Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er etisk korrekt??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål, jeg gerne vil have Jer Aminoer til svare på, om jeg har handlet korrekt:

En kollega indenfor min branche, kontaktede mig i forbindelse med et kursus. Efter at have snakket om det forestående kursus, faldt snakken på en i min by. Denne skulle dog ikke med på kursus.

"Kender du CC" spurgte han.

"Ja, det gør jeg", svarede jeg.

"Ham skal du passe på, for han skylder mig kr. XX" sagde den anden ende af telefonen.

"Jeg tror nok lige, du skal passe på med at sige mere, for jeg er ikke interesseret i at høre mere, så hvis du nævner noget om andre igen, afbryder jeg samtalen".

Jeg fandt det meget uetisk, at omtale andre, når man ikke kender til virkeligheden. Er der sket en overførselsfejl, eller??

Har jeg handlet korrekt??

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Puf:
Jeg fandt det meget uetisk, at omtale andre, når man ikke kender til virkeligheden.

 

Hvis CC skylder din kollega penge og han i øvrigt ikke opfylder sin forpligtelser i den forbindelse.....ja så kan jeg ikke se noget galt i han nævner det....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sker jo hele tiden, i større eller mindre grad.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Puf

Det er jo et moralsk spørgsmål som du her stiller jeg fornemmer lidt mellem linjerne at du forsøger at afdække moralen for måske en tilsvarende situation på eks. et forum som Amino.

Det sker mange gange i løbet af en dag at nogen advarer sine venner, netværk eller familie om en mulig snyder eller anden person som måske ikke har helt reelle hensigter.

Der findes erhvervs klubber hvor man helt uofficielt nævner at en person ikke betaler sine regninger og så RKI som sender advarsler ud til alle medlemmer af klubben. Bare for at nævne et par stykker.

Det der adskiller de nævnte eksempler er jo naturligvis graden af troværdighed og uvildighed. Man må jo gå ud fra at RKI overholder loven og kun registrere skyldnere der reelt er dårlige betaler  og har en dom eller et andet retsgrundlag herfor. De mere uofficielle advarsler ja der kan man ikke være sikker på at budbringeren ikke har et andet motiv.

Hvis den situation som du beskriver faktisk har fundet sted jeg så må du være en person med en usædvanlig høj moral omkring dette da du jo så håndhæverat du kun modtager indformation som er uvildig.

Jeg ser ikke noget moralsk problem for modtageren da det jo helt komme an på hvad man gør med en sådan en information. Afsenderen kender vi ikke og derfor kan der være alverdens moralske problemer eller så vil han faktisk gerne hjælpe dig hvilket jo er lige så tænkeligt.

Vi ser en gang i mellem debatter på Amino hvor folk advarer mod bestemte navngivende personer.
Problemet her opstå i mængden der modtager denne information og at denne information vil være tilgængelig via google i meget lang tid - også selv om at vedkommende retter op på sine evt. handlinger eller at der er uenighed i en given sag.

Hos RKI bliver du tros alt slettet når du har betalt din glæd som du er registeret for. Du kan heller ikke blive 'optaget' i RKI hvis der ikke er et gyldigt krav.

Ofte kommer angreb mod personer her på Amino fra anonyme profiler og igen er der stor sandsynlighed for at der findes andre motiver.

Jeg syntes det er en særdeles fornuftig politik som Amino har som går på at de ikke være instrument og platform for mere eller mindre dokumenterede postulater og hellere anvende deres tid på at skabe et godt forum frem for at slås med advokater.

Men på spørgsmålet som du har handlet korrekt så ja i moralsk forstand men mon ikke at afsenderen syntes det var lidt mærkeligt at du ligefrem vil afbryde samtalen på den baggrund. Du må jo nok finde dig i at blive opfattet som særlig moralsk. Men det er jo supert at man ikke ønsker at deltage i sladderen - det kunne jo også være du kendte den omtalte person godt og få noget helt andet - hvem ved ;-)

Av det blev langt...

De bedste kaffe hilsner
Søren

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Well, min mening om dette må være: Jeg forstår ikke din frustration Han gjorde det vel kun af venlighed - at advarer mod andre er da noget der sker konstant, og jeg gør det ofte selv hvis jeg har dårlige erfaringer med noget. Eksempel: Jeg har for nyligt lavet et indlæg der forklarer hvorfor man skal passe på firmaet Adfair - dette er for andres skyld, og bestemt ikke for at "sladre".

Jeg ville selv værdsætte hvis folk lige advarede mig mod andre - så kan man altid undersøge sagen nærmere og se om der er reel hold i det.

Jeg ser intet forkert i det han gjorde - men synes derimod at din reaktion var MEGET OVERDREVET. At afbryde en samtale pga. noget så simpelt som det? Arh...

Hvis ikke folk advarede hinanden ville alle mennesker snart blive snydt i hoved og r*v. Simpelt er det sagt - Simpelt er det.

 

Med det sagt.. Så har vi alle jo forskellige holdninger - men havde du sagt det der til mig havde jeg da tænkt "hold kæft en idiot. Her prøver man at være flink, og han gider ikke lytte?" og.. Derudover ville jeg nok også tænke at "ham gider jeg sgu nok ikke rigtigt have noget med at gøre, eller hjælpe.". Alt i alt synes jeg bare det var grovt i grunden.

Bare mine 2 cent..

Tilmeldt 24. Aug 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Jeg spurgte kun fordi,  jeg selv har prøvet at overføre betaling, som gik forkert!!!.

Der gik nogen tid, før jeg fik en rykker eller andet, som gjorde mig opmærksom på, at noget var galt.

Jeg er ikke frustreret, men finder det forkert. Jeg har tit MEGET STORE BELØB tilgode hos meget store danske firmaer, både private og staten. Det er min opfattelse, at det vedkommer ingen. Jeg "advarer" aldrig nogle, da jeg finder at mine informationer, positive og negative, vedkommer kun MIG.

Men OKAY, det lader til jeg tager fejl og kan frit "hænge alle ud".

NEJ, DET GØR JEG IKKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)