Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dette indlæg er dedikeret til unge iværksættere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 214
Fra  Zen Dojo Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer og andre iværksættere!

 

Her fornylig kom jeg på en fed idé og virksomhedskoncept. Idéen er at lave en virksomhed, som består af unge hoveder. Jeg oplever nemlig at der er utroligt mange små virksomheder, der drives af unge. Nogle af disse virksomheder styres nogle gange af kun én person, hvilket efter min mening ikke er så optimalt. Så hvorfor ikke lave en større virksomhed, med mange mennsker med mange forskellige kompetencer, som er super fleksible. 

De mennesker som er "med" i denne virksomhed, kan både opererer som freelancer, deltid og fuldtid. 

Hvad synes I? God eller dårlig idé?

 

Bedste hilsen

Jimmy Wington Le

 

PS. Har fået inspirationen fra Arla ;)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Umiddelbart synes jeg ideen lyder dårlig. Det hele kan nemt gå op i hat og briller.

Det kunne måske gavne med en enkelt gammel stodder med masser af erfaring til at højne niveauet.

Fra Stenløse
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 449
Fra  VATO - Programmering & Design Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes det er en fantastisk idé.

Er selv ung udvikler og synes unge folk ser anderledes på designs, programmerings løsninger osv. Så det kan helt sikkert godt føre til noget positivt i længden tror jeg :)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 214
Fra  Zen Dojo Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jørgen

Jeg tror blot det kræver en god administration :-)

 

@Simon

Tak! Kan du ikke sende en mail til jwl@wingtongroup.com, så kan vi lige snakke videre om det der :-D

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

På overfladen løser idéen et par minimale problemer omkring administration billig adgang til kompetancer m.v.

Under overfladen skaber den en hel del flere problemer i forhold til ejerskabsandele, bestemmelsesret, focus, arbejdsmoral, ansvar for gruppen eller ansvar for sin egen success m.v. Hvilket faktisk også illustreres ganske godt af alle de interne kampe der har været i Arla igennem tiderne. ;-)

Hvis man tager udgangspunkt i den branche jeg kender som er webudviklerer, så starter de fleste selvstændigt fordi de er blevet trætte af at blive trådt under fode i en stor organisation. Det problem ser jeg vanskeligt at løse i den foreslåede konstruktion?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 214
Fra  Zen Dojo Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fuldstændig korrekt. Men jeg oplever også, at det nogle gange kan være svært at finde kunder, som helt ung iværksætter. Og motivationen kan sommetider halte en smule. Altså min tanke i starten var jo også, at jeg ikke gad at være en del af en stor organisation, men heller være min egen herrer. Men siden da har jeg lært nogle ting og haft nogle erfaringer, som har ændret min holdning og tankegang. 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære unge :)

Jeg er nu i skrivende stund tæt på 42 somre. For nogle (mange) år siden stiftede jeg som ung et forlag, hvor jeg sammen med en partner udgav magasiner om spil - computerspil. Vi var alle sammen en flok unge i starten af tyverne og uden stor erfaring inden for forretninger.

På et tidspunkt hyrede vi en ældre herrer - han var i starten af fyrrerne :) - og det var en super ide.

Den ældre herrer fik hjulpet os med mange gode råd på det organisatoriske og andre områder.

Så ideen med en masse unge brushoveder med skæve ideer, og nogle erfarne rådgivere kan jeg kun bifalde.

Held og lykke med projektet.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lige som en uddybning, så er jeg klar over at der er en række unge mennesker i webbranchen der starter selvstændigt op uden at have en fortid i en "træls stor virksomhed". Til dem vil jeg dog helt klart anbefale at prøve den "trælse store virksomhed" af før de kaster sig ud i livet som selvstændig webudvikler.

En af de vigtigste konkurrenceparametrer i netop den branche er erfaring og den er meget vanskelig at få på projekter af en vis seriøsitet og størrelse i et lille selvstændigt nystartet firma, hvis man ikke har et netværk af tidligere kollegaer og kunder som kender en.

