Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Emballagespild - irriterer det også dig?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Indkøberen/Fokus:
Købte en pakke økologisk Kornkammeret-Müsli forleden dag, som kun var halvt fuld! P....irriterende og uansvarligt. Hvorfor skal jeg købe økologisk, når de til gengæld sviner med emballagen/miljøet? De snyder mig jo ved at lade som om der er mere i, end der er.

Hmmm... jeg ved nu ikke, om det er helt korrekt, idet vægten alt andet lige skal fremgå af indpakningen.

M.h.t. eks. corn-flakes så fremgår det af emballagen (eller har været tilfældet), at hele pakningen har været fyldt op fra producentens side. At indholdet så efterfølgende "sætter sig" under transport og opbevaring i supermarkeder er helt naturligt. I modsat fald ville du skulle have produktet i en vacuumpakket emballage, hvorved eks. corn-flakes nok ikke vil være særlige appetitlige, når de er knust til noget, der bedst kan betegnes som brødkrummer.

Vedrørende cremer og lignende så er der faktisk sket en stor forbedring på området, hvor eks. tandpasta i dag kommer i plastic-tuber, hvor det er relativt enkelt at få dem tømt. Før i tiden var det en form for metal, hvor der endda blev opfundet særlige "gadgets" med en rulle, hvorved tuben langsomt blev tømt.

Iøvrigt er det min opfattelse, at netop emballageområdet er et emne, som producenterne har meget stor fokus på, idet det handler om at minimere omkostningerne hertil samt dig med, at der skal være plads til alle lovbefalede krav om indhold m.v.

En blog omkring emnet kan måske være en god idé, og det kan faktisk også være, at der kan findes produkter, hvor der ikke er særlig stor fokus på emballagen. Når dette er sagt, så er eks. omkring corn-flakes/müsli og cremer ikke særlig egnede i denne forbindelse.

Det vil derfor kræve en del research på områder, inden man i givet fald kan drage nogle konklusioner om det enkelte produkt.

Hilsen

Tonny

Der er jeg nu ikke helt enig. Cornflakes kan koebes i plasticposer uden en stor papkasse ogsaa uden at cornflakesen er blevet til brodkrummer.

Den eneste grund til bla Kellogs bruger de store papkasser med en slat cornflakes i bunden af kassen naar man aabner den er, at blive set paa hylden. Saa kan de komme med alle deres soe forklaringer de vil. De kunne med et snup tag halvere kassernes stoerrelse uden problem men saa ville de jo ikke vaere saa synlige paa hylderne.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:
Den eneste grund til bla Kellogs bruger de store papkasser med en slat cornflakes i bunden af kassen naar man aabner den er, at blive set paa hylden. Saa kan de komme med alle deres soe forklaringer de vil. De kunne med et snup tag halvere kassernes stoerrelse uden problem men saa ville de jo ikke vaere saa synlige paa hylderne.

Dette er desværre en helt forkert opfattelse, idet netop Kellogs formentlig altid vil være et synligt produkt, uanset størrelse og udseende af sine produkter. Dette ene og alene af den grund, at deres markedsføringsbudget er tilrettelagt med størst mulige fokus på sine produkter og synlighed i butikkerne.

Der er ingen tvivl for mig, at når pakken med corn-flakes produceres, så posen helt fyldt med corn-flakes.

Vi kunne jo også kigge lidt på flødeboller: Som bekendt er en flødebolle fyldt med luft, og den kan rent faktisk blive næsten dobbelt så stor ved at tilføre mere luft, eller for den sags skyld halvt så stor ved et trække luften ud. Spørgsmålet er så, hvem der ønsker at købe flødebollen uden luft? - Smagen er stadig den samme, men oplevelsen!!!

Vi kan også tage en liter mælk: Hvorfor skal den fylde så meget, når man nu har muligheden for at få den som mælkepulver eller koncentrat, hvor der kun skal tilføres vand.

Som sagt er emballage et stort fokusområde for langt de fleste producenter, som gerne  så omkostningerne hertil formindsket væsentligt. Eks. kan jeg da også konstatere, at OMA Margarine nu har ændret formen på sin stegemargarine, hvilket formentlig også er udtryk for, at en beregning af denne ændring medvirker til en besparelse på emballagen ligesom der i transportøjemed vil være muligt at udnytte pladsen mere optimalt. Her er det jo også kun et spørgsmål om at kunne have måske 5% flere varer med for den samme pris på den samme plads.

Tonny

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Tonny

Det overbeviser mig nu ikke engang at du mener at poserne er fulde naar de bliver pakket. Har du set det?

Hvis jeg tager en bilka pose og fylder op med cornflakes og gaar en tur med den, er den stadig fuld naar jeg kommer hjem. Halvdelen er ikke forsvundet ud i den blaa luft.

Og ved at de laver kasserne halv saa store med et samme indhold bliver de nu engang mindre synlige paa hylderne uanset deres markedsforings budget. Men saa kunne man jo ogsaa vende den om, hvis de nu er saa sikre paa deres synlighed uanset deres str paa pakkerne, saa er der jo ikke noget der burde stoppe dem for at lave disse kasser halvt saa store og fylde dem halvt op istedet for. De vil have store kasser paa hylderne, det er min overbevvisning.

