Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovligt domæne?

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stop Thomas !!

Du er på vej ud i noget med du ALDRIG kan få lov at lave affiliate for den pågældende igen.

Jeg har som du nok ved haft Calme.dk

Det fandt Callme udad ved en taste fejl og så blev alle mine salg og min adgang til deres kampagner lukket øjeblikkeligt.

 

Jeg har selv haft kontakt til både netværk og det firma der styre deres kampagner for at få lov at komme igang igen, men det var sku ikke let.

netværkerne skal også godkende dine domæner, før du må lave reklame på dem og allerede der bliver du nok stoppet.

Lav en fed side og kald den f.eks olieiras-mobilguide.dk eller andet og skriv lidt guf om mobilerne

 

Mikkel

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tillader mig at supplere med lidt juridisk input. Thomas har sendt mig en PM og jeg hjælper ham med det konkrete spørgsmål dér. Her vil jeg komme med generelle kommentarer til emnet.

Thomas' spørgsmål er meget relevant og er fx af stor betydning for andre affiliate-iværksættere, der ønsker at promovere en tredjeparts varemærkebeskyttede produkt. Uden juridisk indsigt synes jeg ikke det står indlysende klart, om man kan registrere domæner, hvori varemærker indgår, eller ej. 

Men spørgsmålet står relativt klart i praksis. Klagenævnet for Domænenavne, DK Hostmaster og domstolene ser som udgangspunkt anvendelse et varemærke i et domænenavn som ulovlig.

Hvad risikerer man hvis man registrerer et domæne, hvor et varemærkeindgår?

  • At blive indklaget for Klagenævnet for Domænenavne med påstand om overdragelse
  • At blive indklaget for DK Hostmaster med påstand om suspension, blokering og sletning
  • At blive sagsøgt med påstand om erstatning for varemærkekrænkelse og overtrædelse af markedsføringsloven

Grundlæggende skal der være tale om "risiko for forveksling". Der skal altså være en risiko for, at brugeren tror, at der er en officiel sammenhæng mellem det registrerede domæne og det involverede varemærke.

Et eksempel: Klagenævnet for Domænenavne fandt, at "telenordshoppen.dk" var forvekseligt med "telenor" og skulle derfor overdrages til Telenor. Bemærk, at navnet ikke identisk, men "telenord" blev altså fundet forvekseligt med "telenor", hvilket giver god mening.

Man kan forestille sig situationer, hvor det ville være lovligt at registrere et varemærke i et domænenavn. Men i givet fald skal det være helt klart, at der ikke er sammenhæng til varemærkeindehaveren. Et eksempel kunne være, at man solgte brugte produkter. Her er det min påstand, at fx "salgafbrugtebreitlingure.dk" vil være lovligt, jf. princippet i varemærkelovens 5, stk. 1, nr. 3.

Men generelt skal man være varsom og være klar over den risiko, der består. At der fx er mange .dk-domæner, der kører med store varemærker i domænenavnene kan der være flere årsager til. I visse tilfælde ønsker varemærkeindehaverne ikke at forfølge spørgsmålet, i nogle tilfælde ser indehaveren brugen som positiv og i nogle tilfælde har indehaveren givet samtykke til brugen.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Som alle de andre siger så krænker du <teleselskabets> varemærke ved at registrere domænet, så hvis du aktiverer domænet vil jeg forvente at du indenfor en overskuelig fremtid hører fra deres juridiske afdeling.

Jeg ved ikke om det pågældende <teleselskab> direkte har en gruppe der arbejder med varemærkebeskyttelse, men jeg ved at mange andre virksomheder har folk der overvåger domæneregistreringer for at undgå at deres varemærker misbruges.

Så kort sagt : Slet domænet igen og find på noget andet.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)