1. En kunde køber en pejs til hjemmet af en virksomhed 2. Herefter betaler han en montør for at installere denne pejs, samt opsætning af en væg til pejsebrænde 3. Efter 8 måneder viser det sig, at pejsen har en mangel 4. Virksomheden har ikke mulighed for at give en ny pejs til kunden eller udbedre manglen på pejsen
Nu går spørgsmålet på.
Er med på at virksomheden skal dække pejsen, eventuelt ved give kunden penge tilbage, men er virksomheden forpligtet til at dække omkostininger som kunden har haft i forbindelse med installationen samt omkostningerne i forbindelse med den opsatte væg til pejsebrænde?
Nej, ansvaret er begrænset til pejsen, og hvis fejlen ikke kan udbedres kan pejsen enten byttes eller handlen kan ophæves hvorved kunden får sine penge tilbage.
Man kan argumentere for at kunden har haft udgifter til en montør, men jeg kan som sådan ikke se at det skal være sælgeren af pejsens hovedpine.
Brændevæggen er sagen uvedkommende da den intet har med den handel der omhandler pejsen at gøre.
Jeg vil da forøvrigt også forvente at kunden køber sig en ny pejs / brændeovn, jeg ville nødig undvære min brændeovn når vejret er skidt, så er det sgu en af de mest hyggelige varmekilder der findes, og så giver brændet god motion at hente i skoven :-)
Ændre det noget, hvis situation er således i stedet.
1. En kunde køber en pejs til hjemmet af en virksomhed 2. Herefter
betaler han en ekstern montør for at installere denne pejs, samt nedrivning af noget væg så der er plads til pejsen. 3. Efter 8 måneder viser det sig, at pejsen har
en mangel 4. Virksomheden har ikke mulighed for at give en ny pejs
til kunden eller udbedre manglen på pejsen
A. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har
haft i forbindelse med installationen? B. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har
haft i forbindelse med nedrivning af vægen? C. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har i forbindelse med opsætning af vægen som blev nedrevet?
Ændre det noget, hvis situation er således i stedet.
1. En kunde køber en pejs til hjemmet af en virksomhed 2. Herefter betaler han en ekstern montør for at installere denne pejs, samt nedrivning af noget væg så der er plads til pejsen. 3. Efter 8 måneder viser det sig, at pejsen har en mangel 4. Virksomheden har ikke mulighed for at give en ny pejs til kunden eller udbedre manglen på pejsen
A. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har haft i forbindelse med installationen? B. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har haft i forbindelse med nedrivning af vægen? C. Er virksomheden forpligtet til at dække omkostninger som kunden har i forbindelse med opsætning af vægen som blev nedrevet?
Anders har lige svaret... Det er jo det samme, som du spørger om igen, blot ved at bruge andre ord...