Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

årsregnskab for et I/S, konkrete tivlområder

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, vi er to studerende der har en virksomhed ved siden af studierne. Vi har ikke megen aktivitet, men vi har et lille overskud. Jeg skal nu for første gang til at overveje hvordan årsregnskabet skal se ud. Konkret er der fire ting jeg er ret usikke på? Jeg ville være meget taknemmelig, hvis I kunne give et praj, om jeg er på vej i den rigtige retning? Vi har et I/S, og er momsregistreret, da enkelte kunder har krævet dette.

De fire emner:

1. Årsregnskab for virksomheden.

Vi har i årets løb solgt varer for godt 16.000 kr., vi er momsregeristreret (krav fra vores kunder), så vi har betalt godt 4.000 kr. i moms.
Vi har i årets løb haft udgifter på ca. 4.000 kr, med tilsvarende 25% moms (indeholdt i de 4.000).
Til årsregnskabet noterer jeg derfor en nettoomæsætning på 16.000 kr. og et årets resultat på 13.000 Og laver en note med momsspecifikation der hedder noget i stil med "salgsmoms: 4000, købsmoms: 1000, indbetalt til skat (kvartalsvis afregnet): 3000".

 

2. af vores overskud på 13.000 angiver vi hver især 6000 til skat, som bliver beskattet med ca. 39 pct. (personbeskatning). Dvs. vi har et overskud på ca. 7000, som vi frit kan benytte til privat sjov og spas ;-)..

3. julegaver, virksomheder kan vel i princippet godt give julegaver til ansatte, men vel ikke til ejere?

 

4. Den ene medejer har været formand for en forening der har eksisteret i mange år, de har nu besluttet at opløse foreningen. I dens levetid opbyggede foreningen et lager (de lavede bøger mv., og har fortsat ca. 200 bøger stående som ikke er blevet solgt). Disse aktiver ønsker virksomheden nu at overtage. Foreningens kasserer har nu oplyst mig at foreningen i princippet har gæld. Nemlig til formanden. Og for at opløse foreningen vil vi princippet mene at vi opkøber den for et beløb svarende til dens gæld.
Problemet derved er bare at der i princippet ryger penge direkte fra virksomhedskontoen til en af ejernes lomme. Er det ikke lidt kritisk? Hvordan kan vi løse dette problem? Eller er det ikke muligt at opkøbe sådan en forening (de drejer sig om 2-3.000 kr.).

 

Med venlig hilsen

Hans

 

Tilmeldt 7. Dec 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære admin, er du venlig at slette tråden, jeg har flyttet den? Beklager fejlen.

Hilsen
Hans

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)