Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udstyr købt inden opstart?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Lav en realitisk vurdering af aktiverne og så sælg over.......mener ikke, at det er for dyrt rent momsmæssigt, idet

du jo har haft pengene op af lommen for aktiverne allerede en gang.

Lad være med at gøre det mere kompliceret end det er.

Du kan altid få en uvildig vurdering, såfremt SKAT skuylle kræve dette.

MvH

Peter

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay.

Grunden til at jeg vil gøre det er jo heller ikke for at trække noget moms fra eller noget, men bare for at trække noget af udstyrets pris fra i mit regnskab.

Men altså, i mener godt at det kan lade sig gøre, hvis jeg "sælger" udstyret til mit firma, for den pris jeg ville kunne få for det, hvis jeg solgte det til en anden person? :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Yep..nul problemos.

MvH

Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay :-) Super! Tusind tak for hjælpen!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen problemer i at sælge til din virksomhed.

Det jeg nævner med momsen kan skelnes på følgende måde, hvor du vurderer, at dine aktiver har mistet 50% i værdi siden du købte dem. Husk, at det udstyr du har betalt 10.000 kr. for privat jo kan købes for 8.000 kr. ekskl. moms fra nyt. Aktivernes værdi er derfor 5.000 kr. inkl. moms og 4.000 kr. ekskl. moms:

1) Eksempel, hvor du sælger til din virksomhed (på samme måde som vi nu omtaler det):

Du sælger udstyret for 4.000 kr. til din egen virksomhed
Privat indtægt = 4.000 kr.
Erhvervsudgift = 4.000 kr.

2) Eksempel, hvor du sælger til 3. part og køber nye aktiver i samme stand af momsregistreret sælger:

Du sælger udstyret for 5.000 kr. til en 3. part
Privat indtægt = 5.000 kr.
Erhvervsudgift = 4.000 kr., da du køber af momsregistreret sælger, og trækker momsen fra.

Du tjener altså 1.000 kr. mere ved at sælge og købe nyt, men det kan også være forbundet med en masse besværligheder:
- findes der overhovedet noget udstyr til salg fra en momsregistreret 3. part?
- hvilken stand er det nye udstyr i (hvad er historikken)?

3) Eksempel, hvor du sælger til 3. part og køber nyt udstyr:

Du sælger udstyret for 5.000 kr. til en 3. part
Privat indtægt = 5.000 kr.
Erhvervsudgift = 8.000 kr., da du køber af nyt udstyr, og trækker momsen fra.

I sidste eksempel modtager du 5.000 kr. privat, men har udgifter på 8.000  kr. i firmaet. Det er ca. samme udgift (eller mindre), som hvis du skulle have trukket pengene ud som løn og betalt skat af dem. Dog har du i stedet fået skiftet dit gamle udstyr ud med nyt udstyr.

Det nemmeste er selvfølgelig at vælge eksempel 1, og så længe dit udstyr ikke har større værdi end det har, så er det nok også den bedste model. Selvfølgeligt alt afhængigt af hvilket udstyr der er tale om.

Nå, det blev en lang liste med muligheder, og jeg håber ikke jeg gjorde dig unødigt forvirret! Big Smile

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for den store hjælp! :-) Nu har jeg forstået hvad jeg skal gøre.

 

Mange tak!

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)