Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Præmier, lotteriafgift, moms og indberetning.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Hvis jeg giver en præmie væk i en konkurrence i form af et gavekort på 500,- så skal jeg betale lotteriafgift udfra det jeg har forstået. Men skal jeg også betale moms når kunden bruger gavekortet?

Hvordan skal man bogfører præmien, jeg bruger summasummarum, og jeg synes jeg ikke kan finde noget om lotteriafgift i det.

Hvordan og hvornår indberetter man lotteri afgiften til skattevæsnet?

 

/Tim

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er forhåbentligt nogle revisorer og andre kloge hoveder, der kan give et mere udførligt svar. Men jeg vil gerne dele mine erfaringer.

Først typen af præmie:
Det dyreste du kan gøre er at udlodde gavekort. Hvorfor? Se mine 3 eksempler:
- En fysisk præmie. Du kan trække momsen fra, men skal betale afgift på 17,5%
- En pengepræmie. Du kan ikke trække moms fra, men afgiften er kun 15%
- Et gavekort. Du kan ikke trække moms fra, og du skal betale 17,5% i afgift.

Så jeg foreslår en fysisk præmie, hvis du kan finde en der er super relevant for dine brugere, og ellers en pengepræmie. Men det er naturligvis op til dig.

Afgiften angives på blanket 29.021 fra SKAT, som udfyldes og sendes til netop SKAT. Du får derefter et girokort fra SKAT hvor du kan betale beløbet. Du kan sikkert også betale beløbet med det samme til SKAT, men jeg ved ikke hvor.
Min metode virker i hvert fald fint, og så får du jo samtidigt et bilag til dit regnskab :-)

Mht. hvornår, så skal afgiften være angivet hos SKAT senest 10 dage efter at vinderen er offentliggjort.

Tilmeldt 6. Sep 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Uhh lækkert, tak for svaret.

Hvordan ville du bogfører gavekortet som præmien? Der er jo ikke lavet noget fysisk indbetaling til det. Jeg har en konto i status afsnittet til gavekort som kunderne har købt, hvis jeg bogfører det på den, og så på en modkonto der hedder noget i stil med reklame et eller andet. Er den så hjemme?

Hvornår og hvordan kan jeg trække momsen fra, gavekortet bogføres jo uden moms, som først betales når kunden bruger gavekortet (altså af de varer kunden køber) Skal jeg så bare lade være med at bogfører moms når gavekortet (præmien) bruges.

Jeg tror det er sidste gang vi har udloddet et gavekort, det er ret besværligt og koster jo også lidt mere end gavekortet er værd.

Fra Skørping
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 668
Fra  X-Cite ApS Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved faktisk ikke hvordan det fungerer, når vinderen bruger gavekortet. Jeg har ikke selv en webshop, så mine erfaringer bygger på gavekort købt i andres butikker. Jeg troede tidligere at man, som køber af gavekortet, kunne trække momsen på gavekortet fra, men fandt så ud af at det ikke var tilfældet :-(

I mit regnskab har jeg en konto til præmier med moms, og en konto til præmier uden moms. Et gavekort vil så blive bogført på kontoen for præmier uden moms. Jeg ved ikke om du skal oprette lignende konti i dit regnskabsprogram, da du sikkert ikke udlodder så mange præmier om året?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)