Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen generelt og i e-conomics

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at lægge et budget og overvejer, om jeg skal skifte til virksomhedsskatteordningen fra næste år. I den sammenhæng har jeg to ret forskellige spørgsmål:

1) Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der skal regnes med som grundlag for kapitalafkast i virksomhedsordningen. Jeg har intet indskud i virksomheden og har intet købt, der ikke kan ryge på kontoen for mindre anskaffelser. Er der så overhovedet noget at beregne kapitalafkast af?

2) Jeg vil bogføre i e-conomics. Hvordan håndterer jeg virksomhedsordningen her? Jeg regner med, at jeg vil hæve et fast beløb til mig selv hver måned. Hvilken konto skal de posteres på? Og når jeg så ved regnskabsårets afslutning (forhåbentlig) har et solidt overskud, der skal opspares i virksomheden, hvordan bogfører jeg så hhv. beskatningen af det overskud og hvilken konto skal overskuddet over at "stå på"?

Med venlig hilsen

Claus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Så må kapitalgrundlaget være 0 primo første år, eller er der egenkapital primo i virksomheden?

Jeg ville kun køre hævninger og indsætninger i systemet.

Der bliver normalt lavet særskilt bilag til selvangivelsen, og tallene fra virk.ordningen kan du

næppe bruge i dit EDB-regnskab.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, der er ingen egenkapital, jeg regner med at hæve hele overskuddet i år.

Men de efterfølgende år vil det opsparede overskud så indgå som egenkapital?

Claus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

I princippet ja.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Peter har helt retYes, idet konti i forbindelse med Virksomhedsskatteordningen kun er af hensyn til skatteberegning m.v.

Det du skal styre i din bogføring, er netop overskud sammenholdt med de private hævninger.

Tonny

Fra Næstved
Tilmeldt 22. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

1) har du en bankkonto i virksomheden? Grunden til jeg spørger er dels at denne er et aktiv og således skal have en modpost i passiverne som meget sandsynligt ikke er gæld. Det er dog ikke de store penge kan jeg forstå på det. 

Hvis du ikke har en bankkonto særskilt til virksomheden så vil mit råd være at få det især når du overvejer VSO. Så gør du administrationen nemmere for dig selv + slipper for eventuelle problemer med at argumentere over for SKAT om der er en tilfredsstillende adskillelse af privatøkonomi og virksomhedsøkonomi som er et krav for at kunne benytte VSO. Når det så er sagt så vil jeg råde dig til at søge revisor/økonomikonsulent især hvis du kommer til at tjene en del penge og vil fastlægge din indkomst fra virksomheden optimalt.

2) VSO er en skattemæssig behandling af din indkomst i virksomheden og således egentlig ikke en nødvendig integreret del af bogføringen.  Dog skal det siges at nogle revisorer opretter en mellemregningskonto udover en hævekonto for at fastlægge den korrekte størrelse af hævningerne, hvilket jeg ikke vil beskrive mere om hvis der ikke spørges hertil. 

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har en bankkonto i virksomheden. Den skulle gerne være på 0 ved næste års start og ved udgangen af næste år på det overskud, jeg lader blive i firmaet.

Med hensyn til bogføringen, så skal der jo betales foreløbig skat af det beløb, der bliver i firmaet, det skal vel posteres et eller andet sted, at de penge er betalt til skattefar?

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)