Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp mig med et regnestykke, så er du sød.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal starte en webshop med salg af bøger, og har i den forbindelse forsøgt at regne lidt på hvad en realistisk indtjening vil være vs. udgifter.

Anja Lysholm herinde fra, har været så sød og venlig at forklare mig hvordan rabatsystemet, forlag og boghandlere imellem, fungerer. Håber at det er ok at jeg citerer dig her Anja:

"De fleste forlag giver boghandlerne 35 % i rabat - i et særdeles underligt prissystem hvor man ikke har nettopriser, men udsalgspriser som boghandlerne så får "rabat" af (rabat=deres fortjeneste). Dvs. min nye bog koster f.eks. 129 kr. i boghandlen - det er 103,20 uden moms, og af dem skal boghandleren tjene de 35 % - så de køber altså bogen af mig for 67,08 kr. pr. stk."

Dette har jeg nu siddet og regnet lidt på, men jo mere jeg regner (matematik var aldrig min stærke side), des mere forvirret bliver jeg. Derfor håber jeg at nogen kan hjælpe med et opklarende svar.

Bruger lige et helt konkret, tilfældet eksempel her:

Lars Keplers bog "Hypnotisøren", har en udsalgspris på 349,95 kr. Hvis jeg skal følge Anja's eksempel, så ville det så være 279,96 kr. uden moms. Dette ganger jeg så med 0,65 (da forlaget skal have de 65%) og får så 181,97 kr., som vil være den pris jeg som boghandler køber bogen for fra forlaget.

Hvis jeg så vælger at beholde udsalgsprisen på 349,95 kr., så skal jeg vel betale moms af dette? Dvs. at jeg skal trække 69,99 kr. fra til det? Altså vil min fortjeneste være 349,95 minus 181,97 (indkøbspris) minus 69,99 (moms) = 97,99 kr. Er dette korrekt, eller har jeg misforstået noget?

De fleste boghandlere vælger så at sælge bogen til langt under udsalgsprisen. I samme eksempel med "Hypnotisøren", sælges den eksempelvis det billigste sted for 199,00 kr. (gennemsnitsprisen for de 9-10 største shops, ligger på 261,42).

Det jeg så nu bliver forvirret over, er hvorvidt de så stadig betaler momsen på 69,99 kr. når de sætter prisen ned, eller om de kun betaler momsen af de 199,00 kr., altså 39,80 kr.?

Grunden til at jeg bliver i tvivl om hvorvidt jeg har misforstået noget fuldstændig, er at jeg simpelthen ikke kan se hvordan det løber rundt for dem, med de dumpede priser.

Selv hvis man kun betaler moms af det beløb man sælger bogen for og ikke af udsalgsprisen (og jeg tror at det er sådan det hænger sammen), så ville regnestykket jo se således ud:

199 minus 181,97 (indkøbspris) minus 39,80 (moms) = et tab på 22,77 kr. Her er der ikke engang regnet med fragten, som jeg mener ligger på 65-70 kr. for privatforsendelser hos Post Danmark, hvis de ellers sender det som pakke? Langt de fleste af de store shops, tager enten 19 eller 0 kr. i fragt. Altså ville de stå med et yderligere tab på ca. 46-65 kr. oven i de 22,77 kr.

Jo, jeg ved godt at man skal satse på mersalg osv., men kan stadig ikke se hvordan de får det til at løbe rundt, hvis ovenstående regnestykke er rigtigt? Selv hvis man regner med gennemsnitsprisen, i stedet for den billigste, så vil de jo stadig have et tab på ca. 20-40 kr. når fragten er betalt, afhængigt af om de tager 0 eller 19 kr. for denne. Hvordan pokker får de råd til lager, medarbejdere, drift af hjemmeside, marketing osv?

Det hele er muligvis meget simpelt og det er muligt at jeg har misforstået et eller andet grelt, men det hænger simpelthen slet ikke sammen for mig?

~ Amaris

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris

Man betaler kun moms af det beløb som kunden betaler, dvs. i dit eksempel så betales der moms af 199 kr, altså en moms på 39,80 kr.

Der er rigtigt hård konkurrence på bogmarkedet, og jeg tror bestemt ikke at det er hver gang boghandleren har overskud på første ordre. Bogpriser har bestemt heller ikke gjort konkurrence mindre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby.

Mange tak for dit hurtige svar, det er sødt af dig. Havde dog næsten håbet på at du ville fortælle mig at jeg havde regnet forkert et sted, hehe.

