Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rådgivere, coaches, foredragsholder, eksperter m.m. er dårligere stillet!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

 

Man kan glædeligt se i dag, at flere og flere iværksættere sælger deres viden igennem rådgivning, coaching, konsultationer, kurser og foredrag m.m. Men hvor får de hjælp fra?

 

Lad mig have lov til at kalde en iværksætter der sælger sin viden for en ”vidensiværksætter”.

 

Personligt, er jeg meget forundret over at se, at iværksætterkurser, salgskurser og diverse iværksætterrådgivere lægger forsat stor vægt på den traditionelle tilgang, i den måde man sælger og markedsføre sig på, når man sælger vidensprodukter.

 

I den traditionelle tilgang fokuserer man på produktets funktion, udbytte og fordele. Er dette også den rigtige tilgang når man vil sælge sin viden?

 

  • Dette er et fysisk produkt.
  • Jeg er produktet.

 

Opfatter du, at der er forskel på disse 2 udsagn?

 

Hvis der er en forskel, mon ikke der også er en forskel på købsgrundlaget fra kundens side?

 

Ser du, viden er jo en individuel opfattelse. Dvs. der er altid 2 sider af sandheden (min og kundens) og dette vil automatisk skabe en helt anden tilgang til ens potentielle kunder.

 

Lad mig give dig 2 eksempler –

 

Fysisk produkt.

Når 2 leverandør sælger det samme produkt til samme pris, så er det op til kunden, hvilken leverandør kunden har størst tillid til, da produkt og pris er den samme.

 

Vidensprodukt.

2 rådgivere sælger den samme viden til samme pris, men den formidles på 2 forskellige måder, da vi kommunikerer forskelligt. Derfor opleves vidensproduktet også forskelligt hos den samme kunde.

 

Set fra kundens side, så skal kunden tag stilling til opfattelsen af værdien af viden, ud fra den måde den bliver formidlet på, samt om kunden har tillid til rådgiveren.

 

Man kan hurtigt konkludere, at være vidensiværksætter kræver en helt anden tilgang til at sælge og markedsføre sig på.

 

En vidensiværksætter skal bl.a. forholde sig til følgende:

  • Hvordan forklarer jeg min ekspertise, så kunden opfatter det på den måde, jeg ønsker?
  • Hvordan skal kunden kunne relatere til værdien af min ekspertise?
  • Hvordan forklarer jeg min pris, når min viden ikke kan måles på bundlinen, da der også er andre faktorer som spiller ind?
  • Hvordan sikrer jeg mig, at kundens indlærte viden ikke glemmes efter 14 dage?
  • Hvordan sikrer jeg mig, at min rådgivning/hjælp forankres i kundens/virksomhedens adfærd og kultur som værdi?
  • Hvis kunden siger, at det ikke har virket, hvad gør jeg så?
  • Hvordan får jeg eller min viden større ”værdi” på markedet?
  • Er det mig personligt eller min viden der skal markedsføres?
  • Kan min viden markedsføres som et produkt og hvordan det?

 

Jeg tænker, hvor får vidensiværksættere hjælpen til salg og markedsføring, som de skal bruge til at opnå succes?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vil bare lige sige tak for stjernerne Smile

Er der ingen der har kendskab til spørgsmålet?

Hvis ikke, jamen så er der jo et eksistensgrundlag for en forretning her Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er enig i dit spændende indlæg. Der er alt for meget traditionel tænkning bla videniværksætterne. Omvendt er det mit indtryk at det er masser af konsulenter på området og masser af bøger/ materiale at finde inspiration i. Så kan man så diskutere hvorfor der ikke er mere nytænkning på dine relevante spg :) Anna
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej  Glenn,

Spændende - og dejligt ord "vidensiværksætter" :-)

Jeg har selv været det igennem og er stadig. Jeg tænkter, at nogle af de ting, du nævner, skal man købe sig til via god rådgivning. Som hjælp til foredragsholdere er der fx www.one2speak.dk som jeg ikke har benyttet mig af endnu, men det kunne da bestemt være en mulighed en dag. Anders laver i hvert fald nogle fabelagtige nyhedsbreve til foredragsholdere. Jeg har også været til rådgivning i Væksthus Hovedstadsregionen, men der lignede rådgivningen også meget det man kunne kalde traditionel produktsalg.

Jeg har selv talt med andre foredragsholdere i opstartsfasen, og de mangler virkelig hjælp. Især til at se sig selv som produkt. Jeg får selv uundværlig hjælp af Martin fra www.overt.dk, men måske kunne der godt være plads til en rådgivende virksomhed på området.

Jeg tror, at mange vidensiværksættere som jeg selv har en lang overgang fra fast job til at springe ud i det, så måske har man også en klat penge til rådgivning.

Jeg glæder mig til at høre, om andre har noget til dette spændende emne.

Bedste hilsener

Tommy 

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna.

Det lyder super.

Kan du dele med os andre, hvem du oplever som kan hjælpe vidensiværksættere?

Jeg forstår ikke helt den med nytænkningen, kan du uddybe?

Den nysgerrige

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen :) Tænker såmen blot på de mange kreative konsulenter inden for marketing og salgsområdet :) der er jo læssevis med erfaringer fra hhv "oplevelsesøkonomi" og "service business"... Mht "nytænkning" tænker jeg såmen på mindre produktfokus og mere behovsfokus i bred forstand. Kan man vende forretningsmodellen helt om tror jeg man er kommet langt. Undskyld de korte svar :) er på smsrtphone i dag :) god søndag
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@Tommy.

Tak for dit gode input. Jeg har også støttet på One2Speak, og jeg oplever at de har fat i noget af det helt rigtige i deres måde at forbinde Viden med Omsætning.

@Anna.

Nu forstår jeg dig bedre. Tak

Jeg glæder mig til at læse hvad I andre Aminoer tænker Big Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)