Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for bøger som forfatter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, jeg er forfatter og har kunstnerisk skaben som erhverv i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg har brugt Amino en hel del, men først meldt mig til som medlem nu. Det er et rigtig godt community synes jeg!

Mit spørgsmål:

Jeg har indtil nu trukket udgifter til romaner fra i mit regnskab, men har svært ved at finde nogle egentlige regler om det. Det er bøger jeg læser og lader mig inspirere af, og jeg trækker kun bøger fra der falder i de genrer jeg arbejder med som forfatter.

Jeg ved at mange virksomheder trækker faglitteratur fra i regnskabet, men det er jo reelt skønlitteratur der er tale om her, på trods af, at det for mig er mit fag.

Er der nogen der har erfaring med dette, og kender nogle mere præcise regler/normer for hvordan man gør? For mig er det jo en investering i mit eget arbejde, men jeg ved ikke om Skat kan forholde sig til noget så abstrakt som forfattervirksomhed :P

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt følge dine betragtninger men udgangspunktet er at du ikke kan få fradrag for disse udgifter. Når det så er sagt så vil der næppe være nogle som siger noget til det i praksis hvis vi taler om begrænsede udgifter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Hvordan fandt du frem til udgangspunktet dog, er der nogle regler/paragraffer et sted hvor man kan læse sig til dette?

Og ja, det er jo ret begrænsede udgifter, fordi for det første køber jeg stort set kun e-bøger til dette formål, som er langt billigere end normalt, og så er det kun de genrer mit "forfatterpensum" dækker jeg bogfører sådan.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Grundreglen i Statsskattelovens § 6 er, at du har krav på fradrag for de nødvendige udgifter, som du har afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde din indkomst. Dine bogindkøb skal have en naturlig sammenhæng med dine arbejdsmæssige aktiviteter.

Det vil sige, at du i princippet skal kunne dokumentere, at de bogudgifter som du afholder også har givet dig en indtægt i løbet af det samme eller det umiddelbart efterfølgende skatteår.

Jeg er på linie med Bent i, at beskedne bogudgifter næppe giver anledning til problemer.

/Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Han kunne jo hævde at han har skrevet dem af/kopieret dem Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Jun 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha, ja det er jo også en måde at dokumentere det på, men jeg løber vist ind i en masse andre problemer så! Det skal  ikke være en hemmelighed at jeg, og stort set alle andre, lader os inspirere af hinandens ordvalg, ideer og tanker, men at lave direkte plagiat for at få et par fradrag i regnskabet er måske lige på vippen af god smag :P

Men jeg takker meget for svarene, jeg har i hvert fald ikke fortrudt at jeg langt om længe fik skrevet mig op som "ægte" medlem. :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Big Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)