Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisoransvar - stiftelse af selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Inspireret af tidligere skriverier har jeg siddet og luret lidt på hvordan en revisor hæfter i forbindelse med værdifastsættelse af eksempelvis inventar.

Såfremt jeg ønsker at stifte et selskab og ønsker at indskyde vatrondeller for 80.000,- som virksomhedens egenkapital skal jeg da have en revisor til at lave et stykke papir hvor han siger god for at værdien af vatrondellerne er de 80.000.

Men hvad nu hvis revisoren og undertegnede tager fejl og markedsværdien for vatrondellerne ikke er nævnte 80.000,-?

Jeg mener at have handlet i god tro da jeg har revisors ord for at værdien er til stede, men såfremt E&S mener værdien ikke er til stede kan jeg så på nogen måde gøre krav overfor revisor? Jeg er jo på ingen måde interesseret i at miste hverken selskab eller honoraret til revisoren.

Jeg mener Revisor Olsen kommenterede et tidligere indlæg og gjorde opmærksom på at revisoren havde en forsikring til netop denne type sager, men synes ikke jeg kan finde noget konkret.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du jo godt men styrelsen blander sig normalt ikke i værdiansættelssspørgsmålet (so også kan være utroligt vanskeligt fordi det ofte baseres på efterfølgende forventninger til produktet - særligt når vi taler om immaterielle aktiver (jeg aner ikke hvad vatrondeller er - særlige frikadeller o.l.).

Hvis det vi taler om er en skattefri virksomhedsomdannelse vil spørgsmålet om hvorvidt værdien er den rette angiveligt aldrig komme op.

Det revisor udtaler sig om er normalt at værdien mindst udgør de 80.000. Dvs. den kan sagtens være højere og revisor anvender normalt det såkaldte forsigtighedsprincip.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Vatrondeller - små runde vat-fiduser... men det er sagen uvedkommende; det kunne lige så vel have været kontormøbler...

Mit spørgsmål er blot at såfremt revisoren har tilsidesat forsigtighedsprincippet og vurderet meget forkert OG styrelsen (som jeg kan forstå har været tilfældet hos et par uheldige aminoer) har blandet sig for derefter at underkende stiftelsen - har revisoren så en forsikring der hjælper kunden?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

steinway:
urderet meget forkert OG styrelsen (som jeg kan forstå har været tilfældet hos et par uheldige aminoer) har blandet sig for derefter at underkende stiftelsen - har revisoren så en forsikring der hjælper kunden?

Ups.... den har elektrikeren fået galt i halsen. I "den unævnelige sag" er der efter Erhvervs- og Selskabsstyrelsens opfattelse sket stiftelse mod indskud af fordring på stifter, hvilket man ikke må. Der er ikke tale om en vurderingssag.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

ahh.... måske jeg skulle holde mig til stikkontakterne... de bliver i det mindste siddende når først de er skruet fast hvilket man ikke just kan sige om indlæggene herinde :-)

Tak for rettelsen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

En hurtig tilføjelse....

Der har været flere sager hvor en revisors forsikring ikke dækkede ved fejl i forbindelse med udarbejdelse af en vurderingsberetning. Eksempelvis hvis det efterfølgende viser sig at bygge på falske faktura....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Steinway

I dette tilfælde ville vurderingen kunne bekræftes i henhold til fakturaer m.v., herudover er det også muligt at indhente trediemands vurdering som grundlag, hvilket for øvrigt sker ofte, især omkring immaterielle aktiver eks. goodwill.

M.h.t. forsikring afhænger det af, hvor alvorlig fejlen er og om den kan tilskrives som værende grov eller særlig gorv som fejl. I sidstnævnte tilfælde dækker forsikringen ikke.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)