Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. skat & moms for konsulentydelser til norsk firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, håber i kan hjælpe her - det er jeg sikker på i kan.

Min søster har valgt at flytte fra Norge til DK og i den forbindelse ønsker hendes nuværende firma (software-firma) fortsat at have hende tilknyttet som freelancer/konsulent på et projekt som formentlig vil løbe minimum frem til sommeren 2011. 

Hun skal altså oprettes med cvr-nr. herhjemme og fakturere det norske firma hver måned og forventer ikke at have andre "kunder" end dette firma frem til slutningen af 2011.

Her bliver det så lidt for teknisk for mig:

1. Hvordan vil SKAT kigge på dette forhold? Hun vil jo være sikret en fast indtægt fra en enkelt kunde hver måned i hvert fald de næste 12 måneder, men bestemmer selv arbejdstider, dækker udgifter i forbindelse med arbejdet,  osv. - umiddelbart ville jeg skyde på at SKAT betegner hende som honorarmodtager, men er ikke sikker...så hvor meget og hvordan vil hun bliver beskattet under disse forhold?

- Og hvordan registreres det - via forskudsopgørelsen som B-skat eller hvordan?

2. Da ydelsen leveres til et norsk firma skal der, så vidt jeg har forstået, ikke faktureres moms, men blot angive det norske firmas moms-nr. på fakturaen og så skal de betale moms i Norge?? -  Skal hun momsregistreres i og med at hendes virksomhed jo omsætter for mere end 50.000 kr årligt?? Og kan der stadig trækkes moms fra ved køb af nyt pc-udstyr osv.?

3. Normalt skal man registreres som eksportør når man leverer varer til et land som ikke er medlem af EU - gælder det også når man leverer ydelser til Norge? Og har det nogen betydning for driften?

4. Så vidt jeg er orienteret betaler man det der hedder lønsumsafgift, når man sælger momsfri varer/ydelser for over 80.000 om året - gælder det også for dette forhold eller er det for noget helt andet?

Jeg ved godt det er en del spørgsmål, men jeg håber der sidder nogen, der kan hjælpe, da det er lidt af en jungle at finde rundt i.. - har i brug for uddybende info for at kunne besvare ovenstående skal i selvfølgelig bare sige til.

På forhånd tak

Mvh. Esben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja....som B-indkomst

2. Ja...momsregistrering og fradrag for købsmoms.

3. Nej..gølder ikke ydelser, men kun varer.

4. Nej..gælder ikke dette forhold.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter! 

Mange tak for dit svar - det er utroligt svært at finde rundt i når man starter på bar bund, så jeg/vi sætter stor pris på din hjælp.

Måske kan du eller andre uddybe hvad forskellen er mht. beskatning når man har henholdsvis en enkelt kunde, og altså betegnes af skat som honorarmodtager - og når man er selvstændigt erhvervsdrivende og beskæftiger sig med et større antal kunder?

Så vidt jeg kan forstå på SKAT er der forskel på hvordan disse to typer beskattes, men hvori består forskellen?? Er det selve trækprocenten eller måden det skattepligtige beløb udregnes på?

Endnu engang tak.

Mvh. Esben

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Når du har risikoen, selv planlægger tiden mv. for det arbejde du udfører, vil SKAT med stor sandsyn-

lighed ikke betragte dig som lønmodtager, men som honorarmodtager.

Lønmodtager A-skat...honorarmodtager/selvstændig B-skat.

Skatten burde i sidste ende blive nogenlunde det samme.

MvH

Peter

Tilmeldt 4. Oct 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

 

Mange tak for hurtigt svar - Det er da til at forstå så :-)

 

Mvh. Esben

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)