Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing af bogholderiet - derfor!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har skrevet et lille blogindlæg/artikel om emnet "outsourcing af bogholderiet". Jeg poster det her, og vil du have det på din blog eller artikelforum, siger du bare til. Så sender jeg det til dig. Håber I kan bruge det:

Derfor skal du have en bogholder

 

 

Allerede når man overvejer at starte som selvstændig, bør man have med i overvejelserne at hyre en ekstern bogholder. Alle de freelance bogholdere, som jeg har snakket med, ved, hvad man skal være opmærksom på ved opstart. Det kan f. eks. momsregler, B-skat, fradragsregler mm. Det er ting, som en revisor naturligvis også ved, men timeprisen for en freelance bogholder er væsentligt lavere. Vælg en bogholder, som kommer på dit kontor. Så kan du selv afsætte de timer, hvor I koncentrerer Jer om at få dit regnskab ajour. Så bliver tvivlsspørgsmål ryddet af vejen med det samme. Sidegevinsten ved det er, at du selv bliver mere struktureret, hvis du ikke er det i forvejen.

Jeg har lagt mærke til, at mange er i tvivl om, hvilket regnskabsprogram de skal bruge. Der er mange gode små programmer i dag, og de fleste bogholdere kender dem. Derfor kan du spare tiden, som du skal bruge på at sætte dig ind i de forskellige programmer for at vælge. Personligt har jeg Summa Summarum som favorit. Det er et meget overskueligt program – og så kan man købe et vejledende hæfte, hvis der dukker tvivlsspørgsmål op.

Hvad får man for pengene?

For en timepris mellem 250,- til 350,- får du rigtig meget. På 2-3 timer kan bogholderen sætte Summa Summarum op og klæde dig godt på, hvis du selv vil stå for det hele eller bare nogle få ting. Derefter kan du få besøg af din bogholder hver uge, hver anden uge eller hvad I nu finder på. Udbyttet er at dit bogholderi altid er ajour, og er det en dygtig bogholder, kan du hver måned få en indikation af, hvor du økonomisk er på vej hen. Overvej, hvad du skal bruge bogholderen til, for nogle er ”bare” bogholdere, mens andre også er gode til idéudvikling, har et godt netværk (da de har mange forskellige kunder) eller fungerer som sparringspartnere og i nogle tilfælde endda kan deltage i bestyrelsesmøder.

Hold dig til timeafregning!

Min erfaring som bogholder er, at de som får en regning hver måned på det faktiske timeforbrug, får mest ud af pengene. Hvis du bliver præsenteret for en fast månedlig pris, kan du være sikker på at betale for meget. Dine behov kan ændre sig fra den ene dag til d en anden og hvad er så aftalt som værende inkluderet i prisen? Hvis du selv er konsulent og giver en fast pris på en opgave, regner du jo også lidt ekstra på til uforudsete ting, så din dækning er fornuftig. Hvis du bliver præsenteret for en afregningsform, hvor du skal betale for antal bilag, skal du sige nej tak. Jeg har aldrig forstået den og selv med min erfaring ville jeg ikke kunne regne ud, hvad jeg skulle tage pr. bilag. Derfor tror jeg også, at du kan regne med overpris, hvis du vælger den afregningsmodel.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kunne godt finde på at lægge din "artikel" på min blog, så hvis du vil sende den til mig vil det være super.

Du kan send den til mail@stenbergconsult.dk

vh

Brian

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Jeg har sendt den til dig på den oplyste mailadresse.

Michael

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

jeg vil gerne have din artikel til at lægge på min blog og dermed linke til min hjemmeside.

Du må gerne sende den til: am@Nr1-okonomikontoret.dk

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Så har du også fået artiklen.

Michael

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Meget fin blog du har fået "skruet" sammen her.

Da jeg har en del freelancere, kunne jeg måske gøre brug af den, så send en kopi til info@erhvervs-consult.dk

Jeg har dog en sidebemærkning, og det er timepriser (vi er ikke uenige), men det er jo den samlede pris, som er afgørende for kunden. Netop derfor finder jeg bloggen meget objektiv og meget anvendeligYes

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Tak for det. Den kommer til dig i løbet af idag.

Ja, det er selvfølgelig altid den endelige samlede pris, der er afgørende. Den laveste timepris kan sagtens ende med at blive den dyreste, hvis arbejdet er udført for dårligt og revisoren derfor skal mere indover end nødvendigt. Samtidig afhænger det naturligvis også af, hvor hurtigt bogholderen arbejder, hvor meget han skønner værd at gemme af dokumentation og ikke mindst hvor meget han benytter sig af IT og de herligheder, der er gemt der.

