Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamation efter 1-2 år

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Dec 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål: Hvis man køber en vare f.eks. en cykel, og man som kunde tager den i brug efter 14 måneder. Herefter viser det sig, at der er en mangel ved pedalerne. Fejlen ved pedalerne var der allerede fra start, men kunden opdagede dem først efter 14 måneder, da han tog cyklen i brug.

Kan kunden gøre krav på en ny cykel eller nye pedaler?

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, der skal reklameres indenfor "rimelig tid" ifølge købeloven.

I praksis er det normalt indenfor 2 måneder.

Jeg tror en køber får svært ved at komme nogen vegne med sådan en sag efter 14 måneder, det er jo kunden selv der har bevisbyrden efter 6 måneder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Nej, der skal reklameres indenfor "rimelig tid" ifølge købeloven.

I praksis er det normalt indenfor 2 måneder.

Indenfor rimelig tid, er i forhold til hvornår fejlen bliver opdaget.

Kunden har 24 måneders reklamationsret, og opdager kunden først fejlen efter 14 måneder, ja så er det stadig en fejl du skal rette hvis fejlen har været der fra start. Kunden får heller ikke svært ved at bære bevisbyrden, eftersom produktet ikke har været i brug tidligere.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en discountcykel vil jeg mere eller mindre forvente at cyklen er rustet sammen efter 14 måneder uden brug eller smøring.

Så jeg vil fastholde at det må være kundens opgave at bevise at problemet har været der fra leveringen af, når vi er ude over de første seks måneder af reklamationsretten.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Hvis det er en discountcykel vil jeg mere eller mindre forvente at cyklen er rustet sammen efter 14 måneder uden brug eller smøring.

Så jeg vil fastholde at det må være kundens opgave at bevise at problemet har været der fra leveringen af, når vi er ude over de første seks måneder af reklamationsretten.

Det kan godt være din forventning er at den ikke holder længere men det skal den da produktet skal kunne holde i 24 måneder http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/ og http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

 

 Dressur rytter søger sponsor 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cawi:

Det kan godt være din forventning er at den ikke holder længere men det skal den da produktet skal kunne holde i 24 måneder http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/ og http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/

Ja da, men det kræver da også at kunden passer cyklen med fornuftig service.

Jeg tror ikke du vinder nogen retsag på at købe en cykel, lade den stå 23,5 måned og så klage over at kæden er rustet fast og pedalerne ikke kan dreje rundt.

Der findes heldigvis også ting i retspraksis der hedder sund fornuft og de fleste (formoder jeg) ved at bevægelig mekanik oftest fungerer bedst når det er smurt efter forskrifterne.

Ganske ligesom batterier og andre sliddele i computerudstyr ikke er omfattet af reklamationsretten i samme omfang som resten af produktet de måske sidder i.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:
Jeg tror ikke du vinder nogen retsag på at købe en cykel, lade den stå 23,5 måned og så klage over at kæden er rustet fast og pedalerne ikke kan dreje rundt.

 

Nej, men det har jo ikke rigtigt noget at gøre med det spørgsmål der er blevet stillet. Spørgsmålet er jo soleklart: Hvis et produkt har en fejl fra starten af, har kunden så reklamationsret selvom fejlen først opdages efter 14 måneder?

Svaret på det spørgsmål er uden diskussion: Ja, det har kunden.

At reklamationsretten så ikke gælder i forhold til fejl opstået i forbindelse med forkert brug eller misvedligehold er for så vidt underordnet. Reklamationsretten gælder 24 måneder i DK.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)