Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er revisoren kommet ind i den digitale tidsalder?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg diskuterede med en kollega, der troligt år efter år har slæbt en mindre regnskov ind til sin revisor, hvor vidt det var muligt at klare revisionen elektronisk ud fra en betragtning om at når langt de fleste bilag i forvejen er elektroniske hvorfor så belaste systemet med alle de udprint?

Svaret var at revisoren ville have det på tryk (jeg er udemærket med på at originalbilagene naturligvis skal være til stede) men kan det passe at en revisor ikke kan læse en pdf-fil eller er det blot den pågældende der ikke vil give slip på de gamle vaner?

Hvad gør I?

Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Det meste kan klares elektronisk i dag - så det må bare være den pågældende revisor der ikke har villet give slip på de gamle vaner. Det meste er jo generelt outsourcet til den elektroniske del frem for den slaviske gammeldags del.
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

steinway:

Jeg diskuterede med en kollega, der troligt år efter år har slæbt en mindre regnskov ind til sin revisor, hvor vidt det var muligt at klare revisionen elektronisk ud fra en betragtning om at når langt de fleste bilag i forvejen er elektroniske hvorfor så belaste systemet med alle de udprint?

Svaret var at revisoren ville have det på tryk (jeg er udemærket med på at originalbilagene naturligvis skal være til stede) men kan det passe at en revisor ikke kan læse en pdf-fil eller er det blot den pågældende der ikke vil give slip på de gamle vaner?

Hvad gør I?

Hej Steinway

Jeg mener selv, at jeg hører til dem (revisorer), som gerne helt undgik papirerYes

Desværre er vi som godkendte revisorer blevet lovreguleret (en gang i mellem ud i det håbløse), hvor bl.a kravet om kvalitetskontrol gør, at der er rigtig mange dokumenter, som skal forelægge i hard-copy (Uforståeligt).

Jeg har ved flere lejligheder eks. haft diskussionen om, hvorvidt jeg som revisor skal have en kopi i underskrevet stand i hard-copy af kundernes årsregnskaber!

Her har udmeldingen indtil nu været, ja det skat jegSurprise Det er for mig en gåde, især selskabsregnskaber, da de jo er offentliggjort hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvorfra det underskrevne regnskab kan hentes/downloades uden printning for den beskedne sum af kr. 37,00.

Sådanne tilfælde er der generelt hele tiden.

Nu er jeg så spændt på, hvordan indstillingen er i år, idet jeg er udtaget til kvalitetskontrol, som skal være afsluttet og indrapporteret senest den 1. november 2010.

Og tro mig, jeg forsøger til stadighed at minimere bilagsmængden og dokumenterne i hard-copy.

Dette var så et lille uddrag af revisors arbejdsbetingelser anno 2010Tongue Tied

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

André Kristensen:
Det meste kan klares elektronisk i dag - så det må bare være den pågældende revisor der ikke har villet give slip på de gamle vaner. Det meste er jo generelt outsourcet til den elektroniske del frem for den slaviske gammeldags del.

Beklager, ikke korrekt

Se mit svar på trådstarters indlægWink

Tonny

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Så alle de arme stakler der bruger uanede mængder tid og energi på at scanne bilag og arbejde hen imod det papirløse samfund har i bund og grund spildt tiden såfremt de ønsker regnskabet revideret.

Hold da fest! Den havde jeg godt nok ikke set komme...
Nu arbejder jeg selv en del med Sikkerhedsstyrelsen der teknologisk set så absolut ikke er markedsførende... men de accepterer da naturligvis (og heldigvis) dokumenter sendt elektronisk med digital signatur. Men det lyder så til at revisorstanden har et stykke vej endnu...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej Nej

Ikke revisorstanden, idet den heller end gerne vil være fuldt med.

Det er, som jeg også nævner, nogle håbløse bestemmelser og lovgivning, der er afgørende.

Tag et eksempel:

Offentliggørelse af et selskabsregnskab sker oftest på papir og hvorfor så det? Jo, der findes en digital løsning til offentliggørelsen, men den er så kringlet og håbløs skruet sammen, så det reelt kun er revisionsvirksomheder med en IT-afdeling eller IT-minded medarbejder, som bruger det.

Havde man nu villet noget med digitaliseringen, så havde man vel accepteret offentliggørelse over mail med en digital signatur, som de fleste efterhånden kan håndtere.

Apropos digital signatur fungerer dette faktisk meget fint, men nu er man så gået et skridt videre (jeg mener så tilbage) og indført NEM-ID. Hurra for en gang juks. Her kan man da tale om at være gået mellem 15-20 år tilbage i tiden, da vi loggede ind på banken fra en DOS-prompt med et lille program fra banken, hvor man så skulle finde sin nøglekode. Når ens koder så var ved at være brugt op, så skulle man huske at bestille nye i god tid. Dette er dog blevet automatiseret i det nye NEM-ID.

En gang i mellem ønsker jeg, at jeg var blevet på mit kontor og kun gjort det absolut mest nødvendige, som det nu kræves udefra i stedet for at forsøge at finde ud af, hvad der foregår inde i hovedet på disse "planlæggere".

I have a dream..... blev der en gang sagt. Ja, det har jeg stadig,

Tonny

Fra København
Tilmeldt 29. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må ifølge skat gerne aflevere sit årsregnskab i en PDF fil og man må også gerne maile det ind til dem.

De foretrækker dog at man beskytter filen mod redigering eller ændringer. Derudover skal man naturligvis skrive i mailen hvad det er men fremsender, hvorfor, for hvilket selskab osv.

Men derudover er det fuldt ud i orden med Skat at det for eksempel fremsendes i PDF format per mail.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulrik Rosenkilde:

Man må ifølge skat gerne aflevere sit årsregnskab i en PDF fil og man må også gerne maile det ind til dem.

De foretrækker dog at man beskytter filen mod redigering eller ændringer. Derudover skal man naturligvis skrive i mailen hvad det er men fremsender, hvorfor, for hvilket selskab osv.

Men derudover er det fuldt ud i orden med Skat at det for eksempel fremsendes i PDF format per mail.

Helt korrektYes

Derfor kan det også undre, at idag hvor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og SKAT mere eller mindre er sammenlagt, at det ikke kan lade sig gøre med offentliggørelsen af selskabsregnskaberne.

Tonny

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem skal så sparkes bagi?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

steinway:

Hvem skal så sparkes bagi?

Lovgiverne, forvaltningen og helt klart revisorstanden!

De bedste kaffe hilsner
Søren

 

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)