Måske jeg skulle flette det ind i indlægget, da det er ganske væsentligt.

Michael

PS: dejligt at kollegaerne finder indlægget brugbart - så rammer man jo ikke helt ved siden af Wink

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Indkøberen/Fokus:

Hej Tonny

Tak for det. Den kommer til dig i løbet af idag.

Ja, det er selvfølgelig altid den endelige samlede pris, der er afgørende. Den laveste timepris kan sagtens ende med at blive den dyreste, hvis arbejdet er udført for dårligt og revisoren derfor skal mere indover end nødvendigt. Samtidig afhænger det naturligvis også af, hvor hurtigt bogholderen arbejder, hvor meget han skønner værd at gemme af dokumentation og ikke mindst hvor meget han benytter sig af IT og de herligheder, der er gemt der.

Måske jeg skulle flette det ind i indlægget, da det er ganske væsentligt.

Michael

PS: dejligt at kollegaerne finder indlægget brugbart - så rammer man jo ikke helt ved siden af Wink

Hej Michael

Jeg er helt enigYes

Derudover er der så det forhold, at der tilfælde, hvor der kan spares temmelig meget på revisorregningen, når bogføringen foretages hos revisor eller hos en revisorens samarbejdspartnere (freelancere), hvor der er et indgående kendskab til kompetencer og professionel tilgang til bogholderi m.v.

Eks. kan jeg oplyse, at det efterhånden er sjældent, at jeg påtager mig en bogføringsopgave selv, hvorimod jeg netop overdrager denne del til de freelancere, jeg arbejder sammen med. Det frigør mig for tid til at beskæftige mig med mine primære arbejdsområder indenfor rådgivning, regnskab, skat m.v..

Ser frem til at modtage kopienYes

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Jeg er næsten helt enig.... Jeg ved, at jeg er dygtig til mit arbejde, men det undrer mig stadig, at revisorens regning er uændret i forhold til, at nogle af dem får et afslutningsmateriale i væsentligt bedre stand end de før har gjort. Det er de store revisorhuse, det drejer sig om. Hvis de en dag vælger at specificere deres fakturaer, så kunderne kan se, hvad de betaler for, kan det være, at mysteriet går op for mig (det kan jo være, at der er flere rådgivningstimer i det end jeg går og tror).

Anyway, jeg har ihvertfald opnået at nogle kunder bruger færre penge totalt på deres bogholderi og revision, da nogle af de store, som jeg har overtaget arbejdet fra, bare har sendt uspecificerede, høje regninger. Det er selvfølgelig nok en aftalt pris, men som jeg også skriver, skal man holde sig fra det.

Du har fået en fil.

Michael

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Indkøberen/Fokus:

Hej Tonny

Jeg er næsten helt enig.... Jeg ved, at jeg er dygtig til mit arbejde, men det undrer mig stadig, at revisorens regning er uændret i forhold til, at nogle af dem får et afslutningsmateriale i væsentligt bedre stand end de før har gjort. Det er de store revisorhuse, det drejer sig om. Hvis de en dag vælger at specificere deres fakturaer, så kunderne kan se, hvad de betaler for, kan det være, at mysteriet går op for mig (det kan jo være, at der er flere rådgivningstimer i det end jeg går og tror).

Anyway, jeg har ihvertfald opnået at nogle kunder bruger færre penge totalt på deres bogholderi og revision, da nogle af de store, som jeg har overtaget arbejdet fra, bare har sendt uspecificerede, høje regninger. Det er selvfølgelig nok en aftalt pris, men som jeg også skriver, skal man holde sig fra det.

Du har fået en fil.

Michael

Hej Michael

Tak for filen (og tilføjelsen)Yes

M.h.t. dit indlæg her, så kan jeg næppe være uenig med dig. Desværre er der alt for mange tilfælde, hvor der ikke er gennemskuelighed for, hvorfor revisor skal have et honorar på den størrelse.

Derfor er det for kunderne oplagt at anmode om en timespecifikation for den anvendte tid og/eller få en fastpris aftale, som kun kan fraviges i helt specifikke situationer og iøvrigt kun efter aftale.

Kunderne mangler i realiteten kun at gøre deres ret gældende, men af en eller anden grund sker dette ikke.

Iøvrigt kan jeg da oplyse, at jeg altid specificerer en faktura, dog undtaget fastprisaftaler, hvor fakturaen så er i overensstemmelse med det aftalte.

Tonny

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)