Ang 1 liter maelk ja saa er der jo 1 liter i en 1 liters karton. De har trosalt ikke taget en 1.5 liters karton og kun fyldt 1 liter maelk i den.

 

 

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:
Hvis jeg tager en bilka pose og fylder op med cornflakes og gaar en tur med den, er den stadig fuld naar jeg kommer hjem. Halvdelen er ikke forsvundet ud i den blaa luft.

Her er det præcis, din argumentation fejler og viser, at du ikke forstår, det produkt som du omtaler.

Jeg gjorde imidlertid det, som jeg anbefalede i tidligere i tråden, nemlig en smule research, hvilket kun tog ca. 30 sekunder.

Fandt dette link hos Kellogg's

http://www.kelloggs.co.uk/whatson/environment/our-targets/

Nu ved jeg jo godt, at det er deres egen hjemmeside og reklame di-da-di-da, men alligevel...

@Anders: Jeg respekterer følgelig din overbevisning, men når den nu er faktuel forkert, synes jeg trods alt, at man som det mindste undersøger forholdet for en bekræftelse heraf.

Iøvrigt kan jeg da også oplyse, at før indførelsen af papæsken fik vi cornflakes i plastposer, som også efter en tur med transport mv. også kun var halvfyldte. Nu er der så indført en papæske med en pose indeni, som netop beskytter produktet. Herudover er såvel papæske og plastpose nu blevet 100 % nedbrydelige, hvilket må anerkendes som værende et fremskridt for miljøet, men så sandelig også for forbrugeren.

Vedrørende 1 liter mælk så missede du pointen, idet jeg kun henviste til, at det dybest set ikke var nødvendigt at sælge mælk på denne måde. Iøvrigt er mælkekartoner jo et meget stort problem for miljøet.

Så derfor endnu en gang: Min pointe er, at inden man begiver sig ud i et korstog eller lignende, så få lige styr på detaljerne og brug lidt tid på noget research.

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Fin debat I har dér Anders og Tonny.

Der skal ikke laves korstog mod nogen og jeg er heller ikke i tvivl om, at der er sket en forbedring nogle steder, da emballageformindskelse er et godt miljøparameter overfor forbrugerne.

Mht. mit eksempel fra Kornkammeret er jeg dog ikke i tvivl om at blive snydt. Posen nåede jo ikke op til toppen, så om indholdet er skrumpet under transport er i den forbindelse ligegyldig. Emballagen var for stor. Ja, jeg kunne læse på æsken, hvad indholdet vejer, men da det er et nyt produkt (som i udseende iøvrigt ikke ligner indholdet) har jeg intet at forholde mig til.

Der er masser af produkter som bliver emballeret fornuftigt og jeg har ikke klippet toppen af en helt ny tube creme for at checke om den er helt fuld. Jeg er dog slet ikke i tvivl om, at der findes "syndere" derude, og det er dem, som jeg gerne vil kende, så jeg kan navigere udenom dem.

Bloggen kunne sagtens også indeholde produkter og sponsorer, som har stor opmærklsomhed på emballagen. Jeg synes bare, at det er et vigtigt område miljømæssigt set.

Michael

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Der er ingen tvivl for mig, at når pakken med corn-flakes produceres, så posen helt fyldt med corn-flakes.

Hej igen

Men det er da sjovt at Kellogs pakker  som regel er større end de andre mærker og samtidig er der mindre i dem.. Saa hvordan kan en kellogs være fuldt helt op fra fabrikken af,som du mener de er, naar et andet mærke som har samme størelse pakke som kellogs eller endda mindre, har mere i deres poser inde i pakken. Og de er heller ikke helt fyldt op??

Har li været nede og handle. En kellogs cornflakes kasse har 375 gram i og sørme om ikke et andet mærke har samme str kasse men der er 500 Gram i..  Og den med 500 gram er stadig ikke fyldt op naar man aabner den. Der kan i begge tilfælde skæres ned paa pakke str men igen saa bliver de jo mindre paa hylderne.

Smile anders

 

 

 

Fra Kolding
Tilmeldt 14. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael. Jeg er ved at udvikle en blog om miljøvenligt emballage på www.miljoemballage.dk. Du skal lige give mig et par dage, så er hjemmesiden færdigudviklet og så er du meget velkommen til at komme med nogle blogindlæg, så der kommer mere fokus på emballagespild. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Super.

Giv mig endelig besked, når du er klar. Skriv gerne på fokus@mail.telenor.dk eller en PB herinde.

Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der en synder mere:

Har lige købt Toms Kæmpe Pålægschokolade (røde og blå pakker med 10 stykker) Emballagen var næsten dobbelt størrelse i forhold til indholdet!!!!!!!!!!!!!!! Der kunne altså være 16-18 stykker i eller de kune lade være med at lade mig tro at stykkerne er tykkere, end de er.

Michael

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes absolut også en synder i NETTO....  vælger flere flasker ud.. til trods for at flaskerne har samme str. så er der forskelligt indhold.. Nogen har 0,75 L. og nogen har 1,0 L.  Det står på etiketten og det er samme str. flaske - både højde og diameter..

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)