Er du ikke en kende bastant, Martin. Jeg mener nu, at verden er noget mere nuanceret. Har du i dit regnestykke medtaget,
- at der per definition tabes 10.000 kr. (MINDST) hvis Twiddle sælger sin bil og køber en fuldstændig mage til to sekunder efter
- at Twiddle kan udbetale sig selv skattefri kørselsgodtgørelse hvis han skattemæssigt bevarer bilen privat
- samtidigt med at han kan fratrække momsen af driften fuldt ud, selvom han skattemæssigt holder den uden for virksomheden.
Twiddle - jeg så godt, at du havde været forbi din revisor - og der skal du gå hen igen. Det skal beregnes, hvad der er mest fordelagtigt for dig, du må ikke forlade dig på firkantede råd.
Lars, vi er enige om, at man ikke skal handle udelukkende ud fra tilfældige indlæg i en online debat, men i stedet lade en revisor som man har tillid til håndtere problemstillingerne. Debatten skal kun bruges til inspiration for mulige løsninger, som måske ellers ikke var kommet op til overvejelse.
Jeg mener ikke, at jeg er bastant i mit svar. Dog synes jeg du er ret hurtig til at betegne mig som "uden nuance" og "firkantet". Slap lige af med sådanne personlige angreb! Jeg svarer udelukkende ud fra de facts som er givet. Hold dig til en sober debat - tak.
Twiddle angiver i sit første indlæg, at der er regnet på det, og at det bedst kan betale sig at firmaet ejer bilen. Derfor er der ingen grund til at omtale km-godtgørelsen, for den er jo allerede inddraget i denne beregning (må vi formode).
Jeg mener ikke, at du har ret i, at der per definition tabes mindst 10.000 kr. ved salg af bil og køb af tilsvarende i firmaet. Det handler om udbud og efterspørgsel på momsholdige / ikke-momsholdige biler, handelstalent, bilens stand, mv. Men selvom der tabes 10.000 kr., så er det stadig en god forretning at gøre det på den måde. Bilen har jo en angivet værdi på 375.000 kr., så 10.000 kr. vil i dette scenarie være småpenge (hvilket jeg ikke umiddelbart troede var nødvendigt at diskutere).
Du har IKKE ret i, at Twiddle kan beholde bilen privat, og lade firmaet betale km-godtgørelse, og samtidig lade firmaet betale brændstof, værkstedsregninger, mv. Disse regninger skal betales privat, såfremt bilen er privat. Hvis du mener der er et "smuthul" i lovgivningen, så er jeg sikker på, at vi er rigtig mange som gerne vil have din reference til dem paragraf, som gør det muligt at fratrække disse udgifter "dobbelt" i firmaet. (jeg ved du er rigtig dygtig til moms, så hvis nogen kender til et sådant "smuthul", så er det dig! PS. det var et kompliment!)
Nå, men lad os som et sjovt eksempel opstille regnskabet (jeg har udelukket driften, da der ikke er oplyst tal på driften, og at Twiddle allerede har regnet på denne del og vurderet at firmaet er bedst):
Privat:
+375.000 kr. Bilen afhændes til en køber for vurderingen
-10.000 kr. grundet dårligt handelstalent
= Privat kapital + 365.000 kr. (dette tal skal udlignes med firmaets regnskab)
Firma:
- 300.000 kr. Indkøb af gulpladebil
+ 730.000 kr. i sparet løn/privatforbrug før skat (50% skat i privat regi er dermed inkluderet)
= Resultat for firmaet + 430.000 kr.
RESULTAT: Dit firma tjener altså ca. 430.000 kr. på at du sælger din private bil (med et dårligt handelstalent inkluderet ) og du efterfølgende køber en gulpladebil i firmaet.
Driften af bilen er ikke inkluderet i ovenstående, og såfremt du bliver nødt til at købe ekstra bil privat, så ser billedet helt anderledes ud. hvis regnestykket skal nuanceres, så skal vi have flere facts på bordet.
Kald mit svar bastant eller ej... jeg kalder det en god forretning ud fra de angivne facts!