Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igangværende arbejder

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Amino-venner.

Jeg har overtaget et regnskab fra en revisor og har indtastet alle tallene i det nye regnskabssystem iht. hans balance pr. 30/3 2010. Jeg er nu færdig med at bogføre bilagene for 2 Q og er klar til at angive momsen. MEN..så er det, at jeg lige falder over en post i driften "Ændring igangværende arbejder" og bliver i tvivl. Hvad skal jeg gøre med denne post i relation til momsen og omsætningen?? Kan en af jer hjælpe mig - jeg er helt på Herrens mark og revisoren er på ferie Tongue Tied

De bedste sommerhilsener
Hanne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Momsmæssigt skal du ikke gøre noget, idet der er tale om forskydningen på

igangværende arbejde fra primo til ultimo.

MvH

Peter

Fra Risskov
Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 238
Fra  iAdvice Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hej

Har arbejdet en del med igangværende arbejde, desværre ja :)

Først en åbningskommantar:
Mindre firmaer bør undlade igangværende arbejde helt-  "forklaring kommer."

Ligesom små firmaer bør droppe afskrivninger på alt det de kan finde på, det ses gang på gang at alt afskrives ogat regnskabet pumpes pænt op, problemet er bare at det som afskrives reelt ikke kan gensælges til andre = ingen værdi og dermed er regnskabet ringere end forventet.,
Vi har gennem vores første 3 år købt for godt 250.000 udstyr, som ikke er aktiveret eller noget, det giver altså en dejlig følelse at vide at regnskabet ikke er pumpet med unødvendige ting, blot for at pynte på resultatet. - Men nok om det :)

Igangværende arbejde er noget kringlet noget, det er en vurdering af hvor mange varer du har købt hjem, OG UDGIFTFØRT i DRIFTEN i regnskabet. Køber du varer hjem i balancen, altså til lageret, så vil jeg anbefale ALDRIG at benytte igangværende arbejde, med mindre du er en større produktionsvirksomhed med timelønnede i produktionen.

Det som sker er kort fortalt:
Det som jeg har købt hjem nu, og som jeg er ved at sælge i næste måned, det vil jeg ikke have til at påvirke mit månedsregnskab endnu, så derfor "napper" vi lige lidt af indtjeningen i denne måned, selvom vi reelt ikke har faktureret noget :). tiden går, varen faktureres i måneden efter, og vupti du har en høj omsætning og alle jubler fordi weeeee, giga omsætning. Indtil du fjerner den post som du jo "nappede" i sidste måned, og så bliver omsætningen mindre end du havde drømt om.
Du havde nemlig lavet en manøvre som du kender allerede

>>> " du havde solgt bjørnen før den var skudt" :)  <<<<

Så igangværende arbejde, hold jer fra det, med mindre i har interne regnskabskyndige til rådighed, har årsafslutning og kender det reelle billede af hvilke ordrer som er igang. eller i er en større produktionsvirksomhed hvor produktionen bidrager med timer til varen løbende over flere måneder.
Som fortalt, så har jeg arbejde meget med igangværende arbejde, for meget :)  og deler gerne ud af den erfaring, for den er ikke lige til desværre. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nå..så du mener ikke, at Årsregnskabsloven samt diverse standarder mv. ifm. igangværende

arbejde skal overholdes.

Hvor er den gode og retvisende regnskabskik henne?

Det er vel naturligt at indtægtsføre en omsætning, når nogle omkostninger er afholdt.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Tak for dit hurtige svar i første omgang. Er det så rigtigt når revisoren har debiteret "Igangværende Arb" som en driftskonto, der ligger lige under omsætningskontoen, således at omsætningen synes mindre en den faktisk har været i 2Q? ... og hvordan skal det så tolkes. På forhånd tak Smile

Mvh

Hanne

Fra Risskov
Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 238
Fra  iAdvice Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tror vist du fik en småkage eller noget i den forkerte hals du gamle.  :)

Det jeg skriver skal ses som et hint til, at folk ikke skal afskrive alt det de køber, bare fordi man kan, her tænker jeg ikke på biler, større ting, jeg tænker mere på anskaffelse til den daglige drift som pcer, møbler og andet af den slags. Håber du er enig her?


Det jeg skriver om igangværende arbejder mynder sig i, at jeg har oplevet flere virksomheder der begynder at "regne" igangværende arbejde fordi tiderne er hårde, og vupti så har de et pænt regnskab for en kort periode, men det betaler sig ikke i længden, det er både farligt og bøvlet at håndtere igangværende arbejde hvis ikke man ved hvad man har med at gøre. 
Så kan det undgåes så mener jeg det er vejen frem, er du enig her du kære revisor?




Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter og Johnny

Det lyder til at i ved noget om posteringer på "igangværende arbejde".

Jeg sidder i en mindre servicevirksomhed, og har fået besked fra revisor om at nogle posteringer vedr. tidsregistrering er fejlagtigt bogført. De er blevet debiteret på omsætningskonti og ført på igangværende arbejder.

Da jeg har overtaget tjansen fra en tidligere regnskabsmedarbejder, kan jeg kun gætte på hvad tanker der ligger bag. Men jeg gætter på at han har tænkt det som at det må være en omkostning indtil kunden indbetaler, men da stopper logikken også for mig, da det jo så burde betragtes som et tilgodehavende, og dermed aktiveres.

Hvordan ville i umiddelbart bogføre sagen?

 

Med venlig hilsen Anders

Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg tillader mig lige at genoplive denne gamle tråd om igangværende arbejde!

Jeg sidder i en mindre servicevirksomhed, og har fået besked fra revisor om at nogle posteringer vedr. tidsregistrering er fejlagtigt bogført. De er blevet debiteret på omsætningskonti og ført på igangværende arbejder.

Da jeg har overtaget tjansen fra en tidligere regnskabsmedarbejder, kan jeg kun gætte på hvad tanker der ligger bag. Men jeg gætter på at han har tænkt det som at det må være en omkostning indtil kunden indbetaler, men da stopper logikken også for mig, da det jo så burde betragtes som et tilgodehavende, og dermed aktiveres.

Hvordan ville du umiddelbart bogføre sagen?

 På forhånd tak

Med venlig hilsen Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders.

Debet omsætning? og hvad med igangværende arbejder....vel ikke i kredit?

Kunne du forklare nærmere helt præcis, hvordan han har bogført?

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Er der en god grund til, at man ikke skulle afskrive det man kan (som Johnny skriver)? Jeg troede da, at det var fuldstændig normalt og fornuftigt at afskrive de indkøb, man foretager til firmaet...

mvh
Birte

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)