Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af tøjbutik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 03:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa alle sammen.

 

Min kæreste og jeg går og overvejer at starte en tøjforretning i Århus C, med eget design.

Vi ved godt det er nogle store spørgsmål vi stiller, men håber i kan give os et lille praj.

 

    1. Kan man få Iværksætter penge, altså hjælp til opstart af egen virksomhed?

    2. Hvor meget start kapital skal man have for at starte idag?

    3. Kender i nogle kurser omkring Århus, hvor man kan lære lidt om at være iværksætter?

    4. Hvis ens tøj skal produceres, kunne vi forestille os at det ville være dyrt i Danmark og

        man skal bestille en større mængde?. Hvis man bestiller det i udlandet, hvordan sørger man

        så for at kvaliteten er i orden?.

 

Med Venlig Hilsen

Signe&Mads

Fra Århus C
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Signe & Mads

 

Det er ikke muligt at få økonomisk støtte fordi man er iværksætter, så man må evt. et smut ned og snakke med sin bank om lån, hvis ikke man har en opsparing til formålet.

 

Hvor meget start kapital I skal have kommer bla. an på hvilken form i registrere jeres virksomhed i. Hvis man f.eks. vil starte et A/S mener jeg man skal have 250.000 kr., men jeg ved ikke så meget om dette område.

Men starter I det op som et enkeltmandsvirksomhed er der ingen regler for startkapital. Så skal I jo bare sørge for at lave en forretningsplan hvor I blandt andet regner ud på hvad I skal ud at investere i og hvad det vil koste.

Jeg har en bekendt der har startet en tøjbutik op i centrum (latinerkvarteret) og jeg kan fortælle jer at huslejen i Århus C nok er noget højere end man regner med. Han betaler et godt stykke over 20.000 kr. i husleje om måneden.

 

Århus Kommune afholder løbende gratis iværksætterkurser, I kan kontakte skattekontoret i Århus, de kan helt sikkert fortælle jer hvor og hvornår det næste er.

Ellers kan I kigge lidt nærmere her: http://www.startogvaekst.dk/sw100.asp

 

I kan sikkert med fordel få produceret tøjet i Kina. Typisk har man ansat agenter til at finde leverandøre og tjekke at kvaliteten er i orden. Jeg vil tro det er muligt at finde freelance agenter på nettet. I kan evt. også bede leverandøren sende en vareprøve for personligt at kunne tjekke kvaliteten.

 

 

 

 

Mvh. Mikkel Johansen

InMedia Reklamebureau

 


Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Som Mikkel skriver, så findes der ikke som tidligere iværksætterordninger hvor man får et beløb hver måned, som en slags kontanthjælp, det første år. Og heldigvis. Jeg tror nemlig at sådanne ordninger skaber flere tabere end vindere. Men prøv at kigge nærmere på Kom-I-Gang-lånet som måske ikke er helt urealistisk for en virksomhedstype som jeres. Se mere her: http://www.vf.dk/1568/

Der er jo flere faktorer når i skal beregne hvor meget kapital i har brug for. Lav et budget hvis ikke allerede det er lavet. Få eventuelt en revisor til at se på det, helst en med brancheerfaring. Er lokalerne nogle i skal leje eller eje? Mange butikslokaler kræver en afståelse på op til flere hundrede tusinde. Hvor længe regner i med at køre med underskud, og hvad vil det kræve i kapital. Hvad skal i selv have i løn (hvor er smertegrænsen). Hvad koster opstartsvarelageret. Hvad skal der investeres i kassesystemer/regnskabsprogram. Hvor stort er det månedlige markedsføringsbudget. Ja, der er mange gode spørgsmål.

Men igen, få lavet et budget, og snak med en revisor, som noget af det første. Jeg tror ikke at det er en dårlig investering.

mvh Carsten
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Skriver lige kort ang. det Mikkel Johansen skrev om virksomhedsformer. Ved enkeltmads og I/S stilles ingen krav om indskud og hæftelsen er personligt. Ved ApS er kravet til indskud 125.000 kr, og derudover skal regnskabet være offentligt og revideres af en revisor. Vælger i et A/S er kravet om indskud 500.000 og ingen skal regnskabet være offentligt og revideres af en revisor. Fordelen ved ApS og A/S er den begrænsede hæftelse.



// Jesper Skov

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)