Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Av for Søren VS Av for Helvede.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en tysker kammerat der går på noget sprogkursus.

Han stillede mig et spørgsmål om hvad forskellen egentlig er på at sige: ( han kunne ikke få noget konkret svar på det fra sin underviser )

Av for Søren! og Av for Helvede!

Jeg kan såmænd heller ikke komme med noget 100% rigtigt hjælp til min kammerat.

Men jeg fremlagde dette bud for ham.

Hvis det er noget der gør ondt følsemæssigt så siger man "Av for Søren" - altså hvis jeg siger du er dum, grim, ulækker - så er det = noget der gør ondt i den "indre" = deraf det "levende" ord "Søren"

Hvis det derimod er døde ting der gør ondt på dig rent fysik - som f.eks. fingerne i klemmen i døren, et æble i hovedet - så hedder det "Av for helvede". = deraf det "døde ord "helvede".

Nå, men det var nu bare min egen lille "teori" - men det kunne være fedt nok hvis jeg kunne viderebringe den helt ekstakte forskel ( regler ) på hvornår man bruger de to forskellige sætninger.  

 

 

 

 

 

 

 

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej :)

Wikipedia skriver bl.a.: Andre anvendelser

  • Søren anvendes som en eufemisme for Satan, og det bruges i udtryk som: "Det var sørens!", "Sørens også!" og "Av for søren!". Ordet "søreme" stammer fra "søren mig"
  • Udtrykket "at slå til søren" betyder at slå sig løs, slippe tøjlerne.

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren

Så det betyder det samme...

Personligt bruger jeg: Av for pokker :) (så går det nemlig ikke ud over Søren...) 

 

 

av

 

[ZHwO] udråbsord
1. udtryk for at noget gør ondt, el. at man er overrasket, finder noget pinligt el.lign.
d av, for pokker! · av, hvor gør det ondt · av, det var ikke så godt at du kom for sent · av, hvor er han flot

- Smile

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Teknisk set er den korrekte obskøne modpart til "Av for Søren!" faktisk "Av for Satan!" Geeked

 

Reglerne for hvornår man bruger de forskellige er at det afhænger af situationen.... Er ens svigermor i nærheden skal man sige "Av for Søren!".... Er drengene i nærheden skal man, som minimum, sige "Av for Satan!"..... Det hele er så baseret på et større og langt mere kompliceret regelsæt, som har til formål at finde balancen mellem vores behov for sex og vores behov for at dupere vores venner....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)