Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud i virksomhed ved siden af fast arbejde vs rubrik 111

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs,

I rigtig god tid er jeg i gang med at få sendt min udvidede selvangivelse afsted ... jeg troede dog, det var en ganske banal sag, da der ikke lige har været den store aktivitet i min virksomhed, men nu er jeg pludseligt blevet rundt på gulvet og håber I kan assistere lidt:

Jeg har et normalt (ca.) lønmodtager job og ved siden af startede jeg sidste år en konsulent virksomhed. Jeg udbetalte en lille sjat penge af overskuddet i 2009 og lod resten stå som en slags opsparing, så jeg slap for topskat i stor stil. Dvs., det var sådan jeg i min naivitet troede man kunne gøre - at man så kunne angive denne lille udbetaling i selvangivelsen. Men så vidt jeg kan læse omkring rubrik 111, så skal jeg angive HELE overskuddet og ikke bare den sjat, jeg udbetalte. Er det korrekt forstået, at det faktisk er hele virksomhedens overskud, der skal angives her, uanset pengene ikke er udbetalt endnu (dvs. overført fra firma til privat konto)?

I så fald må jeg hellere begynde at kigge på virksomhedsskatteordningen så alle pengene ikke bliver spist af topskat, selvom det jo så begynder at lugte så komplekst, at der skulle have været en revisor med og at jeg skulle være startet i lidt bedre tid... Jeg havde ikke forestillet mig / håbet på, det skulle blive nødvendigt med min lille omsætning. Jeg havde godt hørt om ordningen, men havde egentlig troet, det var en smart fidus, hvis man fx havde renteudgifter. Kan jeg overhovedet påbegynde den ordning her nu midt i det hele efter jeg har fået udbetalt penge i både 2009 og 2010 til min private konto?

På forhånd tak for gode råd! (... og beklager hvis det er FAQs, kunne dog ikke lige finde noget eksisterende, der matchede tilstrækkeligt)

Hilsen Ulrik

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja, du skal desværre beskattes af hele overskuddet - hvis du ikke har valgt virksomhedsordningen.

Du kan i princippet stadigvæk nå, at vælge virksomhedskatteordningen, da du laver valget i forbindelse med indsendelse af selvangivelsen. Der kan dog være den problemstilling, som hedder at virksomhed og privatøkonomien skal være adskilt.

Hvis du ikke kan nå at overskue konsekvenserne inden 30/6, har du også mulighed for at omgøre dit valg, jeg mener det er frem til ca. næste års selvangivelse.

Jeg kan ikke lige gennemskue ud fra de få informationer, om det i dit konkrete tilfældet vil kunne betale sig at få en revisor til at hjælpe dig.

Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svar!

Det drejer sig om ca. 120.000 kr. i firmaet, så min oprindelige tanke var, at ~10.000 til en revisor var sådan lidt rigeligt, det kunne jeg vel selv klare... Men jeg tror, jeg kaster håndklædet i ringen - det lyder bestemt som om, jeg er nødt til at benytte virksomhedsskatteordningen og det tør jeg absolut ikke kaste mig ud i på egen hånd. Så kan man jo bare ærgre sig over ikke at have inddraget en revisor tidligere, mens jeg fx kunne have nået at kaste pengene ad en ratepension til :-/.

Ulrik

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, hvis vi snakker topskat af hele overskuddet, så tror jeg nu, at jeg personligt ville overveje, at få en revisor til at kigge på det. Husk du kan få fradrag for revisorregningen i virksomheden. :)

Tilmeldt 20. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Historien ender givetvis lykkeligt - jeg har fundet en revisor, som dels godt kunne nå at lave min selvangivelse, dels mente, jeg ikke havde gjort for meget i nælderne (burde stadig kunne bruge virksomhedsskatteordningen og slipper dermed for at kaste alle pengene ad topskat til). Og så skulle hun kun have 3.000 for assistancen - ingen tvivl om, det er sådan jeg gør i fremtiden :-)!

Ulrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)