Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. domæner og varemærker

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet et amerikansk produkt, hvor produktets navn er et varemærke. Lad os f.eks. sige, at det er produktet Happy Socks:
http://www.happysocks.com/

Hvis jeg så ønsker at sælge dette produkt på en dansk webshop, vil jeg derfor købe domænet happysocks.dk og sælge det herfra.

Har jeg rettigheder til det - eller vil HappySocks.com til enhver tid kunne komme og kræve dette domæne?

På forhånd tak for svaret.

Mvh. Dennis

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke får tilladelse fra dem om at benytte deres varemærke, kan de bare tage den i det tilfælde du oplyser.

Hvis du ønsker at forhandler deres produkter, kan du prøve at spørge om de vil tillade at du benytter .dk og fortælle dem at du selvfølgelig vil overdrage .dk til dem, hvis/når du ikke forhandler deres produkter mere.

Jeg har før fået lignende tilladelse ved at kontakte producenten direkte. Så længe jeg forhandlede deres produkter (uden nogen som helst andre konkurrerende produkter) fik jeg tilladelse til at benytte .dk versionen af deres varemærke.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Delvist rigtigt:

Et varemærke er ikke automatik gyldigt i hele verden, men skal registreres eller bruges f.eks. i Danmark.

Generelt må man gerne bruge andres varemæker hvis dette er nødvendigt for at markedsføre varen.

Hvis en virksomhed har .com og du køber .dk, skal en evt. sag køres hos Klagenævnet for Domænenavne. Her overfor skal .com bevise at de har rettigheder til navnet, dette kan være svært hvis ikke mærket er registreret eller kendt, idet Domæneloven kun stiller krav om "God skik".

Herudover skal du være opmærksom på, at varemærkeloven indeholder regler om konsumption, hvilket vil sige, at hvis en varer er bragt lovligt i omsætning indenfor EU, må den videresælges uden at dette er i strid med varemærkeloven eller markedføringsloven. I forhold til sidstnævnte, skal man tillige udvise "God skik" hvilket måske medfører, at brugen at et .com navn i DK kan anses som i strid hermed, da du får goodwill herfra. Det vil dog afhænge af navnet på .com

Håber det hjalp :)

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

CoFi:

Generelt må man gerne bruge andres varemæker hvis dette er nødvendigt for at markedsføre varen.

Det vidste jeg ikke, så man behøver ikke engang tilladelse fra selskabet?

Det ville være interessant at læse, hvis du kan henvise til en kilde.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej tænkstort

Jeg kan bidrage med lidt supplerende juridisk input. Det er rigtigt, at man efter varemærkelovens § 5, stk. 1, nr. 3 i nogle tilfælde kan bruge en andens varemærke. Du kan se hele teksten her http://bit.ly/djbc70

§ 5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af

[...]

3) varemærket, når dette er nødvendigt for at angive anvendelsen af en vare eller tjenesteydelse, navnlig som tilbehør eller reservedele.

Som du kan se er der en række betingelser, der skal være opfyldt. Vigtigt er det, at brugen skal være nødvendig og i overensstemmelse med god markedsføringsskik.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Og et praktisk eksempel på det Kristian Holte siger er iPhone. Rigtig mange producenter og butikker bruger iPhone varemærket i relation til det tilbehør de sælger. Og jeg antager, at den type brug er i orden..

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for linket Kristian.

Betyder det så at jeg f.eks. kunne eje domænet... lad os sige... pepsi.dk og sælge peps-drikke til danskere fra den hjemmeside?

Hvis ja.

Vil det så betyde, at hvis nu Pepsi-selskabet ikke vil sælge pepsi-drikke til mit selskab, fordi de ikke kan lide at jeg gør det via pepsi.dk, kunne man så kræve at de solgte pepsi-drikke til ens virksomhed? eller måske kræve erstatning for tab af fortjeneste?

Ovenstående er et fuldstændig tilfældig valgt eksempel og har ikke grund i virkeligheden. (Bare for lige at slå det fast.)

Updateret: Gælder det kun for produkter solgt indenfor Danmark eller gælder det også udover Danmark?

 

På forhånd tak for hjælpen.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

@ tænkstort. Nej, det vil du ikke kunne. Efter domæneloven kan du ikke registrere domæner i strid med "god domænenavnsskik". I vurderingen af hvad der er god skik vil indgå, om andre har varemærkeret til det domæne, du forsøger at registrere. Her kan du altså ikke henvise til varemærkelovens § 5, stk. 1, nr. 3 og sige, at registreringen er nødvendig.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)