Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bor i Danmark - har firma i Sverige

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Min bror har netop startet en tømrervirksomhed op i Sverige, sammen med en kollega, der bor i Sverige. De arbejder både i Danmark og Sverige. Min bor i Danmark.

1. De har købt en svensk firmabil, som de deler. Han har tænkt over hvordan reglerne er, såfremt han kører i bilen i Danmark. Har set reglerne i skat under punkt 1.4.7, men her forklares det ikke hvordan reglerne er, når de deler bilen. Er der nogen, der ved noget om dette?

2. Med hensyn til beskatning har han hørt, at firmaet skal betale skat i Sverige, hvorefter der af min brors del af firmaets overskud, skal betales skat af i Danmark. Kan I be- eller afkræfte dette?

3. De har købt værktøj i Danmark inden de blev momsregistreret i Sverige, og kunne derfor godt tænke sig at få refunderet momsen i Sverige. Vil I mene, at dette er muligt?

4. De er ikke helt sikre på, hvordan de skal skrive regninger til folk. Er der ikke noget med, at regninger skal skrives i et system, hvor man ikke kan skrive samme fakturanr. to gange, eller kan de bare skrive regninger i excel?

Tilmeldt 6. Jul 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med :-)

Fra København
Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1. På privatområdet må man ikke lade danskere som ikke er bosiddende i Sverige køre i ens svenske indregistrerede bil i Danmark, medmindre ejeren sidder i bilen og det kan betegnes som en kortere tur, eksempelvis en prøvetur. Jeg undersøgte dette af hensyn til lade andre køre / låne min bil da jeg er bosiddende i Sverige.

1.2 Vi havde en ansat der tidligere var bosiddende i Sverige og havde svensk firmabil i et svensk registreret selskab, han flyttede herefter til Danmark og undersøgte mulighederne for at beholde sin svenske firmabil. Det kunne ikke lade sig gøre, og han skulle omregistrerer den prompte eller finde sig en dansk bil. Jeg vil passe meget på meget dreje reglerne, dit slår hårdt ned på det, og registreringsafgifter i Danmark er ikke de sjoveste summer.

Alt overstående omhandler naturligvis kun kørsel i Danmark og ikke i Sverige.

Alternativt ring til skat og snak med dem, de vil helt sikkert gerne give dig et råd.

2. Såfremt din bror er registreret som boende i Danmark og modtager sin løn i selv samme land, skal han beskattes der.

De to sidste vil jeg overlade til nogle der er klogere end mig, men 4eren vil jeg klart anbefale et system til bogføre i.

Det er en god idé at alliere sig med en revisor når det er på tværs af grænser, det kan være en anelse langhåret.

Det er positivt at Øresundsregionen smelter sammen og kanon din bror tør gøre det på tværs af grænserne.

Held og lykke med det.

Klaus Andersen

 

 

Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan I anbefale nogle revisorer med speciale i arbejde på tværs af Øresundsregionen?

Eller vil det være nemmere at min bror laver et dansk firma, mens hans makker beholder det svenske, således at de stadig samarbejder, men som to selvstændige firmaer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)