Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Branche skift pga. finanskrisen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg står i den situation, at min såkaldt "kære" Bank gav mig tre muligheder mht. det firma jeg ellers havde; 1. skifte til en anden...hvad jo er krop umuligt for tiden, med banker der i disse tider har lidt svært ved, at komme ned af traktoren og bidrage med forøget vækst i "forretningen" Danmark. 2. Afvikle firmaet stille og roligt og efterfølgende finde en fornuftig aftale om videre afvikling. 3. Konkurs .....Ja, af tre "onde" valgte jeg/vi så naturligvis nr. 2.

Men selvom at hele "Verden" nærmest ramler, når man sådan rent følsesmæssigt må lukke sit firma, vidst mere pga. bankens manglende vilje til, at fortsætte arrangementet - Og et eller andet sted også "manglende" indsigt fra bankens side i andre erhverv end lige byggebranchen-landbrug-transport og ja, man fristes også til at nævne fiskeri...Så synes jeg ikke, at jeg er færdig med at være selvstændig eller for den sags skyld iværksætter. Faktisk har jeg her i min sygeperiode...Ja, jeg gik ned efterfølgende med stress så har jeg imellemtiden "arbejdet" med en ny forretningsplan, inden for en hel anden branche end den jeg oprindelig har haft mit virke, men dog alligevel har et stort netværk og bevægegrund inden for min kommende nye branche. Dog har det stadigvæk noget med salg at gøre, men bare i en hel anden "boldgade" ...Forretningsplanen blev lavet...firmalogo, samt hele konceptet omkring det nye firma og hvordan jeg så fremtiden om 3-5 år, hvor selve firmaets navn vil have etableret sig som et "brand".

Efter at havde undersøgt de muligheder der er med f.eks. at nyetableret firmaer, med et momsnummer ikke ældre end 3 år kunne få et "kom-i-gang" lån hos en lille skare af banker ....et eller andet tiltag som staten har haft en finger med i spillet for, at øge væksten i Danmark - Så har jeg nu haft henvendt mig til 4 banker hvoraf de 3 af dem er i denne såkaldte "vækstordning". Hvor Herre bevares siger jeg bare...Ikke nok med, at det jo tager uger inden at man får klar besked, så er beskeden den samme fra dem alle fire: Flot projekt...godt gennemarbejdet og ser spændende ud!? ..."Men vi kan desværre ikke hjælpe dig, fordi at du ikke rigtig har nogen egenkapitalt"!. Det må man jo så erkende, når ens ellers så "kære" bank har sørget for at "æde" alt, samt ligeledes ens værdighed og fremtidige mulighed for, at stå i en fagforening pga. "de" ikke betalte kontigentet rettidigt...Ja, så er ens eneste håb at starte noget nyt op hurtigt.!

Mit "hovedbrud" er nu og jeg beklager dette lange indlæg men hvordan/hvor kan man så låne f.eks. 300.000???? Så man kan komme igang igen og få sit selvværd tilbage! Bankerne herhjemme er jo kun til "pynt" og ikke meget bevendte når det handler om, at være med til at skabe vækst i Danmark igen.!

 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Kan godt forstå din frustration først over at miste dit firma, men derefter at blive afvist med din nye idé.

Men som jeg læser det, så starter du i mine øjne med alt for store ambitioner, i forhold til du lige har måtte dreje nøglen om. 300.000 kr. er mange penge at starte op for, især hvis du ikke kan stille sikkerhed, og har måtte afvikle tidligere virksomhed.

Mit råd til dig er, at sætte dig flere men mindre mål, end at skaffe så mange penge. Succes avler succes og hjælper en med at holde modet oppe i og gejsten til at komme videre med projektet.

Lav evt en brainstorm, om hvordan du kan komme videre, hvis ikke du kan låne de penge.

- Kan du lave en demo for mindre beløb?

- Kan få et eksisterende firma til at hjælpe dig videre?

- Hvis du selv kommer med et beløb, vil banken så fordoble??

Har du mulighed for at skrive lidt mere om dit projekt? eksempelvis branche..

