Hej I DVS nyhedsbrem er der en interesant artikkel om HAVERI GROSSE. Mange af jer importører er nok slet ikke bekendt med navnet eller dets alvorlige økomomiske konsekvenser. Uddrag af DVS.s nyhedsbrev. sep. 2010 Den 7. august skete der en kollision mellem to containerskibe ud for Indien i den kanal, der fører ind til Nhava Sheva havn. Ved sammenstødet blev det ene skib vippet og skubbet på grund. Der faldt ca. 500 containere i havet, og der er sket et større olieudslip i området. Hvad er Havari Grosse? I forbindelse med skader og ulykker af denne slags vil rederiet erklære Havari Grosse, dvs. at alle der har gods eller værdier ombord på skibet skal hæfte solidarisk for de omkostninger, der afholdes til redning af skib og ladning. Dette betyder i praksis, at alle, der har gods på det pågældende skib, skal stille en bankgaranti på helt op til varens fulde værdi for at få godset udleveret – uanset om godset er beskadiget eller ej. Det kan derfor være yderst relevant at overveje vigtigheden af at tegne vareforsikring på dit gods – uanset om det skal fragtes til Indien eller blot via båden til Sverige. Mvh Ravn
|
Hold da kæft det var da endelig vildt. det vil jeg da lig skriver med bag øret med det samme.
Syntes da endelig at det er en lidt flabet måde at gøre det på.
Tak for info.