Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæne / e-mail med Æ, Ø og Å

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Efter at have læst mange indlæg her på Amino, omkring domænenavne med æ, ø og å - er jeg stadig løbet ind i nogle problemer omkring, valg af mit nye firmanavn.

Her er mine spørgsmål :

Er det umuligt at få en e-mail til at fungere optimalt med bogstaver som æ, ø og å i?
- hvis man vælger at kalde sig bÅd.dk - kan man så ikke have en mail der hedder info @ båd.dk?

- hvis nej - hvorfor ikke?
- hvis ja - hvordan?

Jeg er med på løsningen kan være BAD elle BAAD for, at dække godt ind på området - men hvis man nu har forelsket sig i navnet bÅd, er det bare ikke helt det samme, at se de andre muligheder på sit nye visitkort.

Får at jeg virkelig kan få parkeret dette spørgsmål bagerst i mit hoved en gang for alle, må i meget gerne forklare, hvor og hvad problemet er i æ ø og å hvis man kan det?

Håber på hjælp

Venligst

Lars

Fra Herning
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

svaret er givet i en tidligere tråd her på amino

http://www.amino.dk/forums/t/61841.aspx

Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny:

Hej,

svaret er givet i en tidligere tråd her på amino

http://www.amino.dk/forums/t/61841.aspx

Hej Tonny

Der er på ikke nævnt noget om e-mail i den tråd ???

Kan godt se, at der igen bliver fortalt at det er en dårlig idé - men mit spørgsmål går på hvorfor? - og ikke mindst, om det er helt umuligt at få en mail til at virke hvis den indholder bogstavet Å?

/Lars 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

mit eget firma:

Er det umuligt at få en e-mail til at fungere optimalt med bogstaver som æ, ø og å i?

Ja

mit eget firma:

- hvis man vælger at kalde sig bÅd.dk - kan man så ikke have en mail der hedder info @ båd.dk?

Nej

mit eget firma:

- hvis nej - hvorfor ikke?

Fordi! (seriøst ... all you need to know ... det drejer sig om nogle teknikaliteter som du skal være rimelig godt inde i computer-verdenen for at forstå ... men til at starte med kan du nøjes med at forestille dig hvordan en englænder skulle kunne skrive din email adresse?)

 

Tilmeldt 7. Jul 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel fik det forklaret godt nok, dog med lidt udråbstegn :-)

Tilmeldt 4. Dec 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

... men til at starte med kan du nøjes med at forestille dig hvordan en englænder skulle kunne skrive din email adresse?)

 

Hej Mikkel,

Jeg havde faktisk en plan om at have ordet med A eller AA til de få kunder jeg havde tænkt mig ude for DK - og så sætte det sammen så mails bliver send videre.

... Men.. tak for svar - og du har helt ret i, at jeg sikkert ikke vil fatte for 4kr. blandet, hvis du først begynder at bruge moderne ord som diskette og internet :-)

Jeg laver det hele om til AA i stedet, og sælger mine visitkort til en blondine

God weekend

/Lars

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mit eget firma:

Jeg havde faktisk en plan om at have ordet med A eller AA til de få kunder jeg havde tænkt mig ude for DK - og så sætte det sammen så mails bliver send videre.

Køb domænet med å og aa, og brug så aa til email og lad evt. den anden vise selve hjemmesiden, jeg har f.eks. både mikjaer.com mikjaer.dk mikjær.com og mikjær.dk, men mail kører jeg kun på mikjaer.com

mit eget firma:

... Men.. tak for svar - og du har helt ret i, at jeg sikkert ikke vil fatte for 4kr. blandet, hvis du først begynder at bruge moderne ord som diskette og internet :-)

Altså den korte version er at der findes forskellige udvidede tegnsæt,, i dk. har vi f.eks. æ,ø og å med ... i Asien og de Arabiske lande har de hele alfabeter med i det udvidede tegnsæt. Det eneste tegnsæt som er universelt på alle maskiner i verden, eller ihvertfald på internettet, er det engelske A-Z og a-z, samt 0-9 og nogle enkelte tengsætnings-symboler.

Man har så lavet nogle beskidte tricks for at få webservere og webbrowsere til at kunne arbejde med disse udvidede tegnsæt, i virkeligheden hedder mit mikjær.com domæne faktisk xn--mikjr-vra.com og i realiteten kan du skrive til mikkel@xn--mikjr-vra.com og sende mail til domænet, i praksis giver det ingen mening.

Der er dog nogle udfordringer der har gjort at det ikke umiddelbart er muligt at bruge de samme "beskidte" tricks på mailservere, derfor har man ikke gjort det :)

Bedre? :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)