Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed og Papegøjeplader?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens på debatten :)

Jeg har startet et lille firma, under virksomhedsordningen, da jeg er på SU, og gerne ikke vil være begrænset af de 100.000 jeg må tjene der.

Spørgsmålet er så, jeg har en bil på papegøjeplader, som jeg selv har købt, og betalt momsen af osv. Jeg har tænkt mig at anvende bilen i erhvervsmæssig regi, og benytte mig af kørselgodtgørelser. Men talte med en kammerat forleden, som påstod hans revisor havde sagt, at når han går sådan, har han ret til at trække momsen fra diesel og driftomkostningerne - og stadig få de 3,56 i godtgørelse.

Kan dette passe? Efter hvad jeg har læst mig frem til, kan det ikke lade sig gøre - med mindre man laver en vurdering af bilen, om hvor meget der er til privat og erhverv, men så ryger kørselsgodtgørelsen jo?

 

/Rasmus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rasmus

Ja det er faktisk sandt. SKAT forsøgte på et tidspunkt at "ensrette" dvs. at hvis en bil skattemæssigt blev anset som privat så skulle den også momsmæssigt anses for privat og vice versa.

Hold da den, hvor de fik brok og bøvl og hele styresignalet blev trukket tilbage.  Så ja - du kan få momsfradrag for driften og udbetale dig selv skattefri kørslesgodtgørelse.

Den eneste forudsætning er, at bilen (også) anvendes til momspligtige formål og at din omsætning er mere end 50.000 kr. ekskl. moms om året. Mht. skatten, forkrav osv. så kommer der sikkert nogen og supplerer mig.

Vh
Lars

Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay.. Det var utroligt, troede ikke mine egne ører da han sagde det, det er jo næsten for godt til at være sandt.

Jeg regner med at min bil ca. kommer til at køre 10.000 km i erhvervsmæssig regi om året. Det eneste der kan blive et problem for mig, er at holde omsætningen over de 50K om året. Men vil det så sige at jeg bare skriver mine diesel kvitteringer ind i mit regnskab som en udgift? og derved får fuld moms tilbage for dette? selvom jeg måske bruger bilen 85% privat?

Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ingen svar til dette? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Det er så ikke helt korrekt, som der skrives.

Fuld fradrag moms..ja..hvis de faktiske omkostninger bruges. Disse fordeles så ekskl.. moms erhverv/privat

kørsel.

Men det er enten 3,56 pr. km erhvervskørsel eller ovennævnte..ikke både og.

MvH

Peter

Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Takker for svaret, det var også sådan jeg forstod det, det ville næsten være for godt til at være sandt hvis man kunne begge dele :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Det kan desuden nævnes, at der kun kan skiftes princip een gang pr. bil.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Peter - Revisor:
Det er så ikke helt korrekt, som der skrives.

Jo !

Nedenstående klippet fra Momsvejledningen J.2.4.2 Vare- og lastvogne - drift § 41, stk. 2.

Vh
Lars

SKM2007.878.SKAT har SKAT tilbagekaldt SKM2007.602.SKAT og meddelt, at der fortsat er fuld momsfradragsret for udgifter til drift af varebiler med tilladt totalvægt på ikke over 3 tons, der bruges blandet privat/erhverv, uanset den skattemæssige behandling af bilerne, dvs. fuld fradragsret når:

 

  1. Bilen er placeret i virksomhedsordningen, og indehaveren bliver beskattet af fri bil.
  2. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel med en forholdsmæssig andel af de faktiske udgifter.
  3. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.
  4. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel med de faktiske dokumenterede udgifter pr. kørt km.
  5. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja da...tænker på den skattemæssige behandling, men her taler vi jo udelukkende moms.

Så Lars har retYes

MvH

Peter

Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så er vi tilbage ved at det er korrekt, at momsen kan trækkes fra - selvfølgelig ikke skatten... det er jo kanon :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)