Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-skat - Hvor mange procent?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu har jeg kun én primær indkomst (a-indkomst). Jeg fik på et tidspunkt af vide at hvis jeg skulle have en ekstra indkomst (b-indkomst), så skulle jeg betale omkring 60% i skat..

Nu får jeg så af vide af en af mine venner at hvis man har en b-indkomst så er skatten kun 40%.

Nu er jeg så i tvivl om hvordan det står til - for det er jo NOGET af en forskel.

Nogen der kan fortælle nærmere?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:54

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:55

A-indkomst er kildebeskattet, dvs. der vil som regel være trukket skat efter gældende trækprocent og fradrag inden du får pengene i hånden.

B-indkomst er noget, du selv skal betale skat af, fordi du har fået pengene i hånden først (f.eks. ved udstedelse af faktura).

Meget groft sagt kan man sige, at det, du skal betale skat af, er A+B indkomst, hvorfra der så trækkes fradrag og betales efter gældende trækprocent.

Dog vil du typisk opleve, hvis du har en A-indkomst, at fradraget bliver brugt på dette, og du så betaler efter din trækprocent der, mens B-indkomst ikke har fradrag, og du så efterbetaler indkomsten gange trækprocenten.

Der kommer selvfølgelig AM-bidrag og alt det andet, men meget groft stillet op, er ovenstående beregningen.

Dog er det en god idé at oplyse skat hvad forventet B-indkomst er, så Skat kan beregne den rigtige, samlede trækprocent for dig, ellers kommer du ofte til at skulle betale hele topskattebeløbet ud af B-indkomsten, og så er det netop 60% vi taler om.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:56

Arbejdsgivere skal trække 60% marginalskat fra i din løn før udbetalingen. Det er dog ikke så aktuelt længere, men sådan var det i gamle dage - hvis man ikke afleverede sit skattekort, blev man trukket 60% i skat. Det hele foregår dog elektronisk nu.

B-skat er med samme satser som al din anden indkomst, forskellen er blot, at skatten ikke bliver indeholdt før udbetaling - du skal altså derfor selv indtaste beløbet på din forskudsopgørelse - eller foretage en frivillig indbetaling af skat inden året er omme - for at slippe for en restskat :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:56
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 07:28

Hej

Betaler man ikke også AM-bidrag af B-indkomsten?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 07:52
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)