Du har helt ret i at der er kæmpe konkurrence på det marked, det er jeg ikke blind overfor. Synes dog bare at det var et helt ekstremt tab at have på et enkelt salg. Nu er der jo selvfølgelig også tale om en bestseller i det konkrete eksempel, hvilke er dem priserne dumpes mest på og jeg er sikker på at de ikke har den slags tab på alle deres salg.

Det giver jo dog selvfølgelig sig selv - i ordets forstand, at bestsellerne er dem de sælger flest af, og derfor må det jo alligevel dreje sig om en pænt stor procentdel af salget som de har tab på. Der skal da godtnok hives nogle kroner ind på de andre bøger, før man overhovedet når et overskud et sted.

Og indrømmet, plejer selv at bruge bogpriser eller boghit når jeg skal købe bøger. Det er ikke det eneste jeg vælger ud fra, men når der kan være 100-150 kroners forskel i prisen på selvsamme bog, så er det ganske rart lige at tjekke først.

~ Amaris

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Amaris Charvell:

Selv hvis man kun betaler moms af det beløb man sælger bogen for og ikke af udsalgsprisen (og jeg tror at det er sådan det hænger sammen), så ville regnestykket jo se således ud:

199 minus 181,97 (indkøbspris) minus 39,80 (moms) = et tab på 22,77 kr. Her er der ikke engang regnet med fragten, som jeg mener ligger på 65-70 kr. for privatforsendelser hos Post Danmark, hvis de ellers sender det som pakke? Langt de fleste af de store shops, tager enten 19 eller 0 kr. i fragt. Altså ville de stå med et yderligere tab på ca. 46-65 kr. oven i de 22,77 kr.

Jo, jeg ved godt at man skal satse på mersalg osv., men kan stadig ikke se hvordan de får det til at løbe rundt, hvis ovenstående regnestykke er rigtigt? Selv hvis man regner med gennemsnitsprisen, i stedet for den billigste, så vil de jo stadig have et tab på ca. 20-40 kr. når fragten er betalt, afhængigt af om de tager 0 eller 19 kr. for denne. Hvordan pokker får de råd til lager, medarbejdere, drift af hjemmeside, marketing osv?

De opnår sikkert en meget bedre pris, hvis de tager en kæmpe mængde...

Ellers er det vel et tilbud for at lokke kunder til ligesom supermarkederne gør med f.eks Vaskepulver, Coca Cola, Øl osv... De taber penge, men satser på et genkøb eller at kunden køber flere produkter med første ordre...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
De opnår sikkert en meget bedre pris, hvis de tager en kæmpe mængde...

Nu foregår det jo, hos en stor del af onlineboghandlerne i hvert fald, sådan at man egentlig ikke er lagerførende i den forstand, men først køber bogen når bestillingen er afgivet. Men for nogen skal det nok gøre sig gældende.

Fashion-Seller:

Ellers er det vel et tilbud for at lokke kunder til ligesom supermarkederne gør med f.eks Vaskepulver, Coca Cola, Øl osv... De taber penge, men satser på et genkøb eller at kunden køber flere produkter med første ordre...

Det tror jeg at du har helt ret i. Men som sagt, så skal der da en hulens masse mersalg eller genkøb (hvis genkøbene da ikke også er bestsellere med tab) til, for at dække det tab og nå et anstændigt overskud. Skal måske bare prise mig lykkelig over, at det alligevel ikke er Dan Brown og femi-/svensker krimi målgruppen jeg satser på at have mest fokus på, hehe. 

~ Amaris

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Amaris Charvell:

Fashion-Seller:
De opnår sikkert en meget bedre pris, hvis de tager en kæmpe mængde...

Nu foregår det jo, hos en stor del af onlineboghandlerne i hvert fald, sådan at man egentlig ikke er lagerførende i den forstand, men først køber bogen når bestillingen er afgivet. Men for nogen skal det nok gøre sig gældende.

Er det os tilfældet ved de største online sælgere? Jeg går ud fra, at de priser du nævner gælder online shops og ik fysiske butikker (du nævner nemlig prisen + fragt)...
Mange onlineshops køre med hurtig levering, og derfor er de jo nødtil at lagerføre. Og er det en bestseller, så er det jo en sikker lagerføring!

Amaris Charvell:

Det tror jeg at du har helt ret i. Men som sagt, så skal der da en hulens masse mersalg eller genkøb (hvis genkøbene da ikke også er bestsellere med tab) til, for at dække det tab og nå et anstændigt overskud. Skal måske bare prise mig lykkelig over, at det alligevel ikke er Dan Brown og femi-/svensker krimi målgruppen jeg satser på at have mest fokus på, hehe. 

Tjaaa køber kunden 1-2 produkter mere, så er det tabte tjent hjem... Eller kommer kunden igen, og handler flere gange, så har man fået en kunde på en billig markedsføring, som kun koster lidt ved et tab + at det giver et ry som billig...