Det er blevet rigtig moderne at være selvstændig, men hvis jeg skal være lidt "morfar-agtig" så ville jeg helt klart opfordre mange unge med en drøm om at være selvstændig til at tage nogen års arbejde hos en stor virksomhed inden for branchen.

De fleste unge selvstændige, jeg møder, mangler sjældent evnerne til at producere deres produkt eller få idéerne, men derimod forretnings- og branche-kendskab, samt et netværk. Samtidig mangler mange også en forståelse af hvad det kræver at drive en virksomhed ud over alle de "spændende" ting. Dvs hvad skal der til for at få råd til medarbejdere (ud over løn), hvordan skal man behandle medarbejdere og hvordan får man dem til at yde bedst, hvordan taler man med banken hvis man er i bekneb, hvad er et regnskab og hvilke arbejdsforhold har f.eks. en sælger brug for i forhold til en programmør osv.

Det resulterer derfor temmelig ofte i at unge iværksættere ender med at indgå en masse forskellige individuelle partnerskaber med andre selvstændige (det virker også som det mindst risikofyldte på mange) og på den måde bliver deres virksomhed ved med at være en en-mandsvirksomhed langt hen af vejen og derfor opnår de sjældent kendskab til ledelsesdisciplinen og bliver i sidste ende rendt over ende / købt af ældre samarbejdspartnere og større virksomheder når de kører surt i at være sig selv, alene på kontoret, eller hvis det første projekt ikke lige lykkes.

Jeg vil derfor godt benytte lejligheden til at slå et slag for den gode gammeldags mesterlære i form af af som ung iværksætter at tilegne sig erfaring som selvstændig ved at lade sig ansætte i en eksisterende virksomhed i nogen år. Ikke fordi man skal være funktionær resten af sine dage, men fordi det er en rigtig god måde at lære at drive en virksomhed hvis man er opmærksom på sine omgivelser og bruger sin ansættelse til at forstå hele virksomhedens struktur og miljø ved at tale med alle sine kollegaer og prøve at forstå deres arbejdsfunktioner. 

Det bedste ved den uddannelse er at man får penge for det. Som regel en del mere end S.U. ;-)

Bare lige mine 2 cents. Beklager hvis det kom for meget off-topic :-)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Thomas Cuno, i at en flok unge brushoveder med et par erfarne rådgivere omkring også kan være en god ide.

Jeg tror dog ikke løsningen er så god hvis ikke de erfarne folk er en del af selskabet, for så ender det alligevel med at være et ungt brushovede der skal stå for de praktiske ting i spidsen, og det er som regel i den job-position at praktisk erfaring er en rigtig god ting.:-)

Man kan samtidig lære utrolig meget af gode rådgivere, men min erfaring siger mig at en rådgiver langt fra kan give dig den samme "grundbase" som oplevelser fra det virkelige kan (dvs rent faktisk at være en del af en stor virksomhed og iagttage hvordan den gebærder sig i alle kroge, i modgang og medgang).

Et helt selskab af unge brushoveder der arbejder sammen vil jeg måske som eventuel kunde være lidt betænkelig ved. Ikke ud fra et produktsynspunkt, men mere om selskabet så også eksisterer til at understøtte deres løsninger efter et år når der pludselig kommer noget andet og mere spændende :-)

Groft sagt er den originale idé jo mest af alt bare et konsulenthus, med kriteriet om at konsulenterne skal være unge folk. ;-)

Det kan helt sikkert skrues fornuftig sammen så man udnytter de unge talenter, men jeg tror idéen har brug for lidt mere konkrette holdepunkter end bare "en masse unge der arbejder sammen" og "Du skal bruge os fordi vi er en masse unge selvstændige". Der mangler ligesom en årsag til hvorfor man som kunde skulle komme til et sådan firma i stedet for alle de andre konsulenthuse, som har erfaringerne med at drive den type virksomhed :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)