Hej.
Man kan glædeligt se i dag, at flere og flere iværksættere sælger deres viden igennem rådgivning, coaching, konsultationer, kurser og foredrag m.m. Men hvor får de hjælp fra?
Lad mig have lov til at kalde en iværksætter der sælger sin viden for en ”vidensiværksætter”.
Personligt, er jeg meget forundret over at se, at iværksætterkurser, salgskurser og diverse iværksætterrådgivere lægger forsat stor vægt på den traditionelle tilgang, i den måde man sælger og markedsføre sig på, når man sælger vidensprodukter.
I den traditionelle tilgang fokuserer man på produktets funktion, udbytte og fordele. Er dette også den rigtige tilgang når man vil sælge sin viden?
Opfatter du, at der er forskel på disse 2 udsagn?
Hvis der er en forskel, mon ikke der også er en forskel på købsgrundlaget fra kundens side?
Ser du, viden er jo en individuel opfattelse. Dvs. der er altid 2 sider af sandheden (min og kundens) og dette vil automatisk skabe en helt anden tilgang til ens potentielle kunder.
Lad mig give dig 2 eksempler –
Fysisk produkt. Når 2 leverandør sælger det samme produkt til samme pris, så er det op til kunden, hvilken leverandør kunden har størst tillid til, da produkt og pris er den samme.
Vidensprodukt. 2 rådgivere sælger den samme viden til samme pris, men den formidles på 2 forskellige måder, da vi kommunikerer forskelligt. Derfor opleves vidensproduktet også forskelligt hos den samme kunde.
Set fra kundens side, så skal kunden tag stilling til opfattelsen af værdien af viden, ud fra den måde den bliver formidlet på, samt om kunden har tillid til rådgiveren.
Man kan hurtigt konkludere, at være vidensiværksætter kræver en helt anden tilgang til at sælge og markedsføre sig på.
En vidensiværksætter skal bl.a. forholde sig til følgende:
Jeg tænker, hvor får vidensiværksættere hjælpen til salg og markedsføring, som de skal bruge til at opnå succes? |
Vil bare lige sige tak for stjernerne
Er der ingen der har kendskab til spørgsmålet?
Hvis ikke, jamen så er der jo et eksistensgrundlag for en forretning her