Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarudbetalinger, er det fremmed arbejde eller lønninger?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Dragør
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i visse sammenhænge i tvivl om hvor honorarudbetalinger skal posteres, om det er en variabel udgift (fremmed arbejde) eller honorarmodtagerne skal anses som ansatte og derfor er en lønudgift, - det har som jeg ser det betydning for hvilket beløb der kommer til at stå i selvangivelsens rubrik 322, "fremmed arbejde".

Fremmed arbejde / ansat tvivlen opstår i eksempler som:

(1) Et forlag der sælger bøger og afregner forfatterne efter salget.

(2) Et pladeselskab der sælger cder og afregner kunstnerne efter salg.

(3) En orkesterleder (der driver sin musikaktivitet som virksomhed) der afregner de enkelte musikere der har været med på et givent job.

Er det i alle eksempler at betragte som underentrepriser og dermed fremmed arbejde, - eller er det ansættelseslignende forhold der er tale om da honorarmodtagernes personlige evner/ydelser er afgørende for virksomhedens indtjening?

Mvh Jan

Fra Dragør
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal lige siges at jeg personligt selv er i de 2 sidstnævnte kategorier Big Smile - det med forlaget er blot for analogiens skyld til forståelse af regnskabsprincippet omkring kategorisering af honorarmodtagere, som jeg håber nogen kan være mig behjælpelig med.

Mvh

Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Dragør
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Det er jeg også mest tilbøjelig til, men omvendt indgås der jo i forbindelse med pladeselskabsdelen et kontraktligt forhold til kunstnerne/orkesteret så de på den måde bliver knyttet til virksomheden, - og spørgsmålet om repræsentationsudgifter dukker så også op, for er det personale eller kunder når man holder et møde med dem om eksempelvis nye tiltag til promovering af en plade eller shows de skal lave osv.?

I den sammenhæng arbejde de jo for virksomheden, - arbejder for at sælge pladen lige som de også gør når de sælger cd'er fra deres live jobs på vegne af pladeselskabet, som de så efterfølgende bliver betalt af på basis af cd-salget.

Jeg har haft talt med SKAT (moms) om det med hvordan repræsentationsudgifter skulle betragtes og det kunne de ikke umiddelbart give et bud på så jeg har skrevet dem en mail men den venter jeg selvfølgelig stadig svar på... men jeg skal jo have en mening om sagen inden fristen for 2009 selvangivelsen (som jo heldigvis er udskudt :-)).

MVh

Jan

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)