Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Force Majeure

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at forfatte mine egne vilkår for samarbejde - suk.

En af mine punkter er force majeure - behøver jeg i det punkt beskrive at det er krig, lock out mm - siger det ikke sig selv - eller bør jeg remse hele raden op ?

Bo

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt bør man, når man skriver kontrakter og aftaler være så specifik som over hovedet muligt når det drejer sig om begreber, som der ikke er en entydig definition på, for så ved - i sidste ende - domstolene hvorledes aftalens parter har forstået begrebet.

Selv om force majeure langt hen ad vejen er et fast begreb, der altid omfatter krig, lock outs og lignende, så varierer det hvor meget man tager med. Således defineres force majeure nogle gange til også at omfatte underleverandørers manglende opfyldelse af disses forpligtelser, hvilket umiddelbart ikke er omfattet af den traditionelle forståelse.

Hvis der er specifikke forhold, som du vil være sikker på skal kunne karakteriseres som force majeure, bør du definere indholdet af force majeure, men hvis du  "bare" vil sikre dig mod misligholdelsesindsigelser i forbindelse med krig og lignende, så er det mindre nødvendigt.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo

Nu hved jeg ikke hvad du beskæftiger dig med.

Men som et lille indspark, så ville jeg passe meget på med at begynde at definere og udpinsle formeget i dette begreb. For så  brænder du bare nallerne. Da halvdelen af det som du umiddelbart kommer til at definere ikke vil kunne holde i en retssal.

Da du hurtigt kommer til uforskyldt at beskrive så meget at du udhulder begræbet, sådan at begrebet uforusiglighed ryger. Og derved kommer til at hænge på det. For er man selv klar over de overhængende farer ved fx en kommende krig eller naturkatastrofe, så vil du som leverandør, have haft muligheden for at sikre sig. Og derved ryger force majeure begræbet.

På den anden side, så vil jeg som køber også trække mig lidt, når der i en kontrakt er gjort meget ud af det. Da det kun vil få mig til at tro at du handler med nogle lande, som der er lidt suspekte. Og derved signalere at leveringssikkerheden er i bund. Og at du via dette begrab vil prøve at stå uden ansvar.

/Kenneth

Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak
 
uanset hvad men skriver - kan man jo ikke få det hele med.
Jeg prøver
Bo
Tilmeldt 15. Oct 07
Indlæg ialt: 286
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne det se således ud :

Ved force majeure suspenderes Margretenborg forpligtelse, samtidig reduceres vederlaget i samme forhold som Margretenborg omkostninger reduceres med. Ved force majeure ses bal som direkte eller indirekte følger af naturkatastrofer, krig, regeringsindgreb, ekstraordinært vejrlig, import/eksportrestriktioner, strejke & lockout, brand, oversvømmelse, forsyningsmangel, epidemi og lignende ekstraordinære begivenheder.

Bo

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)