Så det hele afhænger af strategien bag salget, og det mere fremadrettede salg for shoppen...

 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Er det os tilfældet ved de største online sælgere? Jeg går ud fra, at de priser du nævner gælder online shops og ik fysiske butikker (du nævner nemlig prisen + fragt)...
Mange onlineshops køre med hurtig levering, og derfor er de jo nødtil at lagerføre. Og er det en bestseller, så er det jo en sikker lagerføring!

Nu har jeg jo selvfølgelig svært ved at udtale mig 100 % skråsikkert om hvad de forskellige gør og ikke gør, det er sådan set mere blot et gæt.

De eneste jeg ved der pakker og sender fra eget lager, er Adlibris. De er dog, ironisk nok, dem har den længste forsendelsestid jeg nogensinde har oplevet, så eget lager er altså ikke nødvendigvis lig hurtig forsendelse.

De har før haft skrevet leveringstid 2-5 dage på deres hjemmeside, med hvilket de dog mente at der gik 2-5 dage før de afsendte bogen. Og det er sgu nemt at blive lidt irriteret, når man er blevet sat 2-5 dages leveringstid i vente og så først modtager sin vare efter 10-12, som det har været tilfældet de gange jeg har bestilt noget der. Nu har de så også måtte rette det til: "Afsendes indenfor 2-5 hverdage (plus 2-4 hverdage i forsendelsestid". Inde på bogpriser står de eksempelvis også anført som en af dem med kortest leveringstid, nemlig 1-2 dage, hvilket jo må siges at være lidt vildledende.

Hvad Saxo angår, så ved jeg at de, for ikke så forfærdeligt længe siden, gik fra at bruge GDC som distribution, til DBK (som er det sted alle forlagene principielt sælger deres bøger til, og som du som boghandler indkøber hos), for at formindske leveringstiden. Normalt bestiller man hos DBK, der så leverer til ens egen adresse eller det lager man har outsourcet distributionen til og derfra sendes de så til kunden. Normalt kan man ikke få den ordning som Saxo har med DBK, medmindre man når en betydelig størrelse og omfang.

Det fortæller mig dog, at havde de haft alle bøgerne liggende på lager hos GDC allerede, så havde der jo ikke været noget leveringstid at spare, ved at flytte det til DBK. Altså er mit gæt derfor, at også de førhen først har købt, om ikke alle titlerne, så en del, når bestillingen fra kunden var afgivet. Der ville ikke være nogen logik i det, hvis det ikke var tilfældet.

Forskellen på at være lagerførende og ikke lagerførende, burde i princippet altså kun være én enkelt dag. Altså den dag der bruges på leveringen fra DBK og til distributionsstedet. Altså vil jeg mene at det sagtens kan betale sig ikke at være lagerførende, da man så også udelukker risikoen for at brænde inde med en masse varer.

"Normalen" hos langt de fleste af de store onlineboghandlere, er da også en leveringstid på 1-5 eller 1-7 dage, hvilket jeg tror stemmer ganske godt overens med min teori, om at de ikke opererer med et egentligt lager i den forstand. Hvis du dertil ligger det faktum, at mange af dem har 1 million + titler i udbud, så bliver det hurtigt et meget dyrt lager, hvis de skal have en stak af hver hjemme. Men som sagt, hovedsageligt rent gætværk fra min side.

Og jo, hvad priserne angår, så snakker jeg rent online. De fysiske butikker har nogle helt andre priser at kæmpe med.

Fashion-Seller:

Tjaaa køber kunden 1-2 produkter mere, så er det tabte tjent hjem... Eller kommer kunden igen, og handler flere gange, så har man fået en kunde på en billig markedsføring, som kun koster lidt ved et tab + at det giver et ry som billig...

Så det hele afhænger af strategien bag salget, og det mere fremadrettede salg for shoppen...

 Jamen det løber jo selvfølgelig rundt på den ene eller den anden måde, ellers havde de jo ikke været i live endnu, og der havde da slet ikke været så mange af dem. Havde bare umiddelbart svært ved at gennemskue hvordan de, ikke bare undgik et tab, men faktisk endte med et anstændigt overskud i sidste ende. Men det er måske nok svært at få et realistisk billede af, før jeg rent faktisk står midt i det.

Men du har jo helt ret i at det er det store billede man skal kigge på. Som Jay Abraham ville påpege, så drejer det sig jo om at regne kundens "livstidsværdi" ud, ikke nødvendigvis hvad man tjener, eller ikke tjener, på det enkeltstående salg.

~ Amaris

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)