Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktura fra EU land, hvor der er betalt moms

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm....Thomas.....han har jo betalt udenlandsk moms......og kan vel ikke momse den udenlandske

moms med dansk moms???

Her er jeg altså ikke enig med dig.

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Naturligvis ikke.

Jeg siger hvis han køber for 100kr indenfor EU, skal han pålægge dette beløb 25% erhvervelses moms.

Det jeg ikke forstår er hvordan han allerede har betalt moms. Dette burde han ikke, da han har et dansk SE nummer. (går jeg udfra) og derved skal han ik betale den moms der er pålagt fra sælgers side. Han ungår momsen ved at angive sit se nummer ved køb.

Er tilfældet at han alligevel har betalt den moms, jamen så bliver det spændende, for så er det noget med en refundering af udenlandsk moms.*

Men i dette tilfølde, ville jeg så nok bare bogføre det som et normalt køb. Og så trække momsen fra beløbet på normal vis.

(som Peter jo sådan set også siger..)

*eksempel fra tyskland:

"Køber den danske virksomhed i forbindelse med sit arbejde i Tyskland varer eller ydelser på stedet, er disse belagt med tysk købsmoms, som ikke kan fratrækkes i den danske momsangivelse. Virksomheden kan til gengæld ansøge om momsrefusion hos de tyske skattemyndigheder, "Bundesamt für Finanzen". Betingelsen for momsrefusion er, at den pågældende udenlandske virksomhed ikke hat været momspligtig i ansøgningsperioden. Såfremt virksomheden har anvendt "Nullregelung" eller "Abzugsverfahren", skal den tyske køber udstede en bekræftelse herpå. Bemærk venligst, at behandlingstiderne ligger på ca. 6 måneder. Afhængig af sagen og dokumentationskravet kan behandlingen også tage længere tid"

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Lige som dansk køb med de respektive konti.

Du skal så søge denne moms refunderet...ellers ingen fradrag for dit køb.

MvH

Peter 

Ja, det er jo sådan set det du siger her. Så jeg fik faktisk gjort det mere kompliceret :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Sindberg:

Men i dette tilfølde, ville jeg så nok bare bogføre det som et normalt køb. Og så trække momsen fra beløbet på normal vis.

(som Peter jo sådan set også siger..)

Jeg læser nu Peter's holdning som en anbefaling af at bogføre det fulde beløb inklusiv moms uden at røre momskoderne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja..som Henrik siger, idet man jo ikke kan momse det udenlandske beløb, som er inkl. udenlandsk

moms.

MvH

Peter

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må jo nok give mig, at hvis han ikke vil ud i en momsrefusion, så skal han bogføre det fulde beløb.

God weekend :)

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke vælge at bogføre det fulde beløb og undertrykke momskoderne. Hvis man ikke vil søge momsen refunderet, skal den betalte udenlandske moms bogføres som en ikke-fradragsberettiget udgift.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

 

@Anette

Ja..enig...enten bogføre som ej fradrag eller bogføre bruto og herefter regulere i skatteregnskabet.

MvH

Peter

Fra Dragør
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Har med interesse fuldt tråden og har et lille tillægsspørgsmål.

Hvis man er uden at rejse betaler man normalt moms i landet, det kan være for mad eller brændstof/transport mv. Er det samme sag i sådanne tilfælde at man ikke kan trække den udenlandsk-betalte moms fra som udgift i skatteregnskabet, men skal søge moms refunderet fra det aktuelle land den er betalt i?

Mvh
Jan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er beklageligvis tilfældet. Men der er jo en del af rejseomkostningerne, hvor momsen ikke kan afløftes, uanset om udgiften bliver afholdt i Danmark eller i et andet EU land. Men der skal søges, og  momsen bliver refunderet efter forskellige regler (alt efter hvilket land, der er tale om). Du kan via tast-selv blive tilmeldt momsrefusionen, og så søger man på tast-selv, uanset hvilket land, der er tale om.

Som f.eks. beskrevet her. (videoblogindlæg om papirclips fra Sverige).


Dbh
Anette
http://regnskabsskolen.dk

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)