 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Der er mange uafklarede spørgsmål i det du skriver. Umiddelbart har du valgt at følge bankens anbefalinger uden at forsøge at skabe alternativer. F. eks. mangler der kendskab til din gamle virksomhed rentabilitet og omsætning og kunne din nye ide kombineres med den gamle virksomhed o.m.m.
Måske du kunne drage nytte af mit tilbud til iværksættere om en partnerskabskontrakt du kan se mere på www.sag-partners.dk eller du er velkommen til at vende din problemstilling på tlf. 98311022 / 29924519

Mvh
Bertil V. Thomsen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Michael

Du kan hverken låne 300.000 kroner eller koble det til selvværd og vækst. Der må en ny idé til som ikke kræver så mange penge eller et banklån.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Daniel K

- Tror jeg "arbejder" videre på evt. selv at fremskaffe yderligere kapital og så håbe på, at en eller anden bank måske vil fordoble eller tredoble. Ellers satse på en lottogevinst.! Big Smile

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bertil ...tusind tak for dit svar ...vil dog overveje dit tilbud.!?

Og nej der var ingen alternativer fra bankens side mht. afvikling! Og ej heller nogen frugtbar kombinationsmulighed imellem den gamle og "nye" virksomhed. Som nævnt en hel ny branche og netværk.!

Nu var firmaet et gammelt familiefirma med 50 år på bagen, så det skulle da være pudsigt at rentabiliteten pludselig går af fløjten i 2010...Nej det er skam alene bankens manglende vilje til, at fortsætte arrangementet på trods af, at "de" selv har langt værre tal på bundlinjen i milliardklassen ...Jeg der imod vender et underskud på ca. 250.000 til et mindre overskud på 45.000 Kr. Så det gik den rigtige vej! ....

Men tror jeg "arbejder" på, at få fremskaffet så megen kapital selv som muligt, og så starte op stille og roligt.

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Det må da være dagens "lyseslukker" udmelding, og hvad jeg kan se ...så kræver din virksomhed jo heller ikke den store kapital, end f.eks. det firma som jeg påtænker med et varelager og salg til kunder.

Så jo, jeg skal nok fremskaffe den fornødende kapital, og jo det har bestemt noget med selvværd at gøre, med egen virksomhed og med den fornødende kapital en "grundsten" for vækst i firmaet. Og hvad jeg sådan kan læse ud af dit svar, så tror jeg ikke du har læst mit indlæg ordentlig igennem, for som nævnt har jeg allerede rettet henvendelse til banker, der er i den statslige ordning mht. statsgaranti og "kom-i-gang" lån.

- Må så bare konstatere, at det er varm luft og stadigvæk banker der bremser alt udvikling.!

Fra København S
Tilmeldt 1. Nov 09
Indlæg ialt: 34
Fra  UpCopenhagen 2ndhand Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmmm. Jeg forstår ikke den udmelding, som du har fået fra banken. Hvordan har jeres dialog været? Jeg har oplevet virksomheder i værre situationer, som midt i en krise har opnået yderligere kreditter hos banken, men.... Jeg kender ikke til din virksomhed, og ved ikke hvilke udfordringer og hvilke muligheder, du har haft. At at vende et større underskud til et meget mindre underskud på ét år - midt i en krise - er da som udgangspunkt meget godt!

Det værste du kan gøre er, at dunke dig selv oven i hovedet med at din virksomhed måtte lukke. Det BEDSTE du kan gøre er at reflektere over, hvorfor det skete - selv i en krisetid, kommer den slags som regel ikke bag på en. Hvis du finder ud af, på hvilke punkter det gik galt, vil det styrke dig enormt på din videre vej som selvstændig.

Selvfølgelig skal du starte op igen - hvis du har fået en ide som du brænder for - men mit råd til dig vil være, ikke at starte med at gå ud og låne! Måske er der andre muligheder? Hvis din ide er så god, er det måske muligt at finde en investor/partner? Så har du også en at sparre med, og som kan styrke dig, hvis det ser ud til at gå galt.

Bare en tanke - held og lykke med det:-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Michael,

Din offermentalitet og dine gætterier om min virksomhed fører ingen steder.

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia

Tusind tak for din feedback og ærligt, ja så mener jeg da bestemt også, at det er et stort plus at kunne vende et minus i en krisetid til et lille plus...men det mente banken så ikke - Og jeg har bestemt også reflekteret over hvorfor det skete og hvad der evt. er gået galt i hele processen.! Så man da ikke gør de samme fejl igen, eller næstegang man driver en lille eller mellemstor virksomhed.

Men tusind tak for en konstruktiv feedback!

God weekend

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)