Jeg har et mindre problem med en kunde som har købt en
pakkerejse og indbetalt depositum ved bestillingen. Nu nærmer
afrejsedatoen sig og kunden har overskredet fristen for indbetaling af
restbeløbet med flere uger. Jeg har sendt venlige påmindelser og for en
uge siden sendte jeg ham så første rykker. I morgen vil jeg sende ham 2.
rykker og give ham en uge mere.
Jeg har nogenlunde dækket
udgiften til flybilletter gennem depositum og disse kan ikke refunderes fra flyselskabet.
Problemet er selvfølgelig at jeg har måttet betale hotellet med egne
penge da de ikke kan vente så længe med betaling for at sikre
reservationen. Jeg kan ikke få indbetaling til hotellet refunderet, men kan få det godskrevet til en anden turist.
Nu er spørgsmålet:
Hvis det ikke lykkes at få kunden til
at betale inden frist for næste rykker, kan jeg så "annullere" hans pakkerejse? Dvs. annullere hotel og flybillet og bruge det indbetalte depositum til at dække mine udgifter. (Reelt vil jeg så stå med en flybillet som kun kan anvendes af ham og som han stadig kunne have glæde af). Hvis det mod forventning skulle lykkes at få refunderet flybilletten hos flyselskabet, vil jeg kunne holde os næsten skadefri, men pådrage kunden nogle uforholdsmæssigt store gebyrer for annullering af rejsen.
Det var flere spørgsmål. Det vigtigste er: Må jeg annullere kundens rejse pga. manglende restbetaling? Sekundært: Kan jeg i så fald blot refundere hvad der skulle være tilbage efter diverse annuleringsgebyrer.
Selvfølgeligt er kundens rejse annulleret og det skal du meddele ham i stedet for at køre rykkerprocedure.
Så skal du begrænse dit og kundens tab mest muligt, bedst ville være om du kunne afsætte turen til anden side evt. til nedsat pris.
Når du kender dit evt. tab, skal du søge beløbet dækket hos kunden, hvis han så ikke betaler dit dokumenterede tab, så skal du sætte gang i rykkerproceduren osv.. Det må være den pæne måde at gøre det på.
Har du ikke en agent aftale på flybilletterne, så du kan ændre navn på billetterne ? Det ville gøre det nemmere at sælge billetterne til anden side, når/hvis man render ind i disse irriterende situationer.
Det er håndhævet praksis, med baggrund i indgåede aftaler.
Der skal selvfølgeligt være indgået aftale, som beskriver handelsforholdet og ejerskabet til det købte ind til fuld betaling er sket eller ind til en skærings dato.
Normal praksis i rejse/feriebranchen er forudbetaling, i min niche skal der betales 50 % ved aftale indgåelse og alle betalinger skal være fuldbyrdet senest 30 dage før afrejse, hvis ikke det er sket, annulleres rejsen og vi forsøger så at sælge til anden side inden for de sidste 30 dage evt. til nedsat pris, på den måde har vi nogenlunde styr på de "skæve" situationer også. Vil anbefale dig en lignende måde at gøre tingene på.
Hvis du ikke har nogen aftale og spørger til hvad almindelig retspraksis uden indgået aftale er i sådan en sag, så må vi håbe der er en jurist/advokat, som kigger forbi.
Hvis det ikke lykkes at få kunden til at betale inden frist for næste rykker, kan jeg så "annullere" hans pakkerejse? Dvs. annullere hotel og flybillet og bruge det indbetalte depositum til at dække mine udgifter
Nu har jeg lige læst dine betingelser.
Du skal ikke give kunden nogen frist hvis ikke du vil, du kan meddele kunden at de har 3 dage til at indbetale og ellers vil rejsen bliver annulleret og restbeløbet samt yderligere omkostninger vil blive opkrævet, hvorefter du opstarter decideret rykkerprocedure og information om retslig inkasso.
Hvis du kan få ændret navn på billetten kan du fint sælge den til anden side, MEN ikke får du via f.eks. anbefalet post har gjort kunden opmærksom på at rejsen er annuleret.
Det er dine betingelser der er afgørende, se eksempel på afgørelse her