Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat: Inskud fra enkeltmandsvirksomhed til anpartskapital i nystiftelse af selskab.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej skattekyndige.

 

Jeg er lidt i tvivl om hvorledes min enkeltmands virksomhed og min andel i anpartsselskaber skal beskattes.

Jeg oprettede i Juni 2009 et anpartsselskab (A1) sammen med 2 andre og oprettede samtidig en enkeltmandsvirksomhed. Min enkeltmandsvirksomhed er et konsulentfirma, som bl.a. er konsulent for A1. Jeg fik oprettet en kassekredit i mit enkeltmandsfirma, og betalte fra denne min andel af indskuddet i A1 (42.000 kr.). Vi indskød derudover 26.000 hver, således der i A1 var mere likviditet at arbejde med. Dette indskød jeg ligeledes fra mit enkeltmandsfirmas kassekredit.

 

Jeg er lidt i tvivl om, der evt. er nogle skattefordele i forbindelse med dette? Ligeledes om et evt. tab i A1 kan fratrækkes skat i min enkeltmandsvirksomhed.

 

Jeg står ligeledes for, at skulle starte et distributions selskab (aps) op sammen med 2 øvrige – hvorfra indskuddet ligeledes kommer fra min enkeltmandsvirksomhed. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt der er en bedre løsning og mere fordelagtig måde at gøre dette på rent skattemæssigt?

 

Håber i kan hjælpe :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener det forholder sig sådan - hvis du anvender virksomhedsordningen - at dit træk på firmaets kredit svarer til en hævning i virksomheden således at du skal betale skat af de 42.000. En personlig virksomhed kan ikke eje anparter i et aps. Du skal i øvrigt være opmærksom på at SKAT kan stille spørgsmålstegn ved om din fakturering af selskabet er berettiget. De kan meget vel betragte det som A indkomst. Få hele din situation tjekket af en revisor INDEN 01.07.2010 så du kan nå at reparere inden selvangivelsen.

mvh

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)