt så bruger jeg Summasummarum og er blevet lidt fortruelig med det og har efterhånden også sat mig ind i det mest grundlæggende i regnskabsprincipper.
Så hvis jeg eksempelvis først bogfører de 399 som en småanskaffelse og samtidigt krediterer beløbet på bank-konto'en, og derefter trækker 200 tilbage på konto'en for småanskaffelser og skriver 200 kr på kasse-konto'en (kontanter) . Er det sådan jeg skal gøre?
Du kan f.eks. debitere Småanskaffelser med kr. 199 (som svarer til det du har en bon på) + krediterer banken med kr. 399 + debitere kassekonto med kr. 200.
Hvis du ikke har en kasse(-konto), kan du i stedet debitere din mellemregningskonto og stikke de kr. 200 i din egen lomme.