Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af Anpartsselskab (iværksætter/etableringskonto)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer.

Jeg driver et selskab, som min far ejer og har stiftet (da jeg ikke er fyldt 18 endnu).
Meningen er at jeg så skal købe anparterne samt indsættes som direktør her pr. 01/01/2010.

Jeg skal smide 80.000 (som jeg har lånt) men mit/vores problem går på om min far bliver beskattet af de penge?

Jeg vil også høre om jeg kan oprette en iværksætter eller etableringskonto og bruge den til betaling?(Jeg er. lønmodtager i virksomheden)

Med venlig hilsen

CKJ

 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CKJ

Her er lidt om krav til etableringskonto og ApS - citeret fra SKAT

Du må derfor kun bruge dine indskud til at købe aktier eller anparter, hvor du reelt har brugt kapital til købet.

  • Du skal enten sammen med din ægtefælle eller alene eje mindst 25 procent af aktierne eller anparterne eller råde over mere end 50 procent af stemmerne.
  • Der skal være tale om et aktivt driftsselskab - og altså ikke passiv pengeanbringelse. Aktierne eller anparterne må derfor ikke være i et selskab, hvis virksomhed især består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign.

Betingelserne skal være opfyldt i mindst 2 år efter, at du har anskaffet aktierne eller anparterne.

Dine udgifter til køb af aktier er ikke fradragsberettigede.

Når du har etableret din virksomhed i selskabsform, skal det fradrag, som du fik, da du indbetalte pengene på etableringskontoen eller iværksætterkontoen, derfor udlignes. Det sker ved et tillæg til din personlige indkomst (genbeskatning).

For hævede indskud på etableringskontoen, hvor indskuddet er foretaget i 2002 eller senere, er det samlede tillæg 50 procent og genbeskatningen sker over en 10-årig periode med 5 procent hvert år.

For hævede indskud på iværksætterkontoen er det samlede tillæg på 100 procent og genbeskatningen sker over en 10-årig periode med 10 procent hvert år. Det vil sige, at hvis du anvender iværksætterkontomidler til erhvervelse af aktier, så sker der fuld genbeskatning.

Du kan hæve på din etableringskonto eller din iværksætterkonto, når du starter virksomhed. Der er to betingelser, som du skal opfylde for, at du rent skattemæssigt kan anses for at have startet virksomhed:

  1. Du skal investere for et bestemt minimumsbeløb (den såkaldte etableringsgrænse). I 2009 og i 2010 er etableringsgrænsen 113.900 kr.
    Du kan bruge indskuddene til at købe afskrivningsberettigede aktiver (fx bygninger og maskiner), til at betale udgifter til løn og husleje eller til forsøg og forskning mv. Du kan også bruge indskuddene til at betale udgifter til advokat og revisor i forbindelse med etableringen (se i den forbindelse afsnittet Opret en etableringskonto eller en iværksætterkonto). Endelig kan du bruge pengene til at købe aktier og anparter for at starte din virksomhed i selskabsform i stedet for i personligt regi. 
  2. Du eller din ægtefælle skal deltage i virksomhedens drift med en ikke uvæsentlig arbejdsindsats. Tommelfingerreglen er mindst 50 timer om måneden.

Du behøver ikke at hæve indskuddet, når du starter virksomhed op. Men senest ni år efter opstarten og inden udgangen af det indkomstår, hvor du bliver 67 år, skal du dog hæve indskuddet til brug for investering i virksomheden.

Mvh

Per Tange

Dansk Revision Viborg

 

Tilbage | Til Top

 

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan som jeg forstår det, skal man ved handel med virksomheder, værdipapirer, ejendomme, etc. beskattes af FORTJENESTEN og ikke det udbetalte beløb -> ellers ville det jo blive dobbeltbeskatning i én uendelighed. Hvis din far har startet med at "købe" en anpartspost på 80000 og senere sælger denne til 80000 (altså til dig), skal han altså betale skat af kr 0,-.

Jeg er ikke ekspert, men jeg kan ikke forestille mig hvorfor det skulle være mere kompliceret end det, og slet ikke forestille mig at man under nogen omstændigheder skal betale skat af penge man allerede har svaret skat af.

Jeg er ikke super stiv i ordningen omkring etableringskonto, men som jeg læser teksten i tidligere indlæg er det bare noget med at dele skatten på indskuddet ud over en 10-årig periode. Det er selvfølgelig meget belejligt, men spørgsmålet er om det er værd at bøvle med...

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelValentin:
Hvis din far har startet med at "købe" en anpartspost på 80000 og senere sælger denne til 80000 (altså til dig), skal han altså betale skat af kr 0,-.

Så simpel er verden ikke. Spørgsmålet er hvad er virksomheden værd på salgstidspunktet.  Er der sket en værditilvækst vil handlen til 80.000 kr indeholde et gaveelement. Om den kan holdes inde for det afgiftsfrie beløb melder historien ikke noget om.

Og jo - reglerne omkring etableringskontoen er basalt set at udskyde sin skat.

/Henrik

Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

MichaelValentin:
Hvis din far har startet med at "købe" en anpartspost på 80000 og senere sælger denne til 80000 (altså til dig), skal han altså betale skat af kr 0,-.

Så simpel er verden ikke. Spørgsmålet er hvad er virksomheden værd på salgstidspunktet.  Er der sket en værditilvækst vil handlen til 80.000 kr indeholde et gaveelement. Om den kan holdes inde for det afgiftsfrie beløb melder historien ikke noget om.

Og jo - reglerne omkring etableringskontoen er basalt set at udskyde sin skat.

/Henrik

Tak for alle svarene.
Så man slipper ikke billigere i skat ved en etableringskonto?

Hvad mener du med værditilvækst? Lige nu køre vi alt overskud ud i løn til mig, så vi hele tiden har en kapital på ca. 80.000, er det godt nok?

Eller er det bedre jeg køber alle anparter nu?

Hilsen

CKJ

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ckj:
Hvad mener du med værditilvækst? Lige nu køre vi alt overskud ud i løn til mig, så vi hele tiden har en kapital på ca. 80.000, er det godt nok?

Det giver ikke problemer  - med mindre du har får en "unaturlig" høj løn i forhold til arbejdsindsatsen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)