Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Restbetaling mangler - må jeg annulere pakkerejsen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et mindre problem med en kunde som har købt en pakkerejse og indbetalt depositum ved bestillingen. Nu nærmer afrejsedatoen sig og kunden har overskredet fristen for indbetaling af restbeløbet med flere uger. Jeg har sendt venlige påmindelser og for en uge siden sendte jeg ham så første rykker. I morgen vil jeg sende ham 2. rykker og give ham en uge mere.

Jeg har nogenlunde dækket udgiften til flybilletter gennem depositum og disse kan ikke refunderes fra flyselskabet. Problemet er selvfølgelig at jeg har måttet betale hotellet med egne penge da de ikke kan vente så længe med betaling for at sikre reservationen. Jeg kan ikke få indbetaling til hotellet refunderet, men kan få det godskrevet til en anden turist.

Nu er spørgsmålet:

Hvis det ikke lykkes at få kunden til at betale inden frist for næste rykker, kan jeg så "annullere" hans pakkerejse? Dvs. annullere hotel og flybillet og bruge det indbetalte depositum til at dække mine udgifter. (Reelt vil jeg så stå med en flybillet som kun kan anvendes af ham og som han stadig kunne have glæde af). Hvis det mod forventning skulle lykkes at få refunderet flybilletten hos flyselskabet, vil jeg kunne holde os næsten skadefri, men pådrage kunden nogle uforholdsmæssigt store gebyrer for annullering af rejsen.

Det var flere spørgsmål. Det vigtigste er: Må jeg annullere kundens rejse pga. manglende restbetaling? Sekundært: Kan jeg i så fald blot refundere hvad der skulle være tilbage efter diverse annuleringsgebyrer.

 

Venlig hilsen

Mikael, Pelikan Rejser

 

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Selvfølgeligt er kundens rejse annulleret og det skal du meddele ham i stedet for at køre rykkerprocedure.

Så skal du begrænse dit og kundens tab  mest muligt, bedst ville være om du kunne afsætte turen til anden side evt. til nedsat pris.

Når du kender dit evt. tab, skal du søge beløbet dækket hos kunden, hvis han så ikke betaler dit dokumenterede tab, så skal du sætte gang i rykkerproceduren osv.. Det må være den pæne måde at gøre det på.

Har du ikke en agent aftale på flybilletterne, så du kan ændre navn på billetterne ? Det ville gøre det nemmere at sælge billetterne til anden side, når/hvis man render ind i disse irriterende situationer.

De bedste hilsener

Italien Finn

 

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

hvor går rejsen hen, antal personer osv. måske du kunne få den afsat her?

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Finn. Er det med baggrund i en lov eller almindelig praksis at du udtaler dig?

Jeg frygter bare at komme til at pådrage kunden et tab med en for svag begrundelse, og at det ender med at blive en sag i pakkerejseankenævnet.

Findes der et sted man kan slå den slags op? Måske hos forbrugerstyrelsen eller lignende?

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Pelikan Rejser:
Findes der et sted man kan slå den slags op?

Startour skriver:

Indtil 60 dage før afrejse

Depositum +  evt. afbestillingsforsikring

Fra 59 dage til 21 dage før afrejse 

60% af rejsens pris + evt. tilkøbte arrangementer*

Fra 20 dage til 7 dage før afrejse

80% af rejsens pris + evt. tilkøbte arrangementer

Mindre end 7 dage før afrejse 

100% af rejsens pris + evt. tilkøbte arrangementer

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er håndhævet praksis, med baggrund i indgåede aftaler.

Der skal selvfølgeligt være indgået aftale, som beskriver handelsforholdet og ejerskabet til det købte ind til fuld betaling er sket eller ind til en skærings dato.

Normal praksis i rejse/feriebranchen er forudbetaling, i min niche skal der betales 50 % ved aftale indgåelse og alle betalinger skal være fuldbyrdet senest 30 dage før afrejse, hvis ikke det er sket, annulleres rejsen og vi forsøger så at sælge til anden side inden for de sidste 30 dage evt. til nedsat pris, på den måde har vi nogenlunde styr på de "skæve" situationer også. Vil anbefale dig en lignende måde at gøre tingene på.

Hvis du ikke har nogen aftale og spørger til hvad almindelig retspraksis uden indgået aftale er i sådan en sag, så må vi håbe der er en jurist/advokat, som kigger forbi.

De bedste hilsener

Italien Finn

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Pelikan Rejser:
Hvis det ikke lykkes at få kunden til at betale inden frist for næste rykker, kan jeg så "annullere" hans pakkerejse? Dvs. annullere hotel og flybillet og bruge det indbetalte depositum til at dække mine udgifter

Nu har jeg lige læst dine betingelser.

Du skal ikke give kunden nogen frist hvis ikke du vil, du kan meddele kunden at de har 3 dage til at indbetale og ellers vil rejsen bliver annulleret og restbeløbet samt yderligere omkostninger vil blive opkrævet, hvorefter du opstarter decideret rykkerprocedure og information om retslig inkasso.

Hvis du kan få ændret navn på billetten kan du fint sælge den til anden side, MEN ikke får du via f.eks. anbefalet post har gjort kunden opmærksom på at rejsen er annuleret.

Det er dine betingelser der er afgørende, se eksempel på afgørelse her

http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder-alle/nyhed306/?ref=2820